جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهران اقدام آمریکا، انگلیس و کانادا در تحریم افراد و نهادهای نظامی ایران را محکوم کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی افراد و نهادهای نیروهای مسلح ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه تهران را به شدت محکوم و از همراهی برخی کشورها در اروپا از رویکرد دولت آمریکا انتقاد کرد.

ببینید | اسرائیل آماده جنگ می‌شود؟؛ استقرار انبوه تانک‌ها در نزدیکی رفح

ارتش اسرائیل ده‌ها تانک و خودروی زرهی را در امتداد مرز خود با نوار غزه در جنوب این باریکه مستقر کرده است. به نظر می‌رسد این رژیم برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود. این تانک‌ها و خودروهای زرهی روز جمعه ۲۶ آوریل در نزدیکی گذرگاه کرم شالوم اسرائیل که در مجاورت رفح است، مستقر شدند. منبع: یورونیوز

سازمان ملل: آواربرداری در غزه احتمالا 14 سال طول می‌کشد

یک مسئول ارشد سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه هنوز تعداد زیادی مهمات منفجر نشده ارتش اسرائیل در خیابان‌ها و ساختمان‌های ویران شده غزه وجود دارد که جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند گزارش داد که آواربرداری در غزه ممکن است 14 سال طول بکشد.

Loading

صف‌کشی فرانسه مقابل باکو و آنکارا در قفقاز

۱۴۰۲/۰۸/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین الملل با بیان اینکه پاریس تلاش دارد اجازه ندهد شرایط در قفقاز، آنگونه که مطلوب جمهوری آذربایجان و ترکیه است، پیش رود و امیدوار است با کمک‌های نظامی، شرایط را حتی‌المقدور در راستای منافع خود شکل دهد، گفت: فرانسه، پس از روسیه، دومین سرمایه گذار خارجی بزرگ در ارمنستان از سال ۲۰۱۶ است. این کشور سعی می‌کند با تقویت پیوند با ارمنستان، بین این کشور و روسیه فاصله ایجاد کند. حمایت نظامی فرانسه از ارمنستان، تحول مهم و جدیدی است که بعد از تضعیف موقعیت روسیه در ارمنستان شاهد آن هستیم.

دکتر محمود شوری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اعلام آمادگی ارمنستان برای امضای توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان تا پیش از پایان سال میلادی، تصریح کرد: تغییرات در جهت گیری سیاست خارجی ارمنستان، از سال 2018 و زمانی که پاشینیان به قدرت رسید، نوع روابط این کشور با روسیه را تحت تاثیر قرارداد. ارمنی‌ها امیدوار بودند با این تغییر نگرش و نزدیک شدن بیشتر به غرب، شرایط را برای خود حداقل به لحاظ اقتصادی، بهبود دهند، اما آنچه که در این سالها نصیب ارمنستان شد دورشدن روسیه از این کشور و کاهش تمایل مسکو نسبت به تضمین امنیت ارمنستان بود.

وی با یادآوری اینکه حتی روسیه نیز در سالهای اخیر تمایلی به ادامه تصرف مناطقی که ارمنستان در دهه 1990 تصرف کرده بود نداشت و پیشنهاد می‌کرد حداقل بخشی از این مناطق به آذربایجان برگردانده شود تا معاهده صلحی شکل بگیرد، افزود: ارمنی‌ها از یک سو در نگرش داخلی و خارجی خود تغییراتی ایجاد کردند و از سوی دیگر، به لحاظ نظامی، موازنه در منطقه به تدریج به نفع آذربایجان در حال تغییر بود. باکو با توجه به ظرفیتهای نظامی که ایجاد کرده بود، در جنگ 2020، توانست مناطق تحت تصرف ارامنه را پس بگیرد و معادله نظامی را به نفع خود تغییر دهد. روسها نیز چندان واکنش قدرتمندانه ای نشان ندادند و با توجه به درگیری درجنگ با اوکراین، توان آنها حتی افول بیشتری پیدا کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شرایط اکنون در قفقاز به نفع آذربایجان تغییر کرده است، ادامه داد: ارمنستان ناگزیر است برای تامین امنیت خود، به سمت کشورهای دیگر رفته و مشخصا از طریق تقویت روابطی که به طور تاریخی با فرانسه داشته است، سعی ‌کند با افزایش خریدها و جذب کمک‌های نظامی، قدرت نظامی خود را تقویت نماید و در این موازنه جایگاه خود را در مقابل آذربایجان ارتقا دهد.

شوری به تاکیدات ایروان درخصوص ضرورت امضای معاهده صلح با باکو با هدف تثبیت صلح در منطقه اشاره کرد و گفت: ارمنستان تلاش دارد تا با پیشبرد توافق صلح، آذربایجان را به سمتی ببرد که وضعیت موجود ارمنستان را به رسمیت بشناسد و دیگر هیچ ادعای ارضی نسبت به آن نداشته باشد و باکو نیز در این رابطه مقداری دو پهلو موضع گیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان اگر چه به طور اصولی با امضای موافقت نامه صلح موافقت می‌کند اما در عمل، همچنان امیدوار است با توجه به برتری نظامی که در سالهای اخیر به دست آورده و برخی حمایتهای خارجی موجود که برای خود دارد، برخلاف حمایتهای در حد وعده ای که از ارمنستان مطرح می‌شود، از این ظرفیتی که برای خود ایجاد کرده، استفاده کند و اهداف بلندپروازانه‌ای که در منطقه دارد، از جمله و در کمترین حد، ادعاهای ارضی که نسبت به چند روستای ارمنی دارد، را دنبال کند.

شوری با بیان اینکه این شرایط در آینده می‌تواند وضعیت در منطقه قفقاز را دچار تنش و تغییر کند، اظهارداشت: هر چند اکنون فرانسه وارد حمایت نظامی از ارمنستان شده است، اما بعید است که این حمایتها بتواند موازنه را به نفع ارمنستان تغییر دهد. فرانسه سعی دارد به نوعی ارامنه را متقاعد کند که برای تضمین امنیت خود، به جای تکیه بر روسیه و ایران، نگاهشان به سمت اروپا و فرانسه باشد و تنها فرانسه است که می‌تواند حمایت نظامی آشکاری از ارمنستان به عمل آورد. ضمن اینکه فرانسه در هفته‌های گذشته، احتمال دخالت نظامی برای دفاع از ارمنستان، در منطقه قفقاز و علیه جمهوری آذربایجان را رد کرده بود.

این پژوهشگر تحولات روسیه و قفقاز با بیان اینکه پاریس دفتری دفاعی در ارمنستان افتتاح کرد تا برای تامین نیازهای دفاعی و امنیتی ارمنستان روزانه با ارتش و مقامات این کشور در تماس باشد و در حال آماده‌سازی برای تسلیح ارمنستان است، تعیین کننده بودن این حمایتها در صورت اقدام نظامی همه جانبه آذربایجان علیه ارمنستان، را بعید دانست و ادامه داد: با این حال، پاریس علاقه مند است اجازه ندهد شرایط، آنگونه که مطلوب آذربایجان و همچنین ترکیه است، پیش رود و تلاش دارد با کمکهای نظامی، شرایط را حتی‌المقدور در راستای منافع خود شکل دهد. حتی از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواسته است تا ارمنستان را در محدوده تسهیلات صلح اروپا، که یک صندوق کمک نظامی اتحادیه اروپا است، قرار دهد.

شوری با اشاره به نقش مهم ارمنی‌های ساکن در فرانسه با بیان اینکه ارامنه، بخشی معنادار از جامعه فرانسه هستند، یادآورشد: پیش از این، مجلس سنای فرانسه در نوامبر ۲۰۲۰ به اعمال تحریمها علیه آذربایجان و به رسمیت شناختن قره باغ کوهستانی به عنوان یک جمهوری مستقل رای مثبت داده بود و همچنین خواستار خروج نیروهای آذربایجان از سرزمین مورد مناقشه شده بود. ضمن اینکه پاریس تاکنون ۱۲.۵ میلیون یورو کمک بشردوستانه به ارمنستان ارسال کرده و برای حمایت از ارمنستان قصد دارد در استان سیونیک، کنسولگری افتتاح کند.

وی نوع روابط فرانسه و ترکیه و حمایت‌هایی که از یونان می‌کند را در سیاست حمایتی فرانسه از ارمنستان نیز موثر عنوان کرد و افزود: فرانسه، پس از روسیه، دومین سرمایه گذار خارجی بزرگ در ارمنستان از سال ۲۰۱۶ است. این کشور تلاش دارد با تقویت پیوند با ارمنستان، بین این کشور و روسیه فاصله ایجاد کند. در این راستا حمایت نظامی فرانسه از ارمنستان، تحول مهم و جدیدی است که بعد از تضعیف موقعیت روسیه در ارمنستان شاهد آن هستیم.

0 Comments