جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد

یک نشریه آمریکایی با محکوم کردن استانداردهای دوگانه دولت این کشور در قبال مردم جهان تاکید کرد که خیزش دانشجویی در آمریکا به خاطر خشونت وحشتناک و بی رویه اسرائیل علیه مردم فلسطین بوده و بیانگر بحران سیاست خارجی آمریکاست.

Loading

ماموریت مبهم ناتو در عراق؛ برنامه جدید برای نفوذ اجتماعی- فرهنگی در عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین الملل با بیان اینکه هر چند که گفته شده ماموریت آموزشی ناتو برای نیروهای پلیس عراق در راستای ممانعت از قدرت یابی مجدد داعش انجام می شود، اما در واقع ناتو تصمیم گرفته، دامنه ماموریت خود را در عراق توسعه دهد، گفت: ناتو و در راس آن آمریکا، به دنبال نفوذ در بدنه اجتماعی کشورهای عربی و خصوصا عراق است، تا ضمن شکل دهی فکری و سازماندهی بدنه پلیس علیه مقاومت، اهداف خود را پیش ببرد.

دکتر داوود احمدزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه وزرای خارجه کشور‌های عضو ناتو در کنفرانسی تصمیم گرفته اند ضمن گسترش ماموریت‌های این سازمان در عراق، افسران نظامی، ملوانان و پلیس محلی این کشور را نیز آموزش دهند، اظهارداشت: هر چند که گفته شده این اقدام در راستای ممانعت از قدرت یابی مجدد داعش است، اما در واقع ناتو تصمیم گرفته، دامنه ماموریت خود را در عراق توسعه دهد و وارد لایه های عمیق اجتماعی و فرهنگی این کشور شود. پیش از این نیز، اعضای ناتو در اجلاس ولز ۲۰۱۴، ورشو ۲۰۱۶ و اجلاس بروکسل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تصمیم به تقویت و گسترش حضور خود در عراق گرفته بودند.

وی افزود: مأموریت ابتدایی ناتو در سال 2018، مشاوره دادن به مقامات دفاعی و امنیتی در وزارت دفاع بود، در ادامه با دفتر مشاور امنیت ملی و مرکز عملیات مشترک دفتر نخست‌وزیری نیز همکاریهایی داشتند و اکنون با گسترش دامنه فعالیتشان با وزارت کشور و سازمان پلیس فدرال نیز کار می کنند. پلیس فدرال، یکی از چهار سازمان رزمی فعال عراق در کنار ارتش، بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و یگان ویژه مبارزه با تروریسم است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ناتو اعلام کرده در آموزش‌های خود به نیروهای عراقی افزایش توجه آنها به تغییرات زیست‌محیطی و راه‌های کاهش اثرات این تغییرات را در نظر می‌گیرد، به انتقادات گروه های سیاسی و اعضای پارلمان عراق نسبت به افزایش حضور و نقش آفرینی نیروهای نظامی خارجی در این کشور اشاره کرد و ادامه داد: آنها تاکید دارند که عراق به حضور نیروهای خارجی در خاک خود احتیاج ندارد، چراکه دارای نیروهای امنیتی و ارتش و حشد الشعبی است که قادر به کنترل امنیت و ثبات کشور و مقابله با تروریسم هستند.

