جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشگاه مک‌گیل هم به جمع اعتراض‌های دانشجویی در حمایت از غزه پیوست + فیلم

تهران- ایرنا- دانشجویان دانشگاه مک‌گیل شهر مونترال در ایالت کبک کانادا هم با الهام از جنبش همبستگی غزه در پردیس‌های دانشگاهی در ایالات متحده، روز شنبه اردوگاهی را در محوطه این دانشگاه برپا کردند.

ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین

ویدبویی از لحظه انتظار رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، برای استقبال از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دست دادن آنها در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. از سوی دیگر، بر اساس آنچه رسانه‌های چینی گزارش دادند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد./چندثانیه

هشدار مقام‌های واشنگتن درباره بی‌اعتباری تضمین‌های تل‌آویو در استفاده از سلاح‌های آمریکایی

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هشدار داده‌اند که تضمین‌های رژیم صهیونیستی در مورد استفاده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا را معتبر نمی‌دانند.

هشدار مقام‌های واشنگتن درباره بی‌اعتباری تضمین‌های تل‌آویو در استفاده از سلاح‌های آمریکایی

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هشدار داده‌اند که تضمین‌های رژیم صهیونیستی در مورد استفاده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا را معتبر نمی‌دانند.

Loading

اشتباه محاسباتی فرانسه برای مقابله با نیروی مقاومت در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان طرح فرانسه برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با حماس، را طرحی موهوم، خیالی و غیر واقع‌بینانه دانست و گفت: این طرح افزایش حضور نظامی‌ نیروهای فرامنطقه‌ای در شرق مدیترانه، تشدید درگیری‌های نظامی ‌در منطقه، گسترش جنگ و بین‌المللی شدن آن را به همراه دارد. این شرایط بی ثباتی در منطقه را تشدید می‌کند و البته این همان شرایطی است که کشورهای غربی، از آن سود می‌برند و منافع خود را در آن دنبال می‌کنند.

احمد دستمالچیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به طرحی که امانوئل مکرون در سفر به اراضی اشغالی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو برای مقابله با حماس ارائه کرد، که بر اساس آن، از تجربه بین‌المللی و ظرفیت‌های ایجاد شده در جریان مبارزه با داعش، برای از بین بردن گروه‌های مقاومت در فلسطین نیز استفاده شود، آن را طرحی موهوم، خیالی و غیر واقع‌بینانه دانست و اظهارداشت: در جریان مبارزه با داعش، علیرغم ایجاد «ائتلاف غرب برای مبارزه با داعش»، کشورهای غربی، از بزرگترین پشتیبانی کننده‌های تروریست‌های تکفیری و داعشی بودند.

وی با بیان اینکه نمونه‌های متعددی در این باره وجود دارد، گفت: فراموش نکرده ایم که هواپیماهای آمریکایی سلاح و کمک‌های متعددی را از طریق هوا، در مناطقی می‌ریختند که داعش در آنجا حضور داشت. همچنین سرویسهای اطلاعاتی غرب، از جمله فرانسه، تروریستهای تکفیری را از اروپا به ترکیه منتقل و آنها را از آنجا به سرزمینهای شام، اعم از عراق و سوریه، روانه می‌کردند. نمی‌شود از یاد برد که جدیدترین مدل از تجهیزاتی که در زرادخانه‌های اروپایی بود، در اختیار داعش قرارمی‌گرفت.

سفیر پیشین ایران در لبنان با تاکید بر اینکه اظهارات مکرون، علامت و حرکتی انحرافی و اشتباهی است که فرانسه در این میانه بحران ایجاد می‌کند زیرا شرایط آن زمان و داعش، نمی‌تواند با موضوع مبارزه یک ملت و مردمی‌که 75سال تحت ظلم و ستم بودند، مقایسه شود، ادامه داد: تروریستهای تکفیری از مثلت شوم عبری-عربی ارتجاعی- آمریکایی تغذیه می‌شدند و به جان ملتها افتاده بودند و این مردم بودند که با حمایت محور مقاومت، تروریستهای تکفیری را در سوریه و عراق از بین بردند و در آن مقطع، شهید بزرگوار ما، شهید قاسم سلیمانی، خدمات بسیار زیادی کرد تا ریشه ترور خشکانده شود.

دستمالچیان، تلاش کشورهای غربی و فرانسه برای سرنگونی دولت بشار اسد، را در بحبوحه مبارزه با داعش در راستای طرحهای شوم غربی برای منطقه عنوان کرد و افزود: آنچه در غزه و در ارتباط با مقاومت حماس می‌بینیم، مبارزه ملتی به پاخواسته، زجر کشیده و ستم دیده است که زیر چتر و عنوان مقاومت، از جمله حماس جمع شده اند و مبارزه می‌کنند. هرگز نمی‌شود در لبنان و فلسطین، مقاومت و مردم را از یکدیگر جدا کرد. این مقاومت از درون همین مردم تحت ظلم بیرون آمده و به سنبلی ملی و نهاد عزت و شرف تبدیل شده است.

وی به بخشهایی از طرح مکرون مبنی بر اینکه ائتلاف بین‌المللی علیه حماس از آموزش نیروهای عراقی نیز استفاده کند، اشاره کرد و گفت: مردم و دولت‌‌های اسلامی‌ منطقه، با طرح‌های این چنینی همراهی نخواهند کرد.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه فرانسه به دنبال این است که از این آب گل آلود، ماهی مورد نظر خود را صید کند، خاطرنشان کرد: فرانسه که با فشار ملتهای منطقه از مستعمرات و حوزه‌های نفوذ پیشین خود اخراج شده است، پیش از این تلاشهای زیادی کرد تا بتواند به اشکال مختلف حضور سیاسی خود را در منطقه افزایش دهد، اما اکنون که ناکامیهای متعددی را تجربه کرده است، در تلاش است با چنین طرح‌هایی، برای افزایش حضور نظامی‌خود، طولانی شدن دامنه درگیری و فروش تسلیحات‌شان زمینه چینی کند.

دستمالچیان گفت: قطعا طرحی که فرانسه از آن سخن می‌گوید، افزایش حضور نظامی‌نیروهای فرامنطقه‌ای در شرق مدیترانه، تشدید درگیرهای نظامی‌در منطقه، گسترش جنگ و بین‌المللی  شدن آن را به همراه دارد. این شرایط بی ثباتی در منطقه را تشدید می‌کند و البته این همان شرایطی است که کشورهای غربی، از آن سود می‌برند و منافع خود را در آن دنبال می‌کنند.

وی افزود: هیچ کشوری از طرح فرانسه استقبال نکرده است و حاضر به ورود به آن نیست. حتی کشورهای عربی نیز حاضر نیستند آن را بپذیرند. بنابراین طرحی است که در نطفه خفه می‌شود و کودکی است که مرده به دنیا خواهد آمد. مقامات فرانسه، نمی‌توانند امواج سهمگین اعتراضی نسبت به کشتار و فجایع انسانی در غزه و ابراز همبستگی گسترده مردم کشورهای اسلامی‌ و عربی و حتی غربی با مقاومت را نادیده بگیرند.

این تحلیلگر تحولات منطقه اضافه کرد: فرانسه می‌خواهد با استانداردهای دوگانه، چشم خود را بر جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی و خیزش افکارعمومی‌ در جهان در اعتراض بر این جنایات ببندد و با عنوان مبارزه با تروریسم، علیه موجودیت، حیات و اراده یک ملت اقدام کند. هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل اراده یک ملت برای تعیین سرنوشت خود، مقاومت کند و از بین خواهد رفت. همانطور که شاهد هستیم چگونه تانکهای پیشرفته رژیم صهیونیستی در خیابانهای غزه هدف قرار می‌گیرد و از بین می‌رود.

دستمالچیان با تاکید بر اینکه ائتلاف محور مقاومت، در حال مبارزه است، این مبارزه تعیین کننده و سرنوشت ساز است، گفت: فرانسه بیش از گذشته از رژیم جنایتکار اسرائیل حمایت می‌کند و این طرح، مورد مخالفت افکار عمومی‌ داخلی فرانسه نیز است.

وی افزود: مقامات فرانسه که در منطقه سابقه استعماری هم دارند، از واقعیت‌های منطقه به خوبی آگاهند. اما حیات آنها در گرو سرسپردگی به لابی صهیونیست‌ها است و تحت فشار آنها قرار دارند که هر آنچه دیکته می‌شود، انجام دهند. همانطور که اکنون لابی صهیونیسم در آمریکا حاکمیت دارد و وزیر خارجه این کشور به صراحت عنوان می‌کند که یک یهودی است و ناچارا از صهیونیستها دفاع خواهد کرد. وضعیت قدرت در غرب آنچنان به لابی صهیونیست‌ها گره خورده است که آبشخور آنها، از حمایت‌هایی است که لابی صهیونیست‌ها انجام می‌دهند. بنابراین فرانسه و آمریکا، برای منافع سیاسی خود، تبدیل به سخنگوی این لابی قوی شده اند و نمی‌توانند اراده مستقلی از خود نشان دهند.

0 Comments