جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هسته‌ای دوباره مکرون علیه روسیه

رئیس جمهوری فرانسه امروز (یکشنبه) طی سخنانی از آمادگی کشور خود برای گفت وگو با دیگر کشورهای اروپایی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه خبر داد.

باقری: ایران پاسخی قاطع به تجاوز رژیم صهیونیستی داد/ ۲۳ کشور به صهیونیست‌ها کمک کردند

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران با اقتدار پاسخی قاطع به تجاوز رژیم صهیونیستی داد، گفت: دشمنی‌ها علیه انقلاب اسلامی تمام نشده و ادامه دارد، اما درایت رهبری باعث شد که دشمنان در این زمینه شکست بخورند.

ادعای کاخ سفید: اسرائیل پذیرفته که قبل از حمله به رفح، نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد

تهران-ایرنا- «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز (یکشنبه) مدعی شد که رژیم صهیونیستی پذیرفته است که قبل از تهاجم به شهر مرزی رفح در جنوب غزه، به نگرانی‌ها و نظرات ایالات متحده گوش دهد.

Loading

چشم‌انداز مبهم توافقات سران چین و آمریکا

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه باید دید چینی‌ها توافق برقراری مجدد روابط نظامی با امریکا را به دلیل دیکتاتور خطاب کردن شی‌جین‌پینگ از سوی بایدن زیر پا خواهند گذاشت یا خیر، گفت: اگر آن‌ها دوباره به این نتیجه برسند که برقراری روابط میان نظامیان دو کشور به تاخیر بیفتد، نشان می‌دهد دیدار اخیر دو رئیس جمهور، موفقیت آمیز نبوده است.

مهدی شاپوری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، دیدار اخیر روسای جمهور چین و آمریکا را شروع مجددی برای روابط این دو کشور پس از یک دوره تنش دو ساله دانست و تصریح کرد: پس از سفر رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، روابط دو کشور متشنج شد و پرواز بالن‌های چینی بر فراز خاک آمریکا نیز بر تنش‌ها افزود؛ تاجایی که در دو سال گذشته، روابط سیاسی این دو کشور به پایین‌ترین سطح، از پایان جنگ سرد رسید.

وی با یادآوری اینکه درهمین شرایط، سطح روابط تجاری نه تنها افول نکرد، بلکه در دوره بایدن بر حجم آن نیز افزوده شد، گفت: درحوزه نظامی، دو کشور اختلافات قابل توجهی در دریای چین جنوبی و تنگه تایوان دارند و دراین زمینه، تنش‌های امنیتی نیز میان آنها وجود دارد. بعد از سفر رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و ماجرای بالن‌های چینی، روابط میان نظامیان دو کشور قطع و تنش‌ها بیشتر شده بود.

این تحلیلگر مسائل راهبردی با بیان اینکه باید دید آیا ملاقات اخیر می‌تواند سطح بالای تنش ایجاد شده در طول دو سال را کاهش دهد یا خیر، مساله اصلی در این دیدار را همچنان مدیریت تنش‌ها و همکاری درباره امور مشترک جهانی عنوان کرد و گفت: مسائلی مانند کنترل پیامدهای منفی هوش مصنوعی، مشکلات محیط زیستی و بیماری‌های واگیردار از جمله مسائل جهانی هستند که دو کشور تمایل دارند درباره آنها کارکنند. آنچه برای آمریکا بسیار مهم بوده و در طول دو سال گذشته تلاش کردند در روابطشان با چین به آن دست یابند، احیای روابط میان نظامیان دو کشور بود.

شاپوری ادامه داد: قطع روابط میان نظامیان دو کشور، امکان سوء محاسبه و سوء تفاهم میان آنها در دریای چین جنوبی و اطراف تایوان را بالا برده بود و این نگرانی، به طور ویژه در طرف آمریکایی وجود داشت که در اثر سوء تفاهم و یا سوء برداشت‌هایی، اختلافات میان دو کشور وارد مرحله بحران نظامی شود. اما براساس آنچه که اعلام شد، به این نتیجه رسیدند که این روابط احیاء شود. البته این دستاورد، یکی از اهدافی بود که آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند و چینی‌ها تمایلی به این کار نداشتند.

این پژوهشگر پژوهشکده مطالعات راهبردی به مذاکرات دو کشور درباره کنترل پیامدهای منفی هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: چین و آمریکا به دنبال این هستند که با مدیریت پیامدهای منفی هوش مصنوعی، مانع اثرات مخرب آن بر روابط دو کشور و جهان شوند. آنها در هر حال، ناچار هستند به سمت این گفتگوها حرکت کنند؛ چراکه اگر همکاری در این زمینه نداشته باشند، هر دو طرف، در اثر تنشها و اختلافات در روابطشان، ضررهای زیادی متحمل خواهند شد.

