جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | جولان تانک پیشرفته آمریکایی در خیابان‌های روسیه

نظامیان روس در حال جابه‌جاییِ تانک آبرامز ساخت آمریکا از منطقهٔ عملیاتی به مسکو هستند و قرار است این تانک همراه با برخی غنائم جنگی در منطقه‌ای در مسکو به نمایش گذاشته شود. اوکراین به طور موقت تانک‌های آمریکایی آبرامز را به دلیل نگرانی از پهپادهای روسی از مقدم نبرد عقب کشیده است./فارس

ائتلاف‌سازی عربی ضدتهران بعد از وعده صادق!

ائتلاف‌سازی عربی ضدتهران بعد از وعده صادق!

با وجود آنکه ۱۵ روز از پاسخ موشکی و پهپادی ۲۶ فروردین‌ماه (۱۳ آوریل) ایران به اسرائیل که از آن به نام عملیات «وعده صادق» یاد می‌شود، گذشته اما هم‌چنان این اتفاق از جنبه‌های متفاوتی قابل ارزیابی است که یکی از آنها ناظر به احتمال تقویت جبهه عربی برای توازن با ایران است. آن‌گونه که برخی باور دارند زمانی که ایران در یک واکنش غیرقابل پیش‌بینی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد، عملا یک پوست‌اندازی در توازن‌بخشی کشورهای عربی بین تهران و تل‌آویو شکل گرفته است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

Loading

تحلیلی بر دیدار اخیر رهبران جنبش‌های مبارز فلسطینی و سیدحسن نصرالله

۱۴۰۲/۰۶/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دیدار رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان این پیام را داد که هرگونه تحرک رژیم‌صهیونیستی علیه جبهه مقاومت، با پاسخ چندجانبه و سخت مواجه خواهد شد که توان رویارویی هم زمان در چند جبهه را ندارد، گفت: گروه های مقاومت در حال افزایش هزینه برای هرگونه حماقت احتمالی از سوی کابینه نتانیاهو هستند.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به دیدار سه جانبه دبیرکل حزب الله، «زیاد النخاله»، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی و «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیروت، تصریح کرد: دیدار اخیر رهبران جنبشهای مبارز فلسطینی و سیدحسین نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، در چارچوب هماهنگی‌های موجود میان رهبران مقاومت در لبنان و فلسطین انجام شده و با توجه به تهدیداتی که اخیرا رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین و سوریه و لبنان داشته، این رایزنی‌ها، با هدف ایجاد سازوکار جدید در راستای رصد تحولات و اتخاذ تصمیماتی هماهنگ برای مقابله با این رژیم قابل بررسی و تحلیل است.

وی با بیان اینکه بحرانهای داخلی در رژیم‌صهیونیستی، شکاف میان جریانهای سیاسی آن و قیام سیاهپوستان یهودی اتیوپی مهاجر به اراضی اشغالی، کابینه نتانیاهو را در شرایطی بحرانی قرار داده است، ادامه داد: تجربه نشان داده هر گاه رژیم‌صهیونیستی با بحران داخلی مواجه شده، تلاش کرده این بحران را از طریق تحرکات نظامی منطقه ای به خارج منتقل کند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که این رژیم، حملاتی علیه لبنان و سوریه صورت دهد. این مساله، نیازمند تقویت رایزنی‌ها میان رهبران جنبشهای مبارز فلسطینی و حزب الله لبنان است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا نتایج دیدارها میان رهبران مقاومت در لبنان و فلسطین را مهم و راهبردی برای خنثی سازی تحرکات رژیم‌صهیونیستی عنوان کرد و گفت: آمریکا در ماه‌های گذشته، تحرکاتی در منطقه داشته است و در سوریه نیز اقداماتی صورت داده تا نابسامانیهایی را تشدید کند. تحریک اخیر قومیتهای کرد و عرب در مناطق شرق سوریه، حملات مکرر ارتش رژیم‌صهیونیستی علیه سوریه و ترور شخصیتهای تاثیرگذار جنبشهای مبارز فلسطینی نشان می دهد این رژیم هماهنگ و همسو با آمریکا درصدد بحران سازی در منطقه است، به همین دلیل ما شاهد افزایش تحرکات، رایزنیها و هماهنگیها میان رهبران مقاومت هستیم.

