جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

آزادی آمریکایی

این روزها صفحات هر رسانه ای را باز کنید می بینید که اعتراضات جوانان آمریکایی به حمایت چشم بسته حکومت آنها از اسرائیل در صدر اخبار است.

مونولوگ|استعفای هالیوا، آغاز افول ساختار حاکمیتی اسرائیل است

یک کارشناس لبنانی با اشاره به کناره گیری رئیس اداره اطلاعات نظامی اسرائیل از سمت خود، این رخداد را نشان دهنده شروع بحرانی جدید در این رژیم دانست که در گام های آتی با استعفا و برکناری سایر مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل از مناصب عالی خود منجر خواهد شد.

هیئتی از حماس فردا به قاهره می رود

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از رهبران حماس نوشت که هیئتی از جنبش حماس برای انجام مذاکرات درباره آتش‌بس فردا به قاهره می‌رود.

نام «کوکاکولا» همچنان روی زباله‌های پلاستیکی

تهران_ایرنا_کوکاکولا امسال هم عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زباله پلاستیکی جهان را از آن خود کرد. پژوهشی که چهارشنبه گذشته یعنی ۲۴ آوریل از مجله علمی Science Advances منتشر شد، نشان می‌دهد مسئولیت یک چهارم از کل زباله‌های پلاستیکی مارک‌دار جهان مربوط به فقط ۶ شرکت است. کوکاکولا، پپسی، دانون، نستله، آلتریا و فیلیپ موریس اینترنشنال.

بازداشت ۱۴۷ مظنون پ.ک.ک در استان‌های ترکیه

عملیات مشترک پلیس و نیروهای ژاندارمری ترکیه در سراسر ۲۹ استان این کشور که امروز (یکشبه) انجام شد، به دستگیری ۱۴۷ مظنون حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) منجر شده است

Loading

هزینه سنگین و باخت رژیم صهیونیستی در افکار عمومی دنیا

۱۴۰۲/۰۹/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن تاکید بر اینکه اکنون آمریکا و اروپا، به شدت نگران طولانی شدن جنگ در غزه هستند، چراکه این شرایط، شکافها میان افکارعمومی و همچنین اختلافات با دولتهایشان را بیشتر می‌کند، اظهار داشت: علیرغم ارسال حجم بالای تسلیحات از سوی دولت‌های غربی و همچنین انواع حمایت‌ها در سازمانهای بین‌المللی، اما حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی در افکار عمومی این کشورها کاهش یافته است.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به شکایت چندین نهاد حقوق بشری از هلند به دلیل فروش قطعات یک جنگنده آمریکایی به رژیم اسرائیل و شراکت در نقض قوانین جنگ و مجازات دسته جمعی مردم غیرنظامی غزه، تصریح کرد: با اینکه رژیم اسرائیل بیش از گذشته، به تلاشهای معمول خود برای کنترل روایت جنگ‌های خونین و اشغال ده‌ها ساله‌اش ادامه می‌دهد، اما براساس نظرسنجی‌هایی که توسط خود کشورهای غربی انجام شده، با تداوم جنگ، افکار عمومی بیش از گذشته، با مردم غزه همدلی نشان می‌دهند.

وی به تلاش‌های دولت‌ها و رسانه‌های رسمی آنها برای ارائه تصویر مطلوب دولت‌های غربی با هدف ایجاد همراهی برای ارسال کمک‌های بیشتر به رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: باوجود همه این تلاش‌ها، به لطف رسانه‌های اجتماعی، رژیم اسرائیل دیگر نمی‌تواند حقیقت را در مورد رفتار خود در فلسطین پنهان کند و افکارعمومی دنیا، شاهد کشتار و وحشیگری اشغالگرانه رژیم اسرائیل هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به تعدد شکلگیری کمپین‌ها در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد، از جمله کمپین «ما سکوت نمی‌کنیم» که تشویق می‌کرد تصویر فردی که دهانش با یک دست پوشانده شده و پوستری در حمایت از غزه داشت، منتشر شود و افزود: اعلام آتش‌بس موقت نشان داد که آمریکا به اندازه رژیم اسرائیل نگران تغییر افکارعمومی در مورد جنگ است. ضمن اینکه ماه مارس سال جاری و هفته‌ها پیش از آغاز این درگیری، داده‌های منتشرشده موسسه گالوپ نشان داد برای اولین بار همدردی دموکرات‌ها در خاورمیانه با 49درصد رای بیشتر با فلسطینی‌ها است تا صهیونیست‌ها و همدردی‌ها با رژیم اسرائیل 38 درصد آراء را داشت.

هانی زاده، به تغییر در سیاست‌های پلتفرم توئیتر (ایکس) به دلیل افزایش فشار افکارعمومی اشاره کرد و توضیح داد: از 7 اکتبر، شرکت «متا» پست‌هایی را که در مورد کشتارجمعی غیرنظامیان فلسطینی آگاهی می‌داد، سانسور می‌کرد، اما بعد این شرایط از کنترل خارج شد و فشار افکارعمومی، این معادله را تا حد زیادی تغییر داد.