شاپوری ضمن اشاره به گفتگوهای انجام شده درباره مسائل محیط زیست جهانی و همچنین کنترل بیماری‌های واگیردار، با یادآوری اینکه این همکاری‌ها به سطح پایینی رسیده بود و حتی همکاری‌های زیست محیطی میان چین و آمریکا بعد از تشدید تنش در روابط، قطع شد، پیامدهای آن را برای کل دنیا، مخرب دانست و گفت: تجربه قبلی نشان داد، دیدار دو رئیس جمهور نتوانست باعث کاهش تنش‌ها و مدیریت اختلافات شود و اتفاقاتی که رخ داد، مانع از اثرگذاری ملاقات قبلی روسای جمهور دو کشور شد. اکنون نیز با وجود اینکه دو کشور ناچارند با یکدیگر همکاری‌هایی بر سر برخی مسائل داشته باشند و درباره مدیریت تنش‌ها با یکدیگر کناربیایند، اما همچنان نمی‌توان به طور قطع گفت، توافقها به نتیجه عملی منجر خواهد شد.

وی کنترل مساله مواد مخدر را از دیگر موضوعات مطرح شده در ملاقات بایدن و شی‌جین‌پینگ برشمرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر، این بحث مطرح است که چینی‌ها، تامین‌کننده اصلی مواد شیمیایی تولید یک نوع ماده مخدری هستند که در مکزیک تولید می‌شود و در آمریکا فروخته شود. آمریکا نسبت به این مساله حساسیت پیدا کرده و مطالبی که دراین باره بین دو رئیس جمهور مطرح شده، نشان می‌دهد رئیس جمهور چین برای پیگیری این مسئله موافقت کرده است. این مسئله اگر اجرایی شود، برای آمریکا موفقیت مهمی خواهد بود.

شاپوری با یادآوری اینکه رئیس جمهور چین اعلام کرد تایوان بزرگترین و خطرناک‌ترین موضوع پیش روی روابط دو کشور است، به تاکید بایدن بر موضع سابق آمریکا دراین باره اشاره کرد و اظهارداشت: آمریکا مدعی است که تغییری درسیاست «یک ملت و دو دولت» درباره تایوان رخ نداده و اگر چین به تایوان فشار نیاورد،همان رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد.

وی به اخبار منتشر شده درباره مذاکرات چین و آمریکا درخصوص جنگ رژیم‌صهیونیستی علیه مقاومت در غزه و درخواست از چین برای گفتگو با ایران برای جلوگیری از گسترش جنگ، و همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران، افزود: دو کشور، با وجود اختلافات، دریک چیز توافق دارند و آن این است که اجازه ندهند مساله هسته‌ای ایران به یک بحران منطقه‌ای تبدیل شود. در رابطه با اوکراین نیز گفتگوهایی شده است و موضع چین تاکنون موضعی بینابینی بوده است و احتمالا آمریکا نسبت به تداوم همین رویکرد رضایت دارد و چین نیز، علیرغم خواست روس ها، تمایلی به تغییر رویکرد ندارد.

وی اجرای توافقات را وابسته به تحولاتی دانست که در روابط دو کشور اتفاق خواهد افتاد و با اشاره به دیکتاتور خطاب کردن شی‌جین پینگ از سوی بایدن پس از دیدار با او، اظهارداشت: باید دید چینی‌ها، توافق برقراری مجدد روابط نظامی را به دلیل این اظهارات آقای بایدن زیر پا خواهند گذاشت یا خیر، اگر دوباره به این نتیجه برسند که برقراری روابط میان نظامیان دو کشور به تاخیر بیفتد، نشان می‌دهد این دیدار موفق نبوده است.

شاپوری با تاکید براینکه اختلافات جدی میان دو کشور وجود دارد و تنش‌های لفظی در روابط دو کشور نیز افزایش خواهند یافت، اما بعید است که این تنش‌های لفظی منجر به درگیری‌های میدانی شود، اضافه کرد: بایدن، این بار، برخلاف دفعه گذشته، وقتی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا هنوز شی‌جین‌پینگ را دیکتاتور می‌دانی،گفت بله، توضیح داد سیستم سیاسی چین با سیستم سیاسی آمریکا متفاوت است. به نظر می‌رسد، او با ارائه این توضیحات، نشان داد نسبت به دفعه گذشته مقداری مواضعش را تعدیل کرده است. درهرحال برای چینی‌ها این اظهارات قابل پذیرش نیست؛ همانطور که توافقات انجام شده، پس از ملاقات سال قبل، هیچ نتیجه‌ای نداد و بهبودی در روابط دو کشور ایجاد نکرد. درمجموع، اختلافات میان دو کشور از بین نمی‌رود و حداکثر دو کشور می‌توانند به مصالحه‌های موقتی دست پیدا کنند. در هرحال این وضعیت روابط دو کشور را غیرقابل پیش‌بینی‌تر کرده است.

0 Comments