جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

Loading

واکاوی تحولات نیجر و چشم‌انداز آن

۱۴۰۲/۰۵/۳۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با اشاره به شرایط داخلی و منطقه ای که منجر به کودتای اخیر در نیجر شد و همچنین ناآرامی‌های پس از آن در این کشور، گفت: با توجه به دوقطبی ایجاد شده در نیجر، بحران فعلی جز با فرایندهای دیپلماتیک و گفتگو قابل حل نیست و هر نوع مداخله ای، چه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، به پیچیده‌تر شدن بحران و سرریز مسائل آن به کل قاره منجر شده حل آن را طولانی تر می‌کند.

دکتر احمد بخشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه اگر سودان را نیز در این منطقه مد نظر قرار دهیم، به کمربند کودتا در آفریقا می‌رسیم و نشان می‌دهد کودتا خاص نیجر نبوده است، افزود: بحران‌های پی درپی و انباشت این بحران‌ها که درباره حکمرانی در این کشورها وجود دارد، بسیار اثرگذار است. هر چند که در حدود سه سال گذشته، دولتی روی کار آمده بود که تلاش داشت برخی اصلاحات را پیش ببرد. اما با این حال، نبود زیرساختها و حکمرانی نامطلوب و برآورده نشدن توقعات مردم، بحران غذا و کمبود مواد غذایی ناشی از بحران اوکراین و پیامدهای تغییر اقلیم، شرایط خاصی را به نیجر تحمیل می‌کند که امکان حل سریع برخی چالشها به سادگی در آن فراهم نمی‌شود.

این استاد دانشگاه بایادآوری اینکه نیجر در درآمد سرانه و یا شاخص توسعه انسانی جزء کشورهای فقیر است و حتی در آفریقا نیز پایین ترین رتبه‌ها را دارد، گفت: مقاومت در برابر تغییراتی که رئیس جمهور به دنبال آن بود و اختلافاتی که با گارد ریاست جمهوری و ساختار و بدنه ارتش ایجاد شد، تحولات را به گونه ای دیگر رقم زد و در نهایت فرمانده نظامی نیجر، طی کودتایی، رئیس جمهور را بازداشت کرد.

بخشی با بیان اینکه ساختاری که بعد از کودتا ایجادشد خلاف اصول دموکراسی و چارچوبهایی است که اتحادیه آفریقا در ارتباط با فرایندهای دموکراتیک دراین قاره دنبال می‌کند، ادامه داد: تحولات نیجر و رقابتهای داخلی در این کشور باعث حذف فرایندهای دموکراتیک شد. ضمن اینکه نیجر یکی از مستعمرات فرانسه بوده و با اینکه از 1960، بحث مربوط به استقلال آن مطرح است، اما با توجه به اینکه فرانسه کشورهای «فرانکوفون»، کشورهای فرانسوی زبان، که در واقع مجموعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است را با سرمایه ای که به آن اختصاص داده، مدیریت می‌کند، چنین مساله ای رخ نداده است.

وی ضمن تشریح ابعاد وابستگی ساختاری و اقتصادی نیجر به فرانسه، با اشاره به کشته شدن چند نظامی نیجری در حمله چند روز گذشته فرانسه، گفت: با توجه به تحولات اخیر در نیجر، منافع فرانسه به خطر افتاده است. فرانسه با وجود ادعاها درباره حقوق بشر و روندهای دموکراتیک ، علی رغم ناسازگاربودن کودتا با مولفه‌های مورد نظر اتحادیه آفریقا، به منافع خود نیز نگاهی دارد. اما در نیجر، با توجه به اینکه ناکارآمدی دولت‌ها به موضوع وفاداری دولتها به فرانسه و تداوم حضور این کشور پیوست شده، حضور فرانسه تبدیل به متغییر و موضوع اصلی و اساسی در این کشور شده است.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه فرانسه برای حفظ بخشی از قلمرو سیاسی و اقتصادی خود، مقاومت‌هایی را انجام می‌دهد، افزود: علاوه بر آن، کشورهای غرب آفریقا، با توجه به ساختار ملی و فرایندها و ساختار «اکواس» به عنوان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، نوعی همگنی و همراهی با ساختارهای فرانسه دارند. به این معنا که در عین گرایشهای مربوط به غرب، دغدغه توسعه آفریقا را نیز دارند. در این شرایط، در هرنوع کودتایی که در این کشورها انجام می‌شود، اولین گزاره ای که مورد توجه قرار می‌گیرد استقلال خواهی جدید و انجام کودتا به عنوان واکنشی علیه فرانسه یا اروپا ارزیابی می شود.

بخشی با بیان اینکه در فضای بین المللی فعلی، غرب به دلیل رودررویی با روسیه و واگنر، سعی در تخریب رسانه‌ای  اقدامات روسیه در نیجر دارد، هر چند که نمی‌توان پیامدهای عملکرد روