جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم

تهران- ایرنا- «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) گفت: از آنجایی که آموزش سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بخشی از جنگ ترکیبی آن علیه روسیه است، مسکو از نزدیک تمام رزمایش‌های این ائتلاف را زیر نظر دارد.

لیونی: از زمان عملیات طوفان الاقصی اسرائیل در حال سقوط آزاد است

تهران – ایرنا – «زیپی لیونی» وزیر امور خارجه اسبق رژیم صهیونیستی با اذعان به تأثیر شدید عملیات طوفان الاقصی بر رژیم صهیونیستی و ناکامی ارتش و کابینه این رژیم در مقابله با مقاومت فلسطین گفت: ما از هفتم اکتبر (15 مهرماه 1402) تاکنون به دلیل اقدامات کابینه بنیامین نتانیاهو، در حال سقوط آزاد هستیم.

وال‌استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند پوتین احتمالاً دستور قتل ناوالنی را صادر نکرده است

نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز شنبه هشتم اردیبهشت، گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «احتمالاً» دستور قتل الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف مسکو، را صادر نکرده است. این گزارش تأکید می‌کند که واشنگتن رهبر روسیه را از مسئولیت کلی قتل ناوالنی مبرا نکرده است، زیرا این سیاستمدار مخالف با توجه به سوابق خود، چندین بار از سوی مقامات روسی هدف قرار گرفته بود.

Loading

واکاوی علل بروز کودتاهای زنجیره‌ای در آفریقا

۱۴۰۲/۰۶/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آفریقا تاکید کرد: تحولات بورکینافاسو، نیجر و مالی، نشان داد قدرت استعماری فرانسه رو به ضعف گذاشته و سیاست‌های دولت مکرون نتوانسته در آفریقا چاره‌گشایی کند. کاخ الیزه امروز به این جمع‌بندی رسیده که باید در سیاست‌های آفریقایی خود تجدیدنظر کنند و حتی به تبع آن، اتحادیه اروپا هم ناچار است، با بررسی علل شکست سیاست‌های کشورهای اروپایی در آفریقا، در رفتار و روشهای‌شان بازنگری کنند.

یاسر کنعانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه کودتا در آفریقا، مساله تازه ای نیست و در قرن بیستم هم این قاره بعد از استقلال از استعمار، شاهد کودتاهای مختلفی بوده است، تصریح کرد: وابستگی دولت‌های مستقر در این کشورها به نظام استعماری و نارضایتی آحاد جامعه به واسطه فقر، عدم شفافیت و خصوصا حکمرانی‌های بد و متوالی و حکومت‌های موروثی، همواره این قاره را در معرض کودتا قرار داده است.

وی با یادآوری اینکه آفریقا با پیشینیه 500ساله استعماری درگیر است، ضمن تشریح نقش و تاثیر استعمارگران در کودتاهایی که امروزه در آفریقا شاهد هستیم، گفت: طی سالیان اخیر، خصوصا از 2020 به بعد، ما با پدیده کودتا در کشورهای غرب آفریقا مواجه هستیم که بیشتر شامل آفریقای فرانکوفون، یا آفریقای فرانسه زبان می‌شود و این امر اهمیت مساله را بیشتر می‌کند. مالی، بورکینافاسو، گابن و نیجر که در معرض کودتا قرارگرفتند و دولت‌های نظامی در آنها مستقر شده‌اند، قرنها جزء اتحادیه فرانکوفونی بودند. فرانسه در آنجا دخالت‌های گسترده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی‌داشت و در راستای تامین منافع خود سرمایه گذاری‌های زیادی در کشورهای غرب آفریقا کرده بود.

کنعانی افزود: بعد از جنگ اوکراین، تحولات ژئوپلیتیکی در آفریقا رخ داده است، با توجه به وابستگی اکثر کشورهای آفریقایی و ارتش‌های آن‌ها، به تجهیزات و کمک‌های مالی و توسعه ای غرب، روسیه ضمن ایفای نقشی برجسته تر، تلاش کرد با حمایت از کودتاها، ضمن ایجاد جبهه ای جدید برای اروپاییها در آفریقا، خود را از بحران درگیری با اروپا خارج کنند.

این تحلیلگر مسائل آفریقا، به علل بروز کودتا در مالی، نیجر و بورکینافاسو پرداخت و با بیان اینکه روسای جمهور و دولتمردانی که در این کشورها در راس کار بودند به فرانسه وابسته و مورد حمایت سیاسی و اقتصادی این کشور قرارداشتند، اظهارداشت: فرانسه با اعمال نفوذ، به دنبال استقرار حکام وابسته در این کشورها بود. از 2012 به بعد که فرانسه و نیروهای غربی، وارد کشور مالی شدند تا بتوانند تحت عنوان پروژه مبارزه با تروریسم، سیاست‌های نظامی‌خود را بر کشورهای منطقه ساحل حاکم کنند، یک بحران هویتی وسیعی در منطقه رخ داد.

کنعانی اضافه کرد: این مساله یک دهه ادامه پیدا کرد و در نهایت روسای جمهور این کشورها، که هر کدام چند دوره حضور خود را در قدرت تمدید کرده بودند، عمده پشتیبان‌های خود را ارتشها و نیروهای نظامی ‌خود قرار دادند.

وی با بررسی زمینه های کودتا در گابن، با بیان اینکه خاندان «علی بونگو» در این کشور 55 سال تمام کشور را در اختیار خود قرار داده‌اند، گفت: تسلسل موروثی قدرت و عدم شفافیت، حتی باعث شد اپوزیسیون، احزاب سیاسی و فعالان حوزه‌های مختلف، به مجامع غربی شکایت کردند. در نهایت فرانسه و نیروهای غربی نیروهای خود را نگه داشتند و با تکرار همان اشتباهی که در بهارعربی با «بن علی» انجام دادند، ناچار «علی بونگو» را در گابن از دست دادند. فرانسه نیروهای خود را به راحتی رها نمی‌کند، اما اکنون در نیجر، مالی، بورکینافاسو و گابن، نیروهای خود را از دست داده است.

این پژوهشگر مسائل آفریقا، اضافه‌کرد: بعد از جنگ اوکراین، تحولات ژئوپلیتیک دیگری هم در آفریقا رخ داده است، اکثر کشورهای آفریقایی و ارتش‌های آنها، وابسته به تجهیزات و کمک‌های مالی و توسعه ای غرب بودند. روسیه در این مدت ضمن ایفای نقشی برجسته‌تر، تلاش کرد با ایجاد جبهه‌ای جدید برای اروپاییها در آفریقا، از بحران درگیری خود با اروپا بکاهد. نقطه ضعف اروپا در غرب آفریقا بود، در شرق آفریقا، این تنشها و کودتاها کمتر دیده شده است. اما در غرب افریقا، به دلیل وابستگی به سیستم سیاسی فرانسه، این معضل بیشتر شد و نظام‌های کودتایی که در راس قدرت آمدند از حمایت لجستیکی و پشتیبانی روسیه برخوردارشدند، آنها تجهیزات نظامی‌دریافت می‌کنند و همه اینها باعث شد که با احساس قدرت، بتوانند در برابر استعمار سابق بایستند.

کنعانی با بیان اینکه روسیه اعزام گروه شبه ُنظامی‌واگنر به کشورهای آفریقای مرکزی، دخالت در پروسه صلح و ایفای نقش در کشورهای مختلف آفریقایی را انکار نکرده است، گفت: وقتی شورای نظامی‌حاکم بر مالی، عملیات پاسداران صلح سازمان ملل را متوقف و نیروهای آن را اخراج کرد، روسیه و چین به سرعت اعلام آمادگی کردند با توجه به ارتباط و نفوذ خود بر مقامات نظامی، این خلاء را پوشش دهند. ارسال تجهیزات و حمایت لجستیکی آشکارا انجام می‌شود. در کنفرانس اخیر روسیه با کشورهای آفریقایی، حضور ژنرال‌های این کشورها، بسیار پررنگ بود و روسیه به آنها مشروعیت بخشید.

وی خاطرنشان‌کرد: در بحث بحران غله، شش کشور آفریقایی که متحد روسیه باقی ماندند، علی رغم همه مشکلات ارتباطی دریایی، مستقیما از کمک‌های غله‌ای اهدایی روسیه برخوردارشدند. این پیامی به دیگر کشورهای آفریقایی بود که هنوز به این اتحاد روسیه نپیوسته‌اند و دچار تردید هستند و بیان کرد روسیه با ابزاری که در اختیاردارد، می‌تواند امنیت غذایی آنها را مخدوش و آنها را با بحران مواجه کند.

این کارشناس مسائل آفریقا ضمن اشاره به اقدامات اروپا در این خصوص، از جمله ارسال میانجی گرهای مختلف با هدف ممانعت از کاهش بیشتر قدرت خود، ادامه داد: کشورهای غربی با توجه به انفعالی که از خود نشان داده‌اند و پراکندگی درگیریها در این منطقه، تلاش می‌کنند این کودتاها به دیگر کشورهای آفریقایی که متحد قدرتمند فرانسه هستند، مانند ساحل عاج، سنگال و دیگر کشورهای مورد حمایت انگلیس سرایت نکند و با مهره‌چینی و تغییرات، در افکارعمومی تاثیربگذارند و رژیم‌های وابسته به خود را تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه غرب با توجه به ابزارهایی که در مجامع بین المللی دارد، راهکارهایی را دنبال خواهد کرد تا بتواند بر هژمونی که روسیه درصدد تحقق آن است تاثیر بگذارند و قدرت آن را در منطقه ضعیف کنند، افزود: آنها امید دارند، با پیوستن بازیگران جدید در منطقه، از جمله عربستان که اجلاس سران عربستان و آفریقا را در نوامبر در ریاض برگزار می کند، به صورت غیرمستقیم، اهداف خود را دنبال کنند.

0 Comments