جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ادامه فشارها بر روزنامه نگاران در روسیه؛ بازداشت دو روزنامه‌نگار به دلیل همکاری با رسانه های غربی

سرگئی کارلین و کنستانتین گابوف هر دو متهم به کمک به تهیه ویدیوهایی برای انتشار در کانال یوتیوب «ناوالنی‌لایو» هستند، که توسط تیمی از حامیان و نزدیکان الکسی ناوالنی اداره می‌شود.

ادامه فشارها بر روزنامه نگاران در روسیه؛ بازداشت دو روزنامه‌نگار به دلیل همکاری با رسانه های غربی

سرگئی کارلین و کنستانتین گابوف هر دو متهم به کمک به تهیه ویدیوهایی برای انتشار در کانال یوتیوب «ناوالنی‌لایو» هستند، که توسط تیمی از حامیان و نزدیکان الکسی ناوالنی اداره می‌شود.

Loading

شکست راهبردی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی نمی تواند با بمباران و حمله نظامی فلسطین را نابود کند. بنابراین، ساده لوحانه است که صهیونیست‌ها گمان ‌کنند با تداوم جنگ و وارد شدن به مرحله سوم و با تغییر فاز از نظامی به امنیتی می‌توانند به اهداف خود دست یابند.

سعدالله زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تصور نمی‌کرد با صخره سخت مقاومت حماس در غزه مواجه شود. رژیم صهیونیستی گمان می‌کرد اینها تضعیف شده‌اند و وقتی سیاست ویران سازی ابنیه غزه را در پیش بگیرند حماس ناگزیر از پناهگاه‌های خود خارج شود و می‌تواند حماس را از بین ببرد، ولی در عمل آنچه روی داد، خارج از تصور صهیونیست‌ها و حتی آمریکایی‌ها بود.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها اعتراف کردند علی‌رغم سنگین ترین جنگ تاریخی که داریم نتوانسته‌اند آسیب اساسی به ساختار و نیروهای مقاومت در غزه وارد کنند. رژیم صهیونیستی در محاسبات قبلی فکر می‌کرد بعد از چندین سال محاصره کامل غزه حماس دیگر مقاومتی ندارد، ولی تصوراتی که داشتند تحقق نیافت.

زارعی متذکر شد: وقتی جنگ شروع شد و سیاست تخریب مطلق را رژیم صهیونیستی در غزه پیش گرفت متوجه شدند در تحلیل و جمع بندی خود اشتباه کرده‌اند و آنچه از مقاومت غزه در ذهن داشتند و آنچه در صحنه عمل وجود دارد، به شدت متفاوت است. فلذا زبان به اعتراف گشودند و گفتند در جمع بندی دچار خطا بودند و باید زمان بیشتری را صرف تحقق این هدف کنند. بر همین اساس بعد از آتش‌بس یک هفته‌ای، دوباره جنگ از سر گرفته شد. صهیونیست‌ها تلاش کردند در مرحله دوم جنگ به نتیجه‌ای که می خواهند برسند که همین روزها به پایان رسیده و موفقیتی کسب نکردند. با توجه به شکستی که در این دو مرحله خوردند مجددا از مرحله سوم حرف می‌زنند، اما اثری از تحقق آنچه رژیم صهیونیستی وعده داده و گمان کرده اند، وجود ندارد.

او افزود: آنچه رژیم صهیونیستی توقع دارد اتفاق بیفتد، شدنی نیست. به دلیل اینکه کل جمعیت فلسطین، حدود ۱۳ میلیون نفر است. رژیم صهیونیستی نمی تواند با بمباران سنگین و حمله نظامی فلسطین را نابود کند. بنابراین، ساده لوحانه است که صهیونیست‌ها گمان ‌کنند با تداوم جنگ و وارد شدن در مرحله سوم و با تغییر فاز از نظامی به امنیتی می‌توانند به اهداف خود دست یابند. اما از آنجا که صهیونیست‌ها ضربه سنگینی در ۷ اکتبر خوردند، خارج شدن از این فضا را بدون پیروزی میسر نمی‌دانند؛ لذا مرتب میگویند سرنوشت رژیم صهیونیستی بستگی به نحوه خروج از جنگ غزه دارد. بنابراین، از آن چیزی که در نظر داشتند، دور هستند.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی هزینه‌هایی سنگینی را در این جنگ متحمل شده است، گفت: هزینه‌های رژیم صهیونیستی دارای چند جنبه است: اول، اعتبار است. ارتش رژیم صهیونیستی معتقد بود که رقیبی ندارد و میتواند هر صحنه نظامی را به نفع خود تغییر بدهد. این اعتبار در این صحنه برای رژیم صهیونیستی خدشه‌دار شد و لذا تلاش برای جبران است. دومین مرحله، کارآمدی ساختارهاست که براین باور بودند، برترین سرویس اطلاعاتی عالم و کارآمدترین اتاق‌های فکر و اندیشکده‌های راهبردی ناظر به پیش بینی های دقیق را دارند. اما عملیات طوفان الاقصی این ادعا را باطل کرد.

زارعی ادامه داد: آثار اقتصادی جنگ غزه به یکی دو سال ختم نمی‌شود. کاهش اعتماد به بنادر صهیونیستی حداقل ۳۰-۲۰ سال زمان می‌خواهد تا ترمیم شود. بنابراین، اثر اقتصادی جنگ غزه ۳۰-۲۰ سال روی رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند. دیگری بحث امکان و اعتبار ائتلاف‌سازی‌هاست. در گذشته آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از طریق ائتلاف‌سازی بر حریف غلبه می‌کردند که الان مدت‌هاست نمی‌توانند ائتلاف کارآمدی را تشکیل بدهند. در داخل رژیم صهیونیستی نیز تاثیر این جنگ این است که انسجام خود را از دست داده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اختلاف در درون رژیم صهیونیستی بالا گرفته و طبیعتاً وقتی جنگ به پایان برسد تازه آثار این شکاف‌ها بیشتر ظاهر می‌شود.

0 Comments