جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

توجیه سرکوب دانشجویان از سوی کاخ سفید: حضور پلیس بر اساس تصمیم دانشگاه‌ها است

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید در پی انتقادها به حضور پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل، مدعی شد: تصمیم برای حضور پلیس به عهده خود دانشگاه‌ها است.

برگزاری نشست آتی وزرای دفاع ناتو در حمایت از اوکراین در بروکسل

تهران- ایرنا- دفتر مطبوعاتی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست آتی وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) با تمرکز بر موضوع حمایت از اوکراین در بروکسل برگزار خواهد شد.

Loading

امضای توافق واردات فناوری از آمریکا؛ جبران عقب ماندگی هند در رقابت فناورانه با چین

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: مسئول میز شبه‌قاره هند در اندیشکده جریان با بیان اینکه دهلی با توافق واردات فناوری از ایالات متحده صرفاً اهداف نظامی ندارد و به دنبال تنش‌زدایی وسیع منطقه‌ای است، گفت: هند به شدت به دنبال فناوری‌های جدید بوده و ابتکاری تحت عنوان فناوری‌های نوظهور و چالش‌برانگیز (iCET) را با ایالات متحده پیگیری می‌کند. آنها معتقدند در رقابت فناورانه با چین عقب افتاده‌اند و اکنون باید این عقب‌افتادگی را جبران کنند.

امین رضایی‌نژاد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به سفر هم‌زمان وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده به هند و اعلام پیشرفت در قراردادهای دفاعی کلیدی میان دو کشور و امضای قرارداد بیش از سه میلیارددلاری برای خرید 31 پهپاد رزمی، تصریح کرد: این نهمین سفر لوید آستین به منطقه بود که در آن به طور خاص مسائل و تحولات منطقه راهبردی هند – آرام  یا ایندوپاسیفیک مورد بررسی قرار گرفت. در این سفر توافق‌هایی برای ارسال فناوری نظامی به هند انجام شد و گامهایی در راستای ابتکار  فناوریهای نوظهور و چالش‌برانگیز مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

وی با یادآوری اینکه بر اساس این ابتکار، هند تلاش دارد به لحاظ فناوری‌های نظامی توسعه پیداکند، گفت: وزیر دفاع آمریکا، همچنین سفری به کره‌جنوبی داشت و توافقاتی برای گسترش همکاری‌های نظامی انجام داد. لوید آستین در سفر منطقه‌ای خود در نشست ADMM Plus که نشست مشترک شورای نظامی کشورهای آسه‌آن و کشورهای روسیه، چین، استرالیا، هند، ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی است نیز شرکت کرد. در واقع شاهد دیپلماسی نظامی فعال در این منطقه از سوی ایالات متحده هستیم که نه‌تنها برای مهار چین صورت می‌گیرد، بلکه با هدف احیای جایگاه ایالات متحده در منطقه راهبردی هند – آرام در دستور کارقرارگرفته است.

این تحلیلگر مسائل شبه‌قاره، با بیان اینکه ایالات متحده تقریباً مطمئن است که موضوعی به نام مهار چین نمی‌تواند وجود داشته باشد، اما حداقل می‌تواند رقیب چین در منطقه راهبردی هند – آرام باشد، به رقابتها و تنش مرزی هند با چین و پاکستان اشاره کرد و افزود: در این شرایط، دهلی تلاش می‌کند از راهبرد آمریکایی‌ها، مبنی بر تشدید فشارها بر چین، برای بازیابی نقش خود در منطقه و ایجاد موازنه‌ای با چین، بهره‌برداری‌ کند.

رضایی‌نژاد با تأکید بر اینکه هند ازابتدا به دنبال تنش‌زدایی وسیع منطقه‌ای بوده است، ادامه داد: دهلی تلاش می‌کند در کنار رقابتی که با چینی‌ها دارد، ضمن پیشبرد پروژه‌های مشترک با غرب، بدون اینکه به سمت نظامی‌شدن رقابت‌ها با کشورهای منطقه برود، سیاست‌های خود را اجرا کند. این راهبردی است که حزب حاکم بر هند از سال 2014 در پیش گرفته است.

مسئول میز شبه‌قاره هند در اندیشکده جریان، به درخواست ایالات متحده از هند برای همکاری درخصوص حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی در جنگ با مقاومت اسلامی در غزه که با بازیگری اصلی حماس همراه است و همچنین کوتاه آمدن از ادعاها درباره قتل مشکوک یک پیرو آیین سیکها در کانادا، اشاره‌کرد و بابیان اینکه هر دو این اقدامات می‌تواند برای هند هزینه‌هایی ایجاد می‌کند، گفت: هند در ادامه همان رویکردی که از سال 2014، در پیش گرفته است، تلاش می‌کند چالش‌های پیش روی خود را در موازنه سازی قدرت در منطقه حل کند.

