جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ساماندهی مساله مهاجرت عامل تشدید واگرایی در اتحادیه اروپا

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا با چالش تعارض در برخی نظرات و سیاست‌های مختلف میان کشورهای عضو مواجه است که می‌تواند بر رویکرد کلی مهاجرت در اروپا تأثیربگذارد، گفت: زمانی که کشورهای عضو، مسیرهای متفاوتی را دنبال می‌کنند، اصل همبستگی و همکاری اتحادیه مخدوش می‌شود و می‌تواند وحدت اتحادیه را دچار چالش نماید.

فرناز اسکندری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با یادآوری اینکه از زمان بحران سوریه، مهاجرت به عنوان یک بحث دائمی در اتحادیه اروپا، تفاوت در نگرش‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی کشورهای عضو را ایجاد کرده است، تصریح کرد: بحران مهاجرت، فضایی را برای بازیگران بدبین به اروپا بازکرد تا از آن به عنوان موضوعی برای سیاسی‌سازی و امنیتی‌سازی استفاده کنند. گفتمان بدبینانه اروپا، بحران مهاجرت را تهدیدی برای امنیت ملی، اقتصادی، فرهنگی و داخلی قلمداد می‌کند. در این رابطه، تدابیر امنیتی جدید، مانند کنترل مرزها و گفتمانی که مضامین ضدمهاجرتی را به کارمی‌گیرد، در بسیاری از کشورهای عضو،قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه مجارستان درمخالفت با سیاست مهاجرت اتحادیه اروپا، گفتمان امنیت‌سازی را به عنوان موضوع اصلی مطرح کرده است، افزود: نخست‌وزیر مجارستان، در نشست اتحادیه اروپا در مورد اصلاح قوانین پناهندگی این اتحادیه، بین اقدامات تروریستی و مهاجرت ارتباط بسیار روشنی مطرح کرد و گفت در برابر طرح بروکسل برای تقسیم مسئولیت در سراسر بلوک برای میزبانی از پناهجویان یا مشارکت در هزینه‌های آن مقاومت می‌کند و کسانی که از مهاجرت حمایت می‌کنند، حامی تروریسم نیز هستند. اظهارات او پس از حملات مرگبار اخیر در بلژیک و فرانسه توسط دو فرد تندرو که درخواست پناهندگی آنها رد شده بود، بیان شد.

این کارشناس مسائل اروپا، ضمن اشاره به هشدارهای لهستان نسبت به آغاز موج جدید مهاجرت غیرقانونی به دلیل جنگ رژیم اسرائیل در غزه گفت: ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، به دلیل مواضع شدید دولتش علیه مهاجرت، یکی از چهره‌های تندرو در اتحادیه اروپا به‌حساب می‌آید. او با حمایت از رویکردهای ملی‌گرایانه، دائما با رویکرد اتحادیه اروپا درقبال هجوم پناهجویان و مهاجران، به ویژه از زمان بحران مهاجرت در سال 2015، مخالفت کرده است. دولت او اقدامات کنترل مرزی سختگیرانه ای از جمله ساختن حصارها در امتداد مرزهای مجارستان را برای جلوگیری از ورود مهاجران به اجرا گذاشته و معتقد است هر کشور عضو، باید حق تعیین سیاست‌های مهاجرتی خود را بر اساس منافع ملی و نگرانیهای امنیتی خود داشته باشد.

اسکندری با بیان اینکه نابرابری های اقتصادی بین کشورهای عضو، تفاوت در ایدئولوژی‌های سیاسی و منافع ملی به اختلاف نظر در مورد مسائل سیاستی و نه فقط مهاجرت دامن زده است، اظهارداشت: زمانی که کشورهای عضو، مسیرهای متفاوتی را دنبال می‌کنند، اصل همبستگی و همکاری اتحادیه مخدوش می‌شود و می‌تواند وحدت اتحادیه را دچار چالش نماید.

وی با تاکیدبر اینکه واگرایی بین سیاستهای اتحادیه اروپا و مجارستان در زمینه مهاجرت ابعاد مختلفی را دربرمی‌گیرد، توضیح داد: اتحادیه اروپا بر تنوع فرهنگی و ادغام به عنوان یک ویژگی مثبت تاکید می‌کند و مهاجرت را فرصتی برای غنی‌سازی جوامع می‌داند، اما مجارستان حفظ هویت ملی خود را در اولویت قرار می‌دهد که منجر به رویکرد محتاطانه‌تری نسبت به مهاجرت برای حفظ همگنی فرهنگی می‌شود. اتحادیه اروپا اغلب مهاجرت را راه‌حلی برای چالشهای جمعیتی می‌داند که از طریق نیروی کار متنوع و پویا به رشد اقتصادی کمک می‌کند. با این حال مجارستان نگران فشارهای بالقوه بر منابع و رقابت شغلی است که منجر به ترجیح مهاجرت کنترل شده برای کاهش فشارهای اقتصادی می‌شود.

