جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

کشور‌هایی که برای آمریکا خط و نشان می‌کشند

کشور‌هایی که برای آمریکا خط و نشان می‌کشند

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: اینکه، همه اعضای دائم بجز، ایالات متحده، رأی به عضویت کامل فلسطین در ملل متحد می‌دهند، موضوع کم اهمیتی نیست، جالب آنکه رأی مثبت چین و روسیه قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد، اما همراهی فرانسه جلب توجه می‌کند.

نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا

تظاهرات محکومیت رژیم صهیونیستی و توقف نسل کشی در غزه به بیش از ۵۸ دانشگاه، موسسه و دانشکده آمریکا راه یافته است، اما تظاهرات در برخی از دانشگاه‌ها قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر است.

دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در واکنش به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا و قطعنامه پارلمان اروپا گفت: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا به دلیل نقض برجام و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال دارد و طلبکار است.

بررسی ریشه‌های جنبش اعتراضی دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل به روایت آسوشیتدپرس

تهران- ایرنا- خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با ارائه تحلیلی،‌ تلاش‌های دانشجویی برای توقف سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها به نفع رژیم اسرائیل را به چند دهه قبل برای سرنگونی نظام آپارتایدی حاکم بر آفریقای جنوبی پیوند زده و همکاری دانشگاه‌ها با جنبش تحریم این رژیم را آغاز راهی برای اجرایی شدن هدف یادشده ارزیابی کرد.

Loading

تحلیلی بر روند مثبت مذاکرات انصارلله و ریاض و چشم‌انداز ثبات در یمن

۱۴۰۲/۰۷/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل یمن گفت: انجام مذاکرات گروه‌های سیاسی یمنی با یکدیگر، بخش بزرگی از مشکلات انصارلله و مشکلات یمن خواهد بود. با وجود اعمال نفوذ قدرتهای منطقه‌ای و بین‌المللی، به نظر می رسد این مذاکرات چندان موفقیت آمیز پیش نرود زیرا آنها تلاش می‌کنند بحران داخلی را در یمن نهادینه کنند.

احمد حاجی‌صادقیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به ارزیابی مثبت رئیس شورای عالی سیاسی یمن از مذاکرات میان هیات‌های صنعا و عربستان در ریاض، خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد سفر هیاتهای یمنی و عمانی به ریاض برای پیگیری مذاکراتی هستیم که از بیش از یک سال پیش برای پایان دادن به بحران یمن آغاز شده بود. در حالیکه توقف این مذاکرات در ماههای گذشته، بیش از هر چیز ناشی از کارشکنی سعودی‌ها در روند مذاکرات و شانه خالی کردن آنها از مسئولیتهای خود به عنوان عامل اصلی و آغازگر بحران و تلاش برای تغییر جایگاه و قرارگرفتن در موضع میانجی بین انصارالله و دیگر گروه‌های یمنی بود.

وی از سرگرفته‌شدن مذاکرات را نشان‌دهنده نزدیک بودن به توافق دانست و با تاکید بر تلاش انصارالله برای تثبیت توانایی نظامی خود در حین و بعد از مذاکرات ، افزود: انتشار تصاویر پرواز جنگنده یمنی در آسمان صنعا پس از بیش از هشت سال درحالیکه هنوز هیئت‌های مذاکره‌ کننده در ریاض حضور داشتند و قدرت‌نمایی بزرگ و مهم انصارالله در رژه نظامی سالگرد پیروزی انقلاب 21سپتامبر، نشان دهنده تصمیم جدی صنعا درخصوص عدم پذیرش مذاکره برسر دستاوردها و توانمندیهای نظامی خود است.

مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد، گفت: با این وجود به نظر نمی‌رسد این مساله، با توجه به نیاز ریاض برای ممانعت از بروز هرگونه تنش مرزی و نیز تاکید مقامات انصارالله بر احترام به حسن همجواری، مشکل ویژه‌ای در روند مذاکرات ایجاد کند.

حاجی‌صادقیان مساله غرامت جنگ را در چگونگی پیشبرد مذاکرات مهم برشمرد و توضیح داد: به نظر می‌رسد سعودی‌ها قصد ندارند به عنوان کشور متجاوز، غرامتی به صنعا پرداخت کنند. تلاش آنها این است که از طریق برگزاری یک کنفرانس بین المللی و جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی، هزینه‌های بازسازی ویرانی‌های جنگ در یمن را تامین کنند. با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت نابسامان زیرساخت‌ها در یمن به نظر نمی‌رسد این مسئله نیز خللی در روند مذاکرات ایجادکند.

وی با اشاره به اظهارات وزیردفاع دولت نجات ملی یمن، مبنی براینکه تا قبل از خروج نیروهای خارجی از یمن، صلحی وجود نخواهد داشت، گفت: به نظر می‌رسد طرح سعودیها برای یمن، تغییری اساسی داشته و آنها تلاش دارند به جای حضور نظامی مستقیم در یمن، بیشتر بر حمایت از نیروهای نیابتی متمرکز شوند.

مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد ، ادامه داد: ریاض چندی پیش اعلام کرد با توقف عملیات نظامی مستقیم در یمن، تنها در این کشور حضور مستشاری و انساندوستانه دارد؛ لیکن با توقف عملیات نظامی آنها در یمن نمی‌توان گفت  حضور نظامی‌شان کاملا پایان یافته، بلکه آنها در قالب نیروهای نیابتی، اهداف خود را کاملا پیش می برند. این راهبرد، مشابه راهبردی است که امارات سال 2020، اعلام کرد که براساس آن حضور مستقیم نظامی خود در یمن را کاملا متوقف کرده، اما بعداز آن شاهد هستیم همچنان اماراتیها از طریق نیروهای نیابتی بومی، حضور و فعالیت جدی در یمن دارند.

حاجی‌صادقیان درعین حال، گفت: این راهبرد، تاحد زیادی نظر انصارالله را جلب خواهد کرد؛ البته حضور نیروهای نظامی خارجی، منحصر به سعودیها نیست و ما شاهد حضور نیروهای نظامی آمریکایی ، انگلیسی در یمن و همچنین دیگر قدرتهای بین المللی در آبهای سرزمینی یمن هم هستیم و اما در شرایط فعلی، سعودیها و دیگر قدرتها تا حد زیادی متمایل هستند حضور نظامی مستقیم در یمن نداشته باشند. این مساله، برای انصارالله قابل قبول است.

وی به تاکیدات انصارلله بر ضرورت رفع محاصره و بازگشایی بندر «الحدیده» اشاره کرد و افزود: بازگشایی کامل بندر الحدیده و افزایش مقاصد پروازی فرودگاه صنعا را نیز باید به عنوان نقطه نمادین پایان جنگ درنظربگیریم، موضوعی که احتمالا به عنوان نخستین دستاورد امضای توافقنامه آتش‌بس عملیاتی خواهد شد. اکنون تا حد زیادی محاصره این بندر، رفع شده است؛ پیش از این، کشتیها برای تخلیه بار در الحدیده، باید به بندر جیزان یا جیبوتی می‌رفتند و چند هفته بازرسی می‌شدند و با مستقر شدن نیروهای نظامی در کشتی به سمت یمن می‌رفتند. بخش مهمی از کالاهای مورد نیاز یمن نیز اساسا تحریم بودو اجازه ورود به بنادر یمن را نداشت. سعودیها اکنون ممنوعیتها را لغو کرده و بازرسی مستقیم منتفی شده است. تنها بازرسی محدودی در جیبوتی وجود دارد و احتمال دارد به زودی رفتن کشتیها به جیبوتی نیز منتفی شود.

این کارشناس مسائل یمن، با بیان اینکه مهمترین مساله برای انصارالله ورود به مذاکرات یمنی–یمنی خواهد بود، ادامه داد: سیاستهای غرب و عربستان در ماه‌های گذشته، در حمایت از تجزیه طلبان جنوبی، از جمله همراهی «عیدروس الزبیدی»، رئیس شورای انتقالی جنوب با هیات یمنی و سخنرانی وی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص لزوم تجزیه جنوب یمن، می‌تواند زنگ خطر مهمی برای حل نشدن اختلافات داخلی گروه‌های یمنی با تحریک قدرتهای خارجی باشد.

حاجی‌صادقیان با اشاره به تلاش جدی عربستان برای اعمال نفوذ و قدرت از طریق نیروهای نیابتی، مهمترین بروز آن را در مذاکرات یمنی–یمنی عنوان کرد و افزود: انجام مذاکرات گروه‌های سیاسی یمنی با یکدیگر، بخش بزرگی از مشکلات انصارلله و مشکلات یمن خواهدبود. با اعمال نفوذ قدرتهای منطقه‌ای و بین‌المللی، به نظر نمی رسد این مذاکرات چندان موفقیت آمیز پیش برود زیرا آنها تلاش می‌کنند بحران را در یمن نهادینه کنند.

وی لحن گروه‌های سیاسی علیه یکدیگر را تند توصیف کرد و با بیان اینکه دوره مذاکرات یمنی-یمنی، دوره‌ای پرمخاطره خواهد بود،‌اظهارداشت: بعید به نظر می‌رسد آرامش به طور کامل در یمن مستقر شود. تنها خاک سعودیها از هجمه پهپاد و موشک‌های انصارلله در امان خواهد بود، اما مشکلات داخلی یمن ادامه‌دار است.

به گفته مدیر میز یمن در اندیشکده مرصاد، بسیار بعید است سعودی‌ها به دنبال استقرار آرامش در یمن باشند. آنها به هر شکلی برای توسعه اختلافات داخلی در یمن و به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات یمنی- یمنی تلاش می‌کنند. ابزارهای مهم و قابل توجهی هم در این راستا، از جمله منابع ناشی از صادرات نفت وگاز، درآمدهای دولتی، کرسی‌های بین‌المللی دولت و بازسازی و پرداخت بودجه یمن مورد توجه آنها می باشد.

وی تاکید کرد: امارات، آمریکا و انگلیس نیز تمایلی برای ثبات کامل در یمن ندارند اما با همه اینها، توقف تجاوز نظامی و بمباران هوایی، پیروزی بزرگی برای انصارالله است.

حاجی‌صادقیان درپایان نقش عمان در پیشبرد مذاکرات در دوره اخیر را بسیار مهم و ارزنده دانست و افزود: اتخاذ این سیاست حکیمانه از سوی مقامات عمانی تاثیر بسزایی در ارتقای جایگاه این کشور در منطقه و جهان خواهد داشت.

0 Comments