جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است

زرشناس استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه سیاسی با اشاره به جنبش اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حمایت از غزه گفت: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده، وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد یعنی مدرنیته دارد کم کم قدرت اقناعی خود را از دست می‌دهد.

حمله موشکی حزب الله لبنان به میرون

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رزمندگان حزب الله، شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک هدف قرار دادند.

Loading

برنامه آمریکا برای ایجاد قابلیت جدید تهاجمی علیه چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد در شرق آسیا را در راستای ایجاد یک قابلیت تهاجمی علیه چین دانست و گفت: طبیعتا استقرار این موشکها از سوی آمریکا در کشورهایی مانند استرالیا و یا احتمالا در ژاپن و کره جنوبی، می‌تواند منجر به واکنش متقابل چین شده و موجب افزایش سطح تنش‌ها میان دو کشور شود.

سیدرضا میرطاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد، یعنی از 500 تا2700کیلومتر در شرق آسیا، در راستای ایجاد یک قابلیت تهاجمی علیه چین صورت می گیرد و به احتمال قوی، این سلاح‌ها دارای کلاهک هسته‌ای خواهند بود، تصریح کرد: از زمان جنگ سرد تا امروز، این نخستین زرادخانه در این منطقه خواهد بود که قرار است تا سال 2024 در آنجا مستقر شود.

وی افزود: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسیده بود و این کشورها را از ساخت و در اختیار داشتن موشک‌های بالستیک و کروز با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر منع می‌کرد؛ توسط دونالد ترامپ در سال۲۰۱۹ ، دست بازی به آمریکا داده است تا بتواند موشک‌های کروز زمین پایه و موشک‌های بالستیک برد متوسط را در اروپا و دیگر نقاط جهان مستقر کند. بعد از خروج آمریکا از این معاهده، این کشور به سرعت به دنبال اسقرار موشک‌های هسته ای میان برد اعم از کروز یا بالستیک در شرق آسیا رفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل، با بیان اینکه آمریکا معتقد است در دورانی که به پیمان INF، متعهد بوده، چین زرادخانه موشک‌های میان‌برد خود را گسترش داده و گزارش سالانه پنتاگون درباره توانایی‌های نظامی چین برآورد کرده که پکن اکنون دارای 1500 موشک با برد 1000 تا 5500 کیلومتر است، ادامه داد: چین به عنوان یکی از قدرتهای هسته ای جهان، پیشرفت بسیار سریع و خارق العاده ای در زمینه طراحی، توسعه و عملیاتی کردن انواع موشکهای بالستیک و کروز داشته و توانسته گستره بسیار متنوعی از این موشکها با بردهای متفاوتی را از کوتاه بُرد تا قاره پیما توسعه دهد.

میرطاهر گفت: در واقع یکی از ارکان قدرت نظامی چین در حال حاضر در منطقه آسیاپاسیفیک، قدرت موشکی تهاجمی این کشور است که به صورت زمین پایه، دریاپایه، هواپایه و زیردریایی پایه، مستقر شده اند. طبیعتا آمریکا در راستای ایجاد برابری استراتژیک با چین در منطقه آسیاپاسیفیک، تلاش دارد علاوه بر استقرار نیروهای متعارف، یعنی، استقرار حدود 60درصد از توان نیروی دریایی خود در این منطقه، در کشورهای هم پیمان، اعم از کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و چه بسا اگر بتواند نیوزیلند و فیلیپین نیز اقدام به استقرار موشکهای میان برد کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با یادآوری اینکه آمریکا نه فقط چین را به عنوان هدف اصلی مدنظر دارند، بلکه کره شمالی، به عنوان کشوری که از دیدگاه واشنتگن، منافع آمریکا و متحدانش را در منطقه اسیاپاسیفیک مورد تهدید قرارمی‌دهد، نیز هدف بوده است، اضافه کرد: طبیعتا استقرار این موشکها از سوی آمریکا در کشورهایی مانند استرالیا و یا احتمالا در ژاپن و کره جنوبی، می‌‎تواند منجر به واکنش متقابل چین شده و موجب افزایش سطح تنشها میان دو کشور شود.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال این است که از این موشکها با هدف بازدارندگی در برابر چین و برای واکنش سریع به بحران احتمالی در تنگه تایوان یا دریای چین جنوبی استفاده کند تا بتواند سرزمین اصلی چین را هدف قراردهد، افزود: آمریکا مدعی است که چین در سالهای اخیر، به میزان بسیار قابل توجه و با رشدی سریع، به افزایش توانمندی نظامی خود پرداخته و روند مدرنیزاسیون را در نیروی هوایی و دریایی به شدت بی سابقه ای دنبال می کند؛ که از جمله به ساخت و عملیاتی کردن سومین ناو هوپیما بر، ساخت انواع بمب افکن‌ها و هواپیماهای ترابری جدید و ساخت حداقل دو نوع هواپیمای جنگنده نسل پنجمی برای نیروی هوایی و دریایی می توان اشاره کرد.

میرطاهر اظهارداشت: اقدامات بسیار گسترده در زمینه ساخت و عملیاتی کردن انواع موشکهای بالستیک که در کنار موشکهای کروزی که چین در حال توسعه است و حتی موشکهای هایپرسونیک، توانمندی تهاجمی چین با توان قدرت افکنی این کشور را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. طبیعتا آمریکا این شرایط را در تقابل یا تضاد با منافع خود و متحدیشن در منطقه آسیاپاسیفیک تلقی می کند و انواع اقدامات را برای خنثی کردن تحرکات چین در حوزه افزایش توانمندی نظامی و برهم زدن موازنه نظامی در شرق آسیا انجام می دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه طبیعتا چین در برابر اقدامات آمریکا، اقدامات متقابلی انجام خواهد داد، توضیح داد: این اقدامات متقابل می تواند استقرار موشکهای جدید در نقاط اصطلاحا خط مقدم یا نقاط مرزی باشد؛ به گونه ای که بتوانند پایگاه های آمریکا در منطقه آسیاپاسیفیک، از جمله گوام و پایگاهای آمریکا در ژاپن، کره جنوبی و حتی در استالیا را در صورت وقوع یک منازعه نظامی میان آمریکا و چین مورد هدف قرار دهد.

وی با یادآوری اینکه این تحرکات به نظامی شدن سریع منطقه منجر خواهد شد، گفت: هر چند چین از تمامی فرصتهای ژئواکونومیک خود استفاده می‌کند تا بتواند بر چالش‌های ژئوپلیتیکی، جغرافیایی و نظامی خود فائق بیاید، اما واشنگتن نیز مرتبا ابعاد ایفای نقش و حضور در منطقه آسیاپاسیفیک را گسترده تر می‌کند و در تلاش است تا حلقه محاصره چین به مرور فراگیر شود و گسترش یابد.

0 Comments