جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

چرایی وحشت لابی صهیونیسم از جنبش دانشجویی آمریکا

یکی از تاثیرات زودهنگام جنگ غزه این بود که افکار عمومی جهان را از شر همه رویکردها و روایت‌های مسموم و جعلی که توسط حامیان صهیونیسم در دنیا نشر یافته بود آزاد و چشم هرکسی که به دنبال حقیقت است را باز کرد.

Loading

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

دکتر ابراهیم باقری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی حمایت فرانسه از ارمنستان را در دو سطح نهادی اتحادیه اروپا و دیگری روابط تاریخی، سیاسی و فرهنگی فرانسه و ارمنستان و بالاخص جامعه قدرتمند ارامنه مقیم فرانسه قابل بررسی دانست و خاطرنشان کرد: در هفته‌های گذشته، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پی بازپس‌گیری قره باغ توسط جمهوری آذربایجان، سندی منتشر کرد که مطابق آن قرار است محدودیت‌های بیشتری به صورت تدریجی علیه جمهوری آذربایجان موردبررسی قرارگیرد.

وی با بیان اینکه این محدودیت‌ها در سه سطح مالی – اقتصادی، نظامی و سیاسی بود، افزود: برخی کشورها مانند آلمان، فرانسه و هلند خواستار محدودیت‌های بیشتری علیه جمهوری آذربایجان بودند؛ اما برخی کشورها مانند اتریش و مجارستان، به لحاظ روابطی که با جمهوری آذربایجان دارند و وابستگی‌های گازی از طریق کریدور جنوبی، بیشتر خواهان ارائه کمک نظامی به ارمنستان بودند تا اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه جمهوری آذربایجان.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: در پی این رویدادها، پارلمان اروپا در ۵ اکتبر با اکثریت آراء قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن، از سران اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا خواست علیه جمهوری آذربایجان و مقامات این کشور که در منطقه قره‌باغ کوهستانی مرتکب نقض حقوق بشر شده بودند، تحریم‌های هدفمندی اعمال کند و همچنین درروابط جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا بازبینی‌ صورت بگیرد.

باقری به بی‌نتیجه‌بودن نشست رئیس شورای اروپا، رئیس‌جمهورفرانسه، صدراعظم‌آلمان و نخست‌وزیر ارمنستان به دلیل عدم حضور الهام‌علی‌اف در اسپانیا اشاره ‌کرد و ادامه‌داد: اتحادیه اروپا تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد تا محدودیت‌هایی علیه جمهوری آذربایجان اعمال کند؛ اما جنگ اوکراین و نیاز شدید اروپا به گاز آذربایجان، مانع این مسئله شده است. نباید فراموش کرد که ماه ژوئیه، تفاهم افزایش صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا امضا شد که براساس آن، قرارشد صادرات گاز از سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب درسال ۲۰۲۲ به ۲۰ میلیاردمترمکعب تا سال ۲۰۲۷ افزایش پیدا کند. البته از 2022 تا2023، این رقم به ۱۲ میلیاردمترمکعب در سال در کریدور گاز جنوبی رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا بعد از جنگ اوکراین، سرمایه‌گذاری‌هایی در این کریدور انجام داد که اکنون به نتایجی رسیده است، اظهار داشت: این مسائل باعث شده اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان، محتاطانه پیگیری شود. همزمان با این تحولات، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سفری که به جمهوری آذربایجان داشت، جمهوری آذربایجان را شریک حیاتی برای تامین گاز اروپا در طولانی مدت توصیف و عنوان کرد این اتحادیه سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را برای افزایش ظرفیت کریدورگاز جنوبی انجام خواهد داد.

این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به اظهارات پاشینیان در پارلمان اروپا مبنی بر اینکه نیروهای حافظ صلح روسیه با خیانت به ارمنستان، تلاش داشته‌اند رژیم سیاسی ارمنستان را تغییر دهند، افزود: علیرغم استقبال آمریکا و اروپا از تغییر جهت ارمنستان به سمت غرب، اتحادیه اروپا متوجه این مسئله است که با توجه به عضویت ارمنستان در پیمان امنیت‌جمعی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که رقیب اتحادیه اروپا و ناتو و پیمان‌های اقتصادی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، ممکن است سطح تنش ها را در قفقاز جنوبی با روسیه بالاتر ببرد و به همین دلیل سعی می کنند در سطح حمایت سیاسی و دیپلماتیک و ارسال برخی تجهیزات دفاعی از طریق فرانسه که سابقه روابط تاریخی و فرهنگی با ارمنستان دارد، اقدام کنند.