وی درخصوص تلاش واشنگتن برای ایجاد اهرم قدرتمند در مقابل چین توسط هند، اظهارداشت: قطعا آمریکا دیگر کارگردان منطقه نیست؛ بلکه سطح آن به‌اندازه یک بازیگر افول کرده است. پس از دوران جنگ سرد ایالات متحده بازیگر اصلی نبود، بلکه کارگردان بود و بازیگران را بازی می‌داد و آنها را تنبیه و یا تشویق می‌کرد. اینکه تصور شود هند بازوی آمریکا در منطقه است، ارزیابی به دور از حقیقت و انصاف و این تحلیل هند را دست‌کم می‌گیرد. رشد اقتصادی هند در برخی سال‌ها از چین بالاتر رفته و طبقه متوسط اقتصادی آن به‌سرعت در حال رشد است. انقلابی در حوزه انرژی در این کشور در حال وقوع است که آن را تبدیل به یکی از غول‌های هیدروژنی دنیا می‌کند و در نتیجه دیگر تمایلی ندارد به‌عنوان نایب کشوری در منطقه شناخته شود؛ بلکه می‌خواهد نقش خود را که قطعا یک نقش سازنده و بدون تنش باشد را بازی کند.

رضایی‌نژاد با تأکید بر اینکه هند کاملاً متوجه است که رشد و توسعه اقتصادی، بیش از اینکه در گرو تنش خارجی باشد در گرو امنیت مرزها و پیشبرد برنامه‌های اقتصادی داخلی است، خاطرنشان کرد: بهاراتیا جانتا نیز با تمرکز بر این راهبرد، آن را به‌خوبی اجرایی می‌کند. پیمان نظامی که هند درباره انتقال فناوری‌های چالش‌برانگیز و نوظهور با ایالات متحده امضاکرده، بیشتر به دنبال بهره‌برداری است تا اینکه تبدیل به بازوی ایالات متحده در منطقه شود. اما طبیعتا تقویت جایگاه هند در منطقه، چه با جوششی از داخل و چه با کمک از خارج از منطقه، قطعاً کیک قدرت را میان هند و چین تقسیم می‌کند و سهم چین را کوچک‌تر می‌کند و این موضوع به طور طبیعی می‌تواند با چالش‌هایی برای هند همراه باشد.

وی با بیان اینکه هر میزان سهم هند از این قدرت بیشتر شود، سهم چین کوچک‌تر خواهد شد، توضیح داد: هرچند ایالات متحده نیز در این میانه، سیاست‌های خود را پیگیری خواهد کرد، اما نکته مهم تصمیم هند در این ماجراست. هند به دنبال افزایش تنش نیست و نمی‌توان پیمان دفاعی با ایالات متحده را پیمانی نظامی صرفاً دید. حتی آنها پیمان دیگری نیز با آمریکایی‌ها بسته بودند که هدف توزیع اکوسیستم فناوری‌های نظامی میان هند و ایالات متحده را تعقیب می‌کرد. در واقع هند به‌شدت به دنبال تکنولوژی و فناوری است. آنها معتقد هستند در رقابت تکنولوژیک با چین عقب افتاده‌اند و اکنون باید این عقب‌افتادگی را جبران کنند.

رضایی‌نژاد تلاش برای توسعه مراکز تحقیقاتی و فنی در هند را بخشی از این راهبرد عنوان کرد و افزود: حتی نارندرا مودی یک‌بار پیشبرد این راهبرد را با نتانیاهو آزمایش کرد. او اولین نخست‌وزیر هند بود که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد؛ وقتی از فرودگاه پای خود را روی سرزمین اشغالی گذاشت، گفت هند و رژیم صهیونیستی دوقلوهای تکنولوژیکی هستند، به این معنی که من برای فناوری به اینجا آمده‌ام! اما آنها از این مسئله سرخورده شدند و حتی رسانه‌هایشان در گزارش‌های انتقادی، عنوان کردند ما برای حرکت به سمت رژیم صهیونیستی آبرو گذاشتیم، اما آنها عملاً به ما تکنولوژی ندادند!

وی ادامه داد: هند اکنون این مسیر را با ایالات متحده طی می‌کند تا بتواند عقب‌ماندگی خود در زمینه از فناوری‌ها از چین را هر چه سریع‌تر جبران کند. در واقع در مورد سطح روابط با ایالات متحده و نقش‌آفرینی در آنچه که واشنگتن از دهلی‌نو می‌خواهد اکنون این هند است که تصمیم‌گیر اصلی بوده و نمی‌توان این اقدامات هند را فقط در جریان راهبرد کلان آمریکا برای حفظ سیطره خود بر منطقه راهبردی هند – آرام تحلیل کرد.

0 Comments