جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل

علی الدفاعی، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در گفتگو با تسنیم ضمن تمجید از عملیات وعده صادق ایران به رژیم صهیونیستی اظهار داشت این عملیات سبب تقویت هر چه بیشتر جایگاه ایران و محور مقاومت در معادلات جهانی خواهد شد.

Loading

علل شکست رژیم صهیونیستی در نابودی حماس

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا باتاکید براینکه با طولانی‌ترشدن جنگ، نگاه اروپا و آمریکا نسبت به تحقق‌ناپذیری اهداف اعلامی رژیم صهیونیستی تا حدودی واقع‌بینانه شد، گفت: تجربه جنگ‌های نامتقارن نشان می‌دهد که از بین بردن حماس به لحاظ نظامی از سوی رژیم صهیونیستی امکان‌ناپذیر است.

صابر گل عنبری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید براینکه از روز اول جنگ، روشن بود هدفی که رژیم‌ صهیونیستی با عنوان نابودی حماس، برای این جنگ تعریف کرده، واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد، تصریح کرد: حماس علاوه بر سه جغرافیای نوارغزه، کرانه‌باختری و قدس، در خارج از فلسطین نیز در میان آوارگان فلسطینی حضور فعال دارد. حتی به فرض تحقق هدف اعلامی این رژیم که بسیار بعید است، این هدف همچنان نمی‌تواند به معنای حذف این جنبش از سپهر سیاست فلسطین باشد.

وی، نابودی حماس در نوارغزه را به دلایل متعددی از جمله عقبه و عمق مردمی و اجتماعی گسترده حماس در این منطقه، وضعیت خاص آن، تجربه 4 جنگ قبلی در 16سال اخیر و ساختار خاص حماس امکان ناپذیر دانست و گفت: حماس و رژیم صهیونیستی از 1987 تا امروز، همواره در جنگ و درگیری بوده و نسل بنیانگذار حماس، تقریبا ترور شده‌ و یا از دنیا رفته‌اند؛ اما این باعث نشد این گروه تضعیف شود و در این 36سال، روزبه روز قوی‌تر ظاهرشده ‌است. این مساله هم به علت عقبه وعمق اجتماعی است که حماس از آن برخوردار است.

گل عنبری با یادآوری اینکه از سال 2007 که غزه به دست حماس افتاد، درسال‌های 2008، 2009، 2012، 2014 و 2021 نیز، شاهد پنج جنگ عمده بوده‌ایم که شدیدترین آن به استثنای جنگ کنونی جنگ 51 روزه 2014 بود؛ ادامه داد: با این حال، حماس در هر جنگی، قوی‌تر و توانمندتر از جنگ پیش ظاهرشده و موید این مدعا حمله 7 اکتبر پس از 17 سال محاصره شدید است. با اینکه رژیم صهیونیستی در ابتدای آن جنگ‌ها نیز، هرچند کم رنگ‌تر از امروز، هدف نابودی حماس را مطرح می‌کرد، اما موفق نبود.

وی وضعیت خاص نوار غزه را از دیگر عواملی عنوان کرد که مقابله با حماس را دشوار می‌سازد و اظهار داشت: به دلیل اینکه جغرافیای هموار و مسطح نوار غزه، از حیث نظامی، پاشنه آشیل نیروهای مقاومت بود، حماس برای جبران این نقیصه، از حدود 18سال پیش، موضوع تونل‌ها را به شکل جدی مطرح و ثقل نظامی مقاومت را به زیرزمین منتقل کرد. به خاطر وجود همین تونل‌های حدودا 500کیلومتری، زیرپهنه 365 کیلومتری نوارغزه، با نوارغزه دیگری مواجه هستیم.

