جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی

امیرعبداللهیان در پیامی خطاب به وزیر خارجه آفریقای جنوبی نوشت: فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را به ملت، دولت و خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه این کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. 

Loading

طوفان‌الاقصی؛ شکست تصورات اشتباه کشورهای عربی درباره عادی‌سازی

۱۴۰۲/۰۸/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل رژیم‌صهیونیستی با بیان اینکه ضربه ای که این رژیم با عملیات «طوفان‌الاقصی» خورد، این تصور را که این رژیم واقعیت تغییرناپذیری است که باید در منطقه با آن کنار آمد، به شدت در هم شکست، گفت: جنایاتی که رژیم‌ صهیونیستی در غزه انجام داد، تا مدت‌ها در اذهان همه و مردم جوامع کشورهای اسلامی باقی خواهد ماند و چالشی جدی برای عادی‌سازی خواهد بود.

دکتر مهدی آشنا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین پیامدهای عملیات طوفان‌الاقصی، تاثیر آن بر «پیمان ابراهیم» و خصوصا بر چشم‌انداز عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم‌صهیونیستی بود، تصریح کرد: قبل از این عملیات، آمریکا و عربستان در حال انجام مذاکرات برای عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی بودند. هدف آمریکا این بود که با انعقاد یک پیمان امنیتی – دفاعی با عربستان، هم این کشور را از نزدیک شدن به چین بازدارد و هم اینکه عادی‌سازی رژیم اسرائیل و عربستان را پیش ببرد، تا کنترل خود را بر تحولات منطقه تقویت کند.

وی افزود: با این عملیات، مذاکرات به حالت تعلیق درآمده و فضای دوقطبی ایجاد شده ناشی از جنگ، در حال حاضر اجازه پیشبرد روند عادی‌سازی را نمی‌دهد. علاوه براین، روابط رژیم‌صهیونیستی با کشورهایی که روابطشان را هم عادی کرده‌اند، مانند بحرین و اردن به شدت به خطر افتاده است. در واقع، یک ضربه جدی به روند عادی‌سازی وارد شده که نمود آن، تعلیق مذاکرات عربستان و آمریکا و رژیم‌صهیونیستی برای عادی‌سازی بوده است.

این کارشناس مسائل رژیم‌صهیونیستی با بیان اینکه به نظرنمی‌رسد پروژه عادی سازی، در کوتاه‌مدت موفقیتی داشته باشد، گفت: دولت بایدن، بر گفتگوی عربستان و رژیم‌صهیونیستی حساب ویژه‌ای باز کرده بود و عادی‌سازی روابط آنها را پیشرفتی برای پذیرش رژیم‌صهیونیستی در منطقه، ضربه به نفوذ ایران در منطقه و دستاوردی برای ارائه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌دید که با این عملیات، هیچ یک از این خواسته‌ها قابل تحقق نیست.

آشنا، رویکرد کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را ناشی از چند تصور عنوان کرد که با انجام این عملیات، اشتباه بودن آنها روشن شد، و توضیح داد: اولین تصور اشتباه این بود که رژیم‌صهیونیستی با رویکرد تعاملی، حاضر خواهد شد راه حل دو کشوری بپذیرد و فلسطینی‌ها را به بخشی از حقوق خود برسند. اما اکنون اشتباه بودن این تصور که رویکرد تعاملی کشورهای عربی، می‌تواند به  تامین حقوق فلسطینی‌ها و اتخاذ رویکردی منعطف نسبت به آنها از سوی رژیم‌صهیونیستی کمک کند، ثابت شد.

وی دومین تصور کشورهای عربی که منجر به حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل شد را تصور شکست ناپذیر بودن آن و ضرورت کنارآمدن با اسرائیل به عنوان واقعیت موجود دانست و ادامه داد: آنها تصور می کردند نه تنها باید با این واقعیت کنار آمد، بلکه حتی می‌شود برای تامین امنیت به آن تکیه کرد. برخی کشورهای عربی، مطرح می‌کردند که ایران یک تهدید بزرگ است و ما برای مقابله با آن، می‌توانیم با رژیم اسرائیل متحد شویم.عملیات طوفان‌الاقصی این تصور را نیز در هم شکست.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی، یادآورشد: پیشرفت روند عادی‌سازی، تا حدود زیادی، مبتنی بر این درک از قدرت و توان بازدارندگی رژیم‌صهیونیستی بود و اکنون این تصور خدشه دار شده و انگیزه عادی‌سازی را تا حدودی کاهش داده است. بازگشت به روند عادی‌سازی، نیازمند این است که احساس شکست ناپذیری و تصور کشورهای عربی از قدرت و بازدارندگی رژیم‌صهیونیستی احیا شود که به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت ممکن باشد.