باقری ضمن اشاره به سفر وزیر خارجه فرانسه به ارمنستان در ۱۱ مهر و اعلام اینکه هدف این کشور حمایت از حق حاکمیت ارمنستان است و در این راستا ضمن حمایت سیاسی، تجهیزات دفاعی مورد نیاز را در اختیار این کشور قرارخواهد داد، اظهار داشت: در نتیجه این نشست، توافق شد سامانه‌های پدافندی موشکی، خرید سامانه‌های موشکی با برد کوتاه و سامانه راداری مستر ۲۰۰ و نفربرهای زرهی باستیون در اختیار ارمنستان قرارگیرد. اساس این توافقنامه، قطعنامه‌ای بود که در مجلس سنای فرانسه با ۲۳۵ رای به تصویب رسید که  درآن از دولت فرانسه خواسته شد جمهوری  آذربایجان را به دلیل حملات علیه ارمنستان، محکوم و توان دفاعی ارمنستان را تقویت کند.

وی به تشریح علل حمایت‌های اروپا و فرانسه از ارمنستان پرداخت و اظهار داشت: در شرایط فعلی، حضور ارمنستان در نهادهای سیاسی و امنیتی (پیمان امنیت جمعی) و اقتصادی (اتحادیه اقتصادی اوراسیا) که روسیه پایه گذار آن بوده، از یک طرف و نیاز اروپا به گاز جمهوری آذربایجان در کریدور گاز جنوبی از طرف دیگر باعث شده که اتحادیه اروپا در حمایت از ارمنستان و ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای جمهوری آذربایجان محتاط تر باشد و این مساله با توجه به روابط تاریخی فرانسه با ارمنستان، به فرانسه سپرده شده است. فرانسه بعد از روسیه و آمریکا بزرگترین جامعه ارمنی مقیم در اروپا را دارد. این کشور، باتوجه به روابط تاریخی، سیاسی و فرهنگی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین حامی سنتی ارمنستان در اروپا است و لابی ارامنه در فرانسه یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های لابی ارامنه در جهان به حساب می‌آید. از این رو فرانسه در طول سال‌های پس از استقلال ارمنستان، در این کشور نقش و نفوذ داشته و از ایروان حمایت کرده است.

باقری با بیان اینکه فرانسه بازیگر اصلی پیشبرد سیاست اتحادیه اروپا در ارمنستان است، به اعتراضات باکو مبنی بر اینکه اگر درگیری دیگری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت بگیرد، مسئول اصلی آن فرانسه است، اشاره کرد و یادآور شد: بعید به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا، بتواند در کوتاه مدت جایگزینی برای کریدور جنوبی پیدا کند. ضمن اینکه از سال 2022، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای نیز در میدان های گازی جمهوری آذربایجان انجام داده است. بنابراین تا زمانی که اتحادیه اروپا به انرژی جمهوری آذربایجان وابسته است، نمی‌تواند اقدام خاصی علیه این کشور انجام دهد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این نمی‌توان گفت فرانسه به دنبال تجهیز ارمنستان در حدی است که بخواهد جنگ دیگری در منطقه ایجاد کند. ضمن اینکه اتحادیه اروپا نیز نمی‌خواهد در خصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند. لذا، تمام تجهیزاتی که در توافق وزیر خارجه فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند و صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق ارسال شده است. با توجه به وضعیت میدانی فعلی، به نظر نمی‌رسد هدف فرانسه این است که جنگی تدارک ببیند تا ارمنستان بتواند دوباره قره باغ را پس بگیرد. ضمن اینکه پاشینیان اعلام کرده شروطی که برای امضای صلح وجود داشته را پذیرفته و برای امضای توافق صلح در آینده نزدیک امیدوار است.

0 Comments