جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد

بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».

بایدن در تماس با نتانیاهو با عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالفت کرد

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا یک‌شنبه نهم اردیبهشت، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ،بر «موضع شفاف» خود درباره عملیات برنامه‌ریزی شده اسرائیل برای حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه تاکید کرد.

وزیر خارجه اردن: نتانیاهو صلح نمی‌خواهد

وزیر امور خارجه اردن امروز (دوشنبه) در سخنانی در دیدار با همتای فرانسوی خود در ریاض گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ است و خواستار صلح نیست.

Loading

تحلیلی بر روند شکایت آفریقای جنوبی در خصوص نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

۱۴۰۲/۱۰/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری در حالی برگزار شد که نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم اشغالگر قدس، کماکان در نوار غزه ادامه دارد و هرروز بر شمار شهدای فلسطینی افزوده می‌شود.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «دولت آفریقای جنوبی به‌دنبال تظاهرات عمومی مردم در این کشور که از دولت درخواست داشت در زمینه جنایات رژیم صهیونیستی اقدامی انجام دهد، وارد این ماجرا شد و بعد از تصمیم پارلمان و قطع رابطه با رژیم صهیونیستی، دادخواستی برای ارائه به دادگاه تهیه کرد که این دادخواست یک گزارش کاملا مستند و مستدل است.»

وی افزود: «همه مدارک و اسناد ارائه شده برگرفته از نهادهای مختلف سازمان ملل است و تلاش شده تا به صورت بی‌طرفانه آنچه را در غزه گذشته، در این شکایت بگنجانند.»

به گفته قنادباشی، در ابتدا تردید‌هایی از سوی حامیان رژیم صهیونیستی مطرح می‌شد که این شکایت شاید نتواند به سرانجام برسد، ولیکن حرکت اصولی و قانونی آفریقای جنوبی و پشتیبانی برخی کشورهای دیگر سبب شد که صلاحیت دادگاه برای بررسی مورد تاکید قرار بگیرد و با تشکیل محکمه، شرایط برای طرح شکایت آفریقای جنوبی فراهم شود. همچنین فرصت لازم برای رژیم صهیونیستی بود که بتواند به دفاع از خود در این دادگاه بپردازد.

این کارشناس با اشاره به اهمیت رای دادگاه و اینکه صدور این رای بنا به رویه دادگاه لاهه ممکن است چند سال به طول بینجامد، تاکید کرد: «به همین دلیل آفریقای جنوبی خواستار یک رای موقت شده است؛ زیرا جان مردم غزه در خطر است. این مسئله مورد تایید قرار گرفته و احتمالا دستور موقت زودتر از حکم کلی دادگاه صادر خواهد شد.»

وی در خصوص دسته‌بندی کشورها در این دعوای حقوقی نیز گفت: «در این صحنه، بسیاری از کشورها یک شیوه محافظه‌کارانه اتخاذ کرده‌اند و به صورت علنی از هیچ طرفی حمایت نکرده‌اند. حتی آمریکا، انگلیس و فرانسه که در صحنه سیاسی و نظامی به رژیم صهیونیستی کمک کرده‌اند در قبال این مسئله با سکوت برخورد کرده‌اند و کشورهای خاورمیانه نیز محافظه‌کارانه برخورد کردند.»

قنادباشی درباره دلایل این محافظه‌کاری کشورها گفت: «یک دلیل آن شاید نگرانی از هزینه‌های هر نوع جانبداری باشد و دلیل دیگر هم این است که حمایت‌های آنها نقشی در تصمیم‌گیری و حکم دادگاه ندارد.»

وی افزود: «عمدتا آنچه هست در عرصه تبلیغات سعی کرده‌اند اقدام آفریقای جنوبی را بی‌ثمر توصیف کنند، اما کارشناسان حقوقی معتقد هستند برخلاف تصور غالب، این دادگاه خیلی جدی برگزار شده و روند آن بر اساس اصول متقن است و مسیر دادگاه با توجه به شواهدی که آفریقای جنوبی ارائه داده و با توجه به دفاع ضعیفی که رژیم صهیونیستی کرده، احتمالا به سمت محکومیت رژیم صهیونیستی پیش خواهد رفت.»

کارشناس مسائل آفریقا تاکید کرد که اگر در نتیجه این دادگاه، رژیم صهیونیستی به نسل‌کشی محکوم شود، تدابیر زیادی در شورای امنیت قابل پیش بینی است و احتمالا تحریم‌هایی علیه این رژیم اعمال خواهد شد. در مرحله بعد دادگاه می‌تواند به تشکیل دادگاه دوم منتهی شود که ممکن است به محکومیت مقامات رژیم اسرائیل بینجامد.

قنادباشی در ادامه گفت: «اغلب کارشناسان حقوقی و سیاسی معتقد هستند چنانچه دادگاه حکمی خلاف بدهد موجودیت سازمان ملل و دادگاه بین‌الملل زیر سوال خواهد رفت؛ لذا حامیان رژیم صهیونیستی نیز در صورت رای دادگاه علیه این رژیم خیلی نمی‌توانند خلاف آن عمل کنند، زیرا اسناد و مدارکی که آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی دادگستری ارائه داده، بسیار مستدل است.»

این کارشناس با اشاره به اینکه این دیوان در قضیه رای مشورتی مربوط به دیوار حائل در کرانه باختری نیز به زیان رژیم صهیونیستی رای داد، اما آنها سرپیچی کرده و دیوار را کشیدند، توضیح داد: «امروز هم بدون شک رژیم صهیونیستی توجهی به رای احتمالی دادگاه علیه خود نخواهد داشت، اما مسئله اینجا است که اگر نسل‌کشی محرز شود، کشورهای دوست رژیم صهیونیستی نیز نمی‌توانند به راحتی با این رژیم رابطه سیاسی و اقتصادی داشته باشند و زمینه برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی بیش از گذشته فراهم می‌شود. در عین حال در چنین شرایطی، آمریکا نیز به راحتی قبل نمی‌تواند قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو کند.»

وی در نهایت با اشاره به اینکه امروز اعتبار سازمان ملل و سایر ارگان‌های آن در افکار عمومی جهان به شدت زیر سوال رفته، گفت: «اما این دادگاه تریبونی شد برای آنکه مواضع مخالفان رژیم صهیونیستی تشریح شود و دروغ‌های این رژیم برملا گردد.»

0 Comments