این کارشناس مسائل اروپا، به ملاحظات امنیتی مجارستان و در عین حال، اروپا از اقدامات جامع غربالگری و ادغام مهاجران حمایت می‌کند، گفت: اتحادیه اروپا درخصوص یک رویکرد واحد به مهاجرت به عنوان بخشی از چشم انداز گسترده‌تر خود برای سیاستهای مشترک اشاره کرده، اما مجارستان با اولویت قراردادن حاکمیت ملی، به دنبال خودمختاری برای اجرای سیاست‌های مهاجرتی است که بیشتر با شرایط و ترجیحات خاص آن هماهنگ باشد. در این شرایط، اتحادیه اروپا با چالش تعارض در برخی نظرات و سیاست‌های مختلف در میان کشورهای عضو مواجه است که می‌تواند بر رویکرد کلی مهاجرت تأثیربگذارد اما در مجارستان ملاحظات داخلی، احساسات عمومی و نیاز به پرداختن به نگرانی‌های خاص ملی نقش مهمی در شکل دادن به سیاستهای مهاجرت دارد.

اسکندری در عین حال یادآورشد: رهبر مجارستان، یکی از برجسته‌ترین سیاستمداران راست افراطی اروپا، مدت‌هاست که در صحنه اروپا منزوی بوده است. اوربان به دلیل رویکرد مثبت نسبت به روسیه و عدم موافقت با پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی، اعضای اتحادیه اروپا و ناتو را خشمگین کرده است. تاجایی که لهستان سیاست اوربان در قبال روسیه را «بسیار سمی» توصیف کرد که باعث می‌شود «تقریبا همه از او دوری کنند».

وی با بیان اینکه این روزها بزرگترین حامیان مجارستان نه اروپایی‌ها، بلکه راست‌گرایان آمریکایی هستند، ادامه داد:. ترامپ، اخیرا نخست وزیر مجارستان را به عنوان «یکی از قدرتمندترین رهبران در سراسر جهان» ستایش کرد! اما تاکتیکها و زبان تندی که برای آقای ترامپ در ایالات متحده کارآمد بود، در اروپا، جایی که موفقیت سیاسی اغلب به تشکیل ائتلافها در مجالس ملی و پارلمان اروپا در بروکسل بستگی دارد، چندان خوب عمل نکرده و نفوذ او را کاهش داده است.

این کارشناس مسائل اروپا، حزب فیدس اوربان را در صحنه اروپا، منزوی و عمدتا تنها توصیف کرد و گفت: در جریان بحران مهاجرت اروپا در سال 2015، مجارستان به شدت برای تقویت مرزهای خارجی اروپا تلاش کرد. اما اوربان پیشنهادات خود را که اکنون به طورگسترده در پایتخت‌های اروپایی به عنوان یک سیاست صحیح پذیرفته شده، با زبانی زننده و نژادپرستانه بیان کرد که همه به جز افراطی‌ترین گروه‌های راست افراطی خارج از مجارستان، فاصله خود را با او حفظ کردند و اسلواکی، تنها کشوری است که اکنون با آقای اوربان همگام مانده است.

اسکندری با بیان اینکه اوربان معتقد است اتحادیه اروپا دیگر به هیچ یک از دو وعده خود یعنی رفاه و صلح عمل نمی‌کند، اضافه کرد: در مورد مسائل کلیدی مانند مهاجرت، جنسیت و استقلال ملی، مجارستان تا زمانی که فیدس در دولت باشد، بر مواضع خود باقی خواهدماند. بر اساس آخرین نظرسنجیها، حزب نخست‌وزیر اکنون سه چهارم اکثریت را در اختیار دارد. اوربان بارها تاکید کرده که مجارستان می‌خواهد در اتحادیه اروپا بماند.هرگزینه دیگری برای این کشور کوچک محصور در خشکی که عمیقاً با اتحادیه اروپا درهم تنیده، معادل خودکشی اقتصادی خواهد بود. اوربان نیز در سخنرانی خود در سال 2022 گفت انتظار ندارد اتحادیه سیاست مهاجرت مجارستان، یا سیاست ما در امور خارجی و اقلیت‌های مجارستانی را فراتر از مرزهای ما اتخاذ کند و به سطح اروپایی ارتقا دهند. اما درعین حال آنها نیز نمی‌توانند از ما بخواهند که سیاستهای آنها را اتخاذ کنیم. هیچ راه حل دیگری جز تحمل وجود ندارد.

0 Comments