گل عنبری گفت: در چنین شرایطی، نابودی40 تا50هزار نیروی نظامی که دراین شبکه تونلی هستند برای رژیم صهیونیستی بسیار دشوار است. این شرایط، جنگی را می‌طلبد که حداقل 2 تا 3سال به طول بینجامد و رژیم صهیونیستی کل نوارغزه را تحت اشغال خود درآورد. چنین چیزی هم برای رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا توضیح داد: با اینکه رژیم صهیونیستی از قدرت تخریب و آتش بالایی برخوردار است، اما با گذشت بیش از دو ماه از جنگ، هنوز نتوانسته منطقه شمال نوارغزه را به اشغال کامل خود درآورد. حدود 20تا 30درصد شمال نوارغزه که عمدتا مناطق باز و کشاورزی و بخشی از مناطق مسکونی است به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده و در مناطقی که مناطق مسکونی اطراف شمال نوارغزه است، نفوذ کرده‌اند.

وی توضیح داد: با اینکه فاصله عمق شهر غزه تا مرز حدود سه کیلومتر است، اما رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته شهر غزه در شمال نوارغزه را تحت کنترل خود درآورد. تا همین امروزهم، در «بیت لاهیا» و «بیت حانون» که از روز اول حمله زمینی اشغال شدند، عملیات حماس ادامه دارد و هنوز تصویر هم منتشر می‌کنند. این نشان می‌دهد با وجود اینکه رژیم صهیونیستی چندی پیش اعلام کرد شمال نواز غزه را درکنترل خود درآورده، اما این منطقه هنوز در کنترل رژیم صهیونیستی نیست.

گل عنبری بایادآوری اینکه بعداز دو ماه از حملات رژیم صهیونیستی در شمال غزه، همچنین شاهد حملات موشکی به تل‌آویو از این منطقه هستیم، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی هنوز وارد مناطق پرتراکم‌تر مانند «جبالیا» و «الشاطی» و «غزه» که پایگاه اجتماعی اصلی حماس هستند، نشده و نتوانسته این مناطق را تصرف کند. حتی در ایام 7روزه آتش بس هم، از برخی مناطقی که قبلا وارد شده بود، خارج شد!

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: در میدان فلسطین در شهر غزه، نیروهای حماس، تعدای از گروگان‌ها را تحویل صلیب سرخ دادند، میدانی که رژیم صهیونیستی، از طریق تانکها وارد شد، اما نتوانست مستقر شود و عقب نشینی کرد. بنابراین اینکه رژیم صهیونیستی بعد از گذشت حدود 60روز، نتوانسته منطقه‌ شمال نوارغزه را که از عمق و عرض کمتری برخوردار است، تصرف کند، نشان می‌دهد که چقدر رژیم صهیونیستی در عرصه عملیاتی و زمینی با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اخیرا بیشتر به نابودی توانمندی‌های نظامی حماس اشاره می‌کند که تحقق آن دستکم به چند سال جنگ، اشغال بیشتر نوار غزه و تخریب شبکه تونلی آن بستگی دارد، تصریح کرد: اگر رسیدن به هدف نابودی حماس برای رژیم صهیونیستی امکانپذیر بود، این حجم کشتار وسیع غیرنظامیان در نوارغزه موضوعیت نداشت. خود آنها هم می‌دانند این هدف تحقق‌ناپذیر است و به خیال خود، با این قتل عام گسترده و تخریب بی‌سابقه زیرساخت‌های غیرنظامی، می‌خواهند در قبال غزه و حماس و همچنین لبنان و حزب الله نوعی بازدارندگی ایجاد کنند.

گل عنبری با تاکیدبراینکه اهداف اعلامی رژیم صهیونیستی دچار نوعی تناقض است و مگر می‌شود با نابودی حماس گروگان‌ها آزاد شوند، ادامه داد: تجربه این جنگ نشان می‌دهد آزادی این افراد از طریق راهکار نظامی امکانپذیر نیست و تنها راه ممکن، توافق دوطرف تحت شروط خاصی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه ورود به یک منطقه در شرایط جنگی با حفظ آن تفاوت بسیار دارد، گفت: اکنون که رژیم صهیونیستی می‌داند نابودی حماس تا چه اندازه دشوار است، می‌توان گفت طرح این هدف را به عنوان بخشی از جنگ روانی علیه غزه و حماس تکرار می‌کند و می‌خواهد حماس را هر چه بیشتر تحت فشار روانی قراردهد. کما این که حتی اهداف جنگ را تا حد ترور یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه تقلیل داده‌اند.

0 Comments