وی به تشریح دستاوردهای نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا که رشد همدلی با فلسطینی‌ها را نشان می‌دهد اشاره کرد و ادامه داد: برخی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی‌ها، عنوان کرده بودند که به عنوان کسانی که خود صاحب فرزند هستند، با مادران و یا پدران فلسطینی همدلی می‌کنند. آنها ابراز تعجب کرده بودند که چگونه برخی آمریکایی‌ها می‌توانند از کسانی که به ناحق، مرتکب کشتار مردم غیرنظامی در غزه شده‌اند، حمایت کنند! به گفته مصاحبه شونده ها، همدردی آنها با کسانی است که از سال 1948، زمانی که رژیم اسرائیل تأسیس شد، خانه‌هایشان به سرقت رفته، آواره شده و به اردوگاه‌های آوارگان در سرزمین خودشان منتقل شده‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با تاکید براینکه مردم کشورهای غربی، براساس قوانینی که درکشورهای آنها وضع شده، نمی‌توانند از رژیم اسرائیل انتقاد کنند، یادآورشد: شرکت کنندگان در این نظرسنجی‌ها به صراحت عنوان کرده بودند که هر چند بیان این دیدگاه در آمریکا دشوار است، اما با این حال تماشای صدها نفری که متهم به یهودستیزی هستند و شغل خود را به دلیل بیان این انتقادات از دست داده‌اند، وحشتناک است.

هانی زاده، با یادآوری اینکه بر اساس گزارش یک موسسه تحقیقاتی در دانشگاه براندیس آمریکا، یهودیان آمریکایی حدود 2.4درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند درحالی‌که مسلمانان آمریکایی کمی بیش از 1 درصد از کل جمعیت هستند، اضافه کرد: در همین شرایط، براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، 26درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی‌های اکتبر پاسخ رژیم اسرائیل به حماس را بیش از حد تهاجمی دانسته بودند و این رقم در نظرسنجی‌های ماه بعد، به 38درصد رسیده بود.

وی با تاکید بر اینکه علیرغم ارسال حجم بالای ارسال تسلیحات از سوی دولت‌های غربی و همچنین انواع حمایتها در سازمانهای بین‌المللی، اما حمایت از اقدامات اسرائیل در افکارعمومی این کشورها کاهش یافته و آنها نسبت به عملکرد دولتمردان خود، منتقدند، خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد آمریکایی‌ها در نظرسنجی که چند هفته پیش برای رویترز انجام شد، خواستار توقف عملیات نظامی رژیم اسرائیل در غزه شدند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با بیان اینکه افکارعمومی، پاسخ رژیم صهیونیستی را غیرانسانی، غیراخلاقی و اشتباه می‌دانند، ادامه داد: در طول نزدیک به دو ماه گذشته، رژیم صهیونیستی، انواع بمب‌های کشتار جمعی را علیه مردم بی دفاع غزه به کار برده و موجب کشتار نزدیک به 20هزار نفر در غزه شده و حدود 35هزارنفر هم از کودکان و زنان مجروح شدند. بیشتر شهدا کودکان و زنان هستند و این نقض قوانین بین المللی است. حدود 24بیمارستان و دهها مدرسه توسط هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی به تلی از خاکستر تبدیل شده‌اند.

هانی زاده گفت: با توجه به این شرایط دردناک در غزه و با فشار افکارعمومی،حقوقدانان بین‌المللی، اکنون در حال جمع آوری مدارک برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی هستند. البته کشورهای اروپایی نیز که تمام امکانات خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده اند، از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند و آمریکا، نقش اساسی در کشتار مردم غزه و نقض قوانین بین‌المللی دارند. حقوقدانان کشورهای اسلامی نیز باید اقداماتی انجام دهند و با تهیه مدارک و مستنداتی، مقامات رژیم صهیونیستی را به دادگاه جنایات جنگی بکشانند.

وی با بیان اینکه آمریکا تنها در یک قلم،360میلیون دلار کمک ملی فوری، برای تخریب تونل‌های حفر شده در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است، اظهارداشت: هر چند که جهان غرب ثابت کرده است که با قدرت تمام در کنار رژیم صهیونیستی قرار دارد، ولی به هر حال از نظر افکار عمومی دنیا این رژیم محکوم است. تظاهراتی که اخیرا، درکشورهای مختلف شکل گرفته، نشان می دهد نوعی شکاف میان حاکمیت و ملت ها در کشورهای اروپایی و آمریکا وجوددارد و به مرور زمان این شکاف‌ها توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا، ضمن تاکید بر اینکه اکنون آمریکا و اروپا، به شدت نگران طولانی شدن جنگ در غزه هستند، چراکه این شرایط، شکاف‌ها میان افکارعمومی و همچنین اختلافات با دولت‌هایشان را بیشتر می‌کند، یادآورشد: اکنون رژیم صهیونیستی تلاش دارد شهرغزه را به کلی ویران کند و اهالی آن را کوچ اجباری دهد و غزه را در آینده تحت مدیریت خود قراردهد، در این شرایط، رژیم اسرائیل خشونت‌های بیشتری به کار خواهد گرفت و کشورهای اسلامی باید دراین باره تصمیمات فوری و مناسبی اتخاذ کنند. اما درهرحال، هنوز جنگ رژیم اسرائیل علیه فلسطین به پایان نرسیده، اما قطعا این رژیم جنگ را در افکار عمومی باخته است.

0 Comments