هانی زاده، با یادآوری اینکه رژیم‌صهیونیستی در شرایطی که با بحرانهای داخلی متعدد و چالشهای امنیتی در داخل فلسطین اشغالی به ویژه کرانه باختری و همچنین با تهدیدات خارجی مواجه است، تهدیداتی برای ترور رهبران مقاومت داشته است، افزود: این دیدار پس از تهدیدات نتانیاهو در جلسه کابینه رژیم‌صهیونیستی درخصوص تعقیب رهبران مقاومت فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه و دیگر مکانها انجام شد. در واقع رهبران مقاومت با این دیدار تلاش کردند ضمن نمایش بالاترین سطح هماهنگی‌ها میان خود، چه در فلسطین و چه در منطقه، تاکید کنند که این تهدیدات رژیم صهیونیستی که جدید هم نیست، اراده مقاومت را تضعیف نخواهد کرد و جبهه مقاومت آماده مقابله با این رژیم هستند.

وی با بیان اینکه مقاومت این پیام را داد که هرگونه تحرک رژیم‌صهیونیستی علیه جبهه مقاومت، با پاسخ چندجانبه و سخت مواجه خواهد شد که رویارویی هم زمان در چند جبهه را ندارد، اظهارداشت: اکنون اختلافاتی هم میان تیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با دولت نتانیاهو وجود دارد. به لحاظ استراتژیک و راهبردی، آمریکا و رژیم اسرائیل، اختلافات ریشه ای ندارند، اما رفتارهای تهاجمی کابینه نتانیاهو برای آمریکا و غرب هزینه های متعددی داشته و دارد. در این شرایط، تلاش آمریکا این است که رژیم‌صهیونیستی مستقیما وارد درگیری نشود و تجربه شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه سال 2006، همچنان به معنای شکست آمریکا تفسیر می شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با بیان اینکه رژیم اسرائیل به دنبال ایجاد تنش با گروه های مقاومت فلسطینی است و حزب الله نشان داد در آن شرایط قطعا از گروه های مقاومت در نوار غزه حمایت خواهد کرد، اضافه کرد: گروه های مقاومت در حال افزایش هزینه برای هرگونه حماقت احتمالی از سوی کابینه نتانیاهو هستند. در این صورت حزب الله، غزه، کرانه باختری و حتی اراضی اشغالی 1948، علیه رژیم اسرائیل وارد عمل خواهند شد.

هانی زاده تاکیدکرد: مطلوب آمریکا این است که شرایط تا انتخابات 2024 ، آرام باشد، اما اکنون بحران در اراضی اشغالی شدت گرفته و تظاهرات گسترده ای که علیه نتانیاهو از 36 هفته گذشته تاکنون شکل گرفته ، سلسله بحرانهای جدی را رقم زده است.

وی در عین حال اختلافات میان رهبران مبارز ضد صهیونیستی با کابینه محمود عباس و تشکیلات خودگران را ریشه ای دانست و در عین حال با بیان اینکه سیاست رهبران جنبشهای فلسطینی مبتنی بر تامین منافع مقاومت و اهداف اسلامی و ملی است، یادآورشد: شیوه های مبارزاتی از عملیات تاکتیکی به عملیات راهبردی در اراضی اشغالی تبدیل شده ، به گونه ای که در طول 2سال گذشته، رژیم اسرائیل چندین بار به مناطق فلسطینی در غزه و کرانه غربی و شرق بیت المقدس، حملات نظامی داشته اما با مقاومت جنبشهای مبارز ، شکست خورده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا، به تحلیل رسانه های اسرائیلی مبنی براینکه ارتش رژیم‌صهیونیستی در متلاشی کردن مثلث پیچیده لبنان، کرانه باختری و غزه ناکام مانده است اشاره کرد و گفت: رسانه های اسرائیلی معتقدند این هماهنگیها، از سوی صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه ایجاد شده است. به همین دلیل، شاهد تهدیدات رژیم اسرائیل علیه او بوده ایم.

هانی زاده تاکید کرد: به نظر می رسد اکنون، تجربه بسیار خوبی میان حماس و جهاد اسلامی و سایر جنبشهای مبارز فلسطینی و حزب الله وجود دارد و این هماهنگی برای تعریف یک سازوکار مشترک مبارزاتی می تواند به شکست رژیم‌صهیونیستی منجر شود.

0 Comments