احمدزاده با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای افزایش نقش نیروهای نظامی و امنیتی خود در عراق است، اضافه کرد: ناتو هر بار سویه جدیدی برای فعالیت خود در عراق مطرح می کند و در این شرایط، ابهاماتی در خصوص مأموریت اصلی ناتو در عراق وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته، مقامات امنیتی عراق در تلاش برای سپردن پرونده امنیتی شهرها به پلیس و انتقال نیروهای ارتش و حشد الشعبی به پادگان‌های خارج از شهر بوده اند، این اقدام را در راستای توافقات گروه‌های سیاسی عراقی در قالب ائتلاف «اداره دولت» به هنگام تشکیل دولت شیاع السودانی عنوان کرد و یادآورشد: سال گذشته نیز، وزارت کشور و پلیس، پرونده امنیتی بسیاری از استانها را تحویل گرفت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، این راهبرد آمریکا را موجب بروز اختلافات داخلی در این کشور عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌ها به دنبال مداخله و نوعی اشغالگری جدید در عراق هستند، اما گروه‌های مقاومت، به عنوان ضامن تامین امنیت عراق، بارها نسبت به عواقب تداوم اشغالگری امریکا هشدار داده‌اند. ایشان اضافه می نماید برخی رسانه‌های عراقی نوشته بودند که مقامات آمریکایی در مذاکرات اخیر با طرف عراقی خواستار انحلال حشد الشعبی در قبال واگذاری تسلیحات پیشرفته به ارتش عراق شده بودند.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال تضعیف جبهه مقاومت همزمان با سست کردن همگرایی عربی- ایرانی است، خاطرنشان کرد: ناتو اکنون تلاش دارد درخصوص آموزش نیروهای پلیس در عراق، نقش جدی ایفا کند. این درحالی است که شاهد تلاش غرب برای مقابله با محور مقاومت، خصوصا شناسایی چهره‌های برجسته حماس و جهاد اسلامی و ظرفیت‌های آنها در منطقه از طریق به کارگیری پلیس کشورها، آموزش آنها و بسط سیطره اطلاعاتی خود هستیم.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: این راهبرد ، به صراحت در هفته های گذشته از سوی مکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با نتانیاهو مطرح شد. در واقع، ناتو و در راس آن آمریکا، به دنبال نفوذ در بدنه اجتماعی کشورهای عربی، و خصوصا عراق است، تا ضمن شکل دهی فکری و سازماندهی بدنه پلیس علیه مقاومت، اهداف خود را پیش ببرد.

احمدزاده ضمن تشریح نگاه کشورهای غربی به عراق و جغرافیای سیاسی این کشور به لحاظ تاریخی، یادآورشد: بعد از سرنگونی رژیم بعث و ارتقای جایگاه شیعیان در عراق و روابط نزدیکی که به دلیل مسائل فرهنگی، سیاسی و تاریخی با ایران شکل گرفت، آمریکا تلاش کرد از این گسترش روابط و نزدیکی با ایران جلوگیری کند. اکنون نیز سعی دارد با تقویت نفوذ اجتماعی فرهنگی خود، راهبردهای کلی‌اش در عراق پیش رود.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال نفوذ هدفمند سیاسی و امنیتی در عراق برای مقابله با جریانهای مقاومت است در حالی که گروه های مقاومت در عراق، بارها اشغالگری آمریکا را محکوم و پایگاه های نظامی این کشور را هدف قرار داده‌اند، گفت: در چنین شرایطی، ناتو و خصوصا فرانسوی‌ها، تلاش دارند با وعده و وعید، از جمله کمکهای اقتصادی و افزایش همکاریها در حوزه امنیتی و نظامی، روابط قدرتمندتری را با دولت مرکزی عراق، شکل دهند. آنها با طرح آموزش نیروهای پلیس عراق در تلاشند با قدرتمندتر کردن پلیس در برابر دیگر نیروهای مسلح در این کشور، شکافی میان نیروهای موثر در عراق ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این طرح در راستای ایجاد شکاف داخلی در عراق و اختلاف افکنی میان عراق و ایران پیگیری می شود، اظهارداشت: اگر نفوذ قدرتهای خارجی در عراق کمتر شود، نیازی به آموزش و بسط گسترش روابط امنیتی آنها با عراق نیست. هر میزان در عراق اختلافات قومی، قبیله‌ای، مذهبی و شکاف میان حاکمیت و نیروهای مردمی و محور مقاومت و دولت بیشتر شود، امکان ابراز وجود نیروهای مخرب منافع ملی عراق، نیروهای بیگانه و ناتو بیشتر خواهد شد.

0 Comments