جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

Loading

خطر بازگشت به عقب قدرت‌های جهانی در کنترل تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین الملل با بیان اینکه روسیه بعد از لغو امضای معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، در وضعیتی مشابه با آمریکا قرارگرفت، گفت: CTBT به تعریف تنش‌زدایی هسته‌ای پس از جنگ سرد کمک کرد، اما اکنون با کاهش تعهدات دو طرف نسبت به این معاهده، ممکن است گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال آزمایش‌های هسته‌ای آغاز شوند.

دکتر سیامک باقری ضمن اشاره به تصمیم رئیس جمهور روسیه برای امضای قانون لغو تصویب معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT) که روسیه را ملزم می کرد از انفجارهای هسته‌ای برای اهداف نظامی و غیرنظامی و در هر فضایی، خودداری کند، تصریح کرد: با پایان دوره جنگ سرد، ما شاهد حرکت قدرتهای بین المللی برای دستیابی به توافقات محدود کننده ساخت انواع سلاحهای کشتار جمعی بودیم. این سند نیز قرار بود به ابزار حقوقی بین المللی برای توقف هر نوع آزمایش هسته‌ای تبدیل شود، هر چند که تا به امروز، این معاهده لازم‌الاجرا نشده است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی CTBT جلوگیری از گسترش سلاحهای هسته‌ای و پیشبرد تلاشهای خلع سلاح است، گفت: سی و دو ایستگاه از ۳۲۱ ایستگاه نظارتی CTBT در خاک روسیه قرارگرفته است و سخنگوی کرملین نیز عنوان کرد که خروج روسیه از معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای به معنای قصد انجام آزمایش‌های هسته‌ای نیست. با این حال، نوع دکترینی که آمریکا برای تداوم هژمونی خود در جهان در نظر گرفته، در حال از بین بردن و متزلزل کردن رژیم بین المللی کنترل تسلیحات است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به افزایش محسوس تنش‌های ژئوپلیتیکی یادآور دوران جنگ سرد و تغییراتی که در ساختار قدرت بین‌المللی در حال ایجاد شدن است، خصوصا شرایطی که روسیه در ارتباط با جنگ اوکراین تجربه می کند، باعث شده روسیه تلاش کند سطح برابری خود را با ناتو حفظ کند و در زمینه توان تسلیحاتی خود، فضای ابهام آلودی را نشان دهد. بدین ترتیب روسیه بعد از لغو این معاهده در وضعیتی مشابه با آمریکا قرار خواهد گرفت؛ به عبارت دیگر هر دو این کشورها CTBT را امضا کرده، اما آن را تصویب نکرده‌اند.

باقری با بیان اینکه در شرایط فعلی، دارندگان سلاح‌های هسته‌ای برای حفظ بازدارندگی خود به دنبال خروج از پیمان‌های بین‌المللی و دوجانبه هستند، گفت: جنگ اوکراین و نحوه مداخلات آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا در موضوع اوکراین، به لحاظ راهبردی، امنیت ملی روس‌ها را به شدت تحت تاثیر قرارداده است. آنها احساس می‌کنند همه رژیمهایی که هدف ایجاد محدودیت و کنترل نظارت بر انواع تسلیحات را دنبال می‌کنند، با هدف اعمال محدودیت برای کشورهایی خارج از ناتو و بلوک غرب است. بازیگرانی که در چارچوب ناتو و یا در حوزه کشورهای غربی قرار دارند، با حمایتهای آمریکا، همه اهداف خود را خارج از مقررات بین المللی پیش می‌برند. به طوریکه توسعه و نوسازی قابلیت‌های هسته‌ای به اشکال مختلف در تمامی 9 کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در حال انجام است.

وی به تحولات در روابط روسیه و چین بعد از جنگ اوکراین و همچنین ارسال سلاحهای پیشرفته غربی به کی‌یف اشاره کرد و افزود: اخیرا خبرها دال بر این بود که آمریکا در حال ساخت بمب‌های هسته‌ای کوچکتر است؛ بمب‌های قوی‌تر از آنچه که در هیروشیما و ناکازاکی به کار برد. علاوه بر آن، افزایش مجدد رقابت هسته‌ای و تصمیم ناتو برای پیشروی، در برآورد امنیتی روسیه و همچنین چین تاثیرگذار بوده است.