آشنا با بیان اینکه کشورهای عربی، همچنین تصور می‌کردند با پیشبرد روند عادی‌سازی، حمایت قطعی سیاسی–امنیتی ایالات متحده را کسب خواهند کرد، گفت: این عملیات نشان داد این حمایت سرابی بیش نیست و حتی اگر واقعی هم  باشد، روشن نیست تا چه میزان برای آنها کارایی داشته باشد. آینده این جنگ روشن می‌کند که ارزش حمایتهای سیاسی- امنیتی ایالات متحده آنقدر هست که این کشورها به خاطر آن، حقوق و منافع فلسطینی‌ها را قربانی کنند یا خیر؟ البته تاکنون واقعیت میدانی نشان داده‌ است که حمایت سیاسی–امنیتی ایالات متحده، چندان برای کشورهای عربی سودمند نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تصور اشتباه دیگر کشورهای عربی این بود که موضوع فلسطین اهمیت و حساسیت خود را نزد افکارعمومی دنیای عرب و اسلام از دست داده و اگر با رژیم‌صهیونیستی، عادی‌سازی کنند، اتفاقی نمی‌افتد، افزود: طوفان‌الاقصی نشان داد این تصوری نادرست است. حجم بالای جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت که توسط رژیم‌ صهیونیستی در غزه انجام شد، که ناشی از ناتوانی این رژیم دربازگرداندن اعتبار بازدارندگی خود بود، افکارعمومی را به‌شدت برانگیخته و اشتباه بودن این تصور را روشن کرد. به گونه‌ای که توجه به افکارعمومی، تبدیل به عاملی جدی در محاسبات کشورهای پیگیر روند عادی سازی، به ویژه عربستان شده است.

آشنا به تشدید جو غرب‌ستیزی، خصوصا در جوامع اسلامی و مخالفت با روند عادی‌سازی اشاره کرد  اظهارداشت: هر چند، وضعیت نهایی تا حدود زیادی به روند جنگ بستگی دارد، اما اشتباه بودن تصورات، در کوتاه مدت تغییر نخواهند کرد. در صورتیکه احیانا رژیم‌صهیونیستی بتواند توان سیاسی و نظامی حماس و جهاد اسلامی را در غزه حذف کند،کنترل غزه را به تشکیلات خودگردان بدهد و با حمایت و فشار آمریکا با جریان سازشکار فلسطینی توافقی یک طرفه امضا کند، فلسطین را خلع سلاح نموده و آن را در سرزمینی محدود حفظ کند، ممکن است برخی کشورهای عربی هم تحت‌تاثیر این ضربه سنگینی که رژیم‌صهیونیستی و آمریکا به فلسطین وارد می‌کند، از سر استیصال، به این توافق بپیوندند و سعی کنند روند عادی‌سازی را پیش ببرند که البته واقعیت میدانی اجازه نخواهد داد این روند پیش برود.

به گفته آشنا، آمریکا اکنون در ذهن خود، این سناریو را متصور می بیند که بتواند با حذف گروه‌های مقاومت، برای مساله فلسطین، راه‌حلی بیابد و با مساله عادی‌سازی، طرحهای ژئوپلیتیکی از جمله طرح کریدور جدید عرب – مدیترانه (عرب – مد) را اجرایی کند  و برای رفع چالش‌های امنیتی آن، اکنون فرصت را برای حذف حماس مناسب می‌بیند تا با سازش یک طرفه با برخی گروه‌های فلسطینی، تحقق طرح‌های ژئوپلیتیکی خود را برای چندین دهه تضمین کند. اما علاوه بر اینکه واقعیت‌های میدانی اجازه این اقدامات را نمی‌دهد و رژیم‌صهیونیستی توان حذف مقاومت در غزه را ندارد، سایر گروه‌های مقاومت نیز چنین اجازه‌ای نخواهند داد.

0 Comments