جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

تحلیلی بر بیانیه اخیر عربستان درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بیانیه اخیر عربستان در جهت همکاری جدی با غرب و در راستای حمایت از طرح دو دولتی و عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل صادر شده است.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: بیانیه عربستان متضمن دو موضوع است که حاکی از همسویی این کشور با سیاست های آمریکاست: اول اینکه عربستان سیاست دو دولتی که طرحی مورد حمایت آمریکا می‌باشد را مورد تایید قرار داده است، این در حالی است که فلسطینی‌ها و کشورهای محور مقاومت، نسبت به آن تحفظ جدی دارند.

وی ادامه داد: دوم اینکه، این بیانیه، سعی دارد موضوع عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی را مورد را زمینه‌سازی نموده آن را امری محتوم جلوه دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره مخاطرات این موضع‌گیری از سوی عربستان تصریح کرد: عربستان از کشورهای بزرگ عربی و عضو مهم اتحادیه عرب است و این موضع، تلاشی برای احیای سیاست سازش با رژیم صهیونیستی است. بعد از عملیات طوفان الاقصی، تحلیل‌گران معتقد بودند روند به رسمت شناختن رژیم صهیونیستی به تعویق افتاده، امکان احیای روابط کشورهای منطقه با این رژیم وجود ندارد و طرح‌های سازش‌کارانه نیز به بن‌بست خورده است، اما این بیانیه خلاف آن را نشان می‌دهد.

قنادباشی گفت: این بیانیه درحالی منتشر شده است که مجامع بین‌المللی و دادگاه لاهه، اقدامات مقامات صهیونیستی را در غزه در مقوله نسل‌کشی قلمداد کردند. درحالیکه، افکار عمومی دنیا علیه اقدامات جنایتکارانه این رژیم در غزه است، اقدام عربستان در انتشار بیانیه، نشان داد ریاض هم‌چنان سیاست همراهی با غرب و رویکرد ضد اخوانی خود را دنبال می‌کند، چون معتقد است حماس، شاخه‌ای از اخوان المسلمین است، همچنانکه در بیانیه نیز، نامی از حماس برده نشده است.

وی درباره رویکرد آمریکا و رژیم اسرائیل نسبت به این بیانیه و واکنش احتمالی این رژیم به آن اظهار داشت: آنها موافق این رویکرد عربستان هستند، چراکه این بیانیه در جهت همکاری جدی با غرب و در راستای حمایت از طرح دو دولتی و عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل صادر شده است. عربستان مدت‌هاست که در عرصه اقتصادی و همکاری‌های سیاسی به‌طور جدی با رژیم اسرائیل در ارتباط است و حتی در همین یکی دو ماه اخیر نیز برای خنثی کردن حملات یمنی‌ها علیه کشتی‌هایی که به سمت بنادر سرزمین‌های اشغالی می‌روند، اقدام به ایجاد کانالی کرده است تا از طریق امارات و اردن، کالاهای مورد نیاز رژیم اسرائیل به دست‌شان برسد. بنابراین، همکاری‌های دو طرف بیش از آن چیزی است که در رسانه‌ها می‌شنویم، همچنانکه فضای هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسرائیلی نیز باز است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره رویکرد رژیم اسرائیل به طرح تشکیل دو دولت نیز گفت: اسرائیلی‌ها با این طرح مخالفت می‌کنند، البته با توجه به شرایط فعلی ممکن است به صراحت نظرشان را نگویند و با پذیرش مذاکرات در این رابطه می‌خواهند به‌نوعی فلسطینی‌ها را فریب دهند، اما براساس راهبرد کلی‌شان، این طرح از سوی آنها مورد پذیرش نیست. درواقع، آنها درصدد اشغال تمام سرزمین فلسطین هستند و به هیچ‌وجه این طرح را قبول نمی‌کنند.

قنادباشی در پاسخ به این پرسش که چرا در بیانیه عربستان، موضوع اجازه غنی‌سازی در خاک این کشور که قبلا آن را عنوان کرده بود، مطرح نشده است؟ اظهار داشت: با توجه به اینکه عربستان به همکاری با غربی‌ها و کوتاهی در قبال فلسطینیان متهم است، در این بیانیه تلاش کرده موضع واقعی خود را آشکارا بیان نکند تا از فشار افکار عمومی بکاهد.

0 Comments