این استاد دانشگاه سطح تشدید رقابتهای ژئوپلیتیکی و نگرانیهای امنیتی را آنچنان بالا دانست که روسیه را به درگیری در اوکراین واداشت، اظهارداشت: این نگرانیها، همچنان در صدر مباحث راهبردی کلان روسیه و دیگر بازیگران بین المللی و حتی منطقه‌ای قرار دارد تا برای حفظ اقتدار و بازدارندگی در برابر تهدیدات، به سمت خروج از توافقنامه‌های بین‌المللی حرکت کنند.

باقری با تاکید بر تاثیر عملکرد آمریکا برای حفظ سلطه خود در جهان و تثبیت موقعیت بین‌المللی‌اش بر تضعیف قوانین بین‌المللی، یادآورشد: در سالهای اخیر، با بازگشت عناصر دوره جنگ سرد، تهدید به استفاده از سلاحهای هسته‌ای به خط مقدم بازگشته و مکرر شاهد تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی برخی از دارندگان این سلاحها در انواع مناقشات و درگیریهایی که پیش آمده هستیم. در هر نوع چالش و بحرانی که رخ می‌دهد قطعا تهدید به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی مطرح می‌شود. در واقع، شرایط بین‌المللی از ارجحیت دادن به گفتگو در روابط بین‌الملل به ارجح دانستن تولید موشک‌های بالستیک رسیده است و شاهد رویکردهای سخت‌افزارانه در روابط بین‌الملل به جای رویکردهای مبتنی بر گفتگو و دیپلماسی هستیم.

وی با بیان اینکه رقابت در حوزه سلاح هسته‌ای خطرناک‌ترین رقابت‌ها در جهان محسوب می‌شود و این زنگ خطر برای همه بشریت به صدا درآمده است، خاطرنشان کرد: چشم انداز تهدیدات هسته‌ای در حال تغییر است. ما در سالهای گذشته، شاهد گامهای بلندی برای تضعیف توافقات بین المللی درباره عدم گسترش سلاحهای کشتار جمعی هستیم.به نظر می رسد این شرایط، نشانه مسابقه تسلیحاتی چند قطبی جدید، همراه با افزایش نگرانیها نسبت به احتمال از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای است.

این استاد دانشگاه ضمن یادآوری اینکه از سال 1945 تا 1992، آمریکا 1030 آزمایش هسته‌ای انجام داد که بسیار بیشتر از دیگر کشورها بود و رقابت در انجام این آزمایشها با مذاکرات موفقیت‌آمیز معاهده ممنوعیت جامع آزمایشCTBT) ) در دهه 1990 متوقف شد، اضافه کرد: CTBT به تعریف تنش‌زدایی هسته‌ای پس از جنگ سرد کمک کرد، که طی آن ایالات متحده و روسیه به طور چشمگیری تعداد کلاهک‌های موجود در انبارهای خود را کاهش دادند و توسعه طرح‌های جدید را متوقف کردند. اکنون با کاهش تعهدات دو طرف نسبت به این معاهده، ممکن است گمانه زنیها درباره احتمال آزمایش های هسته‌ای آغاز شوند.

باقری با بیان اینکه سال 2019 نیز آمریکا با اعلام خروج از معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF) مدعی شد روسیه در حال توسعه این کلاس از تسلیحات هسته‌ای خود با بردی است که می‌تواند بیشتر اروپای غربی را هدف قراردهد و همچنین در حال ساخت و مدرنیزه کردن زرادخانه هسته‌ای خود و توسعه سیستم‌های جدید و فوق سریع حمل تسلیحات مافوق صوت است، اظهارداشت: باید دولت‌های صلح‌گرای واقعی در نظام بین‌الملل، پیگیر تحکیم قوانین بین‌المللی برای دوری از تهدید استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باشند و با طرح این مباحث و ارائه ایده‌های نو در سازمان ملل و مجمع عمومی، دیگر کشورها و افکارعمومی دنیا را نسبت به این موضوع آگاه و حساس کنند و با هشدارهای جدی، هزینه افزایش خروج از توافقات بین المللی درباره سلاحهای کشتار جمعی را بالا ببرند.

وی گفت: درحالیکه اکنون شاهد برخی تهدیدها به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هستیم، اما در سازمان ملل هیچ موضع‌گیری جدی علیه آنها نمی‌شود و اکثر دولت‌ها هم راجع به این اظهارات خطرناک موضع‌گیری نمی‌کنند.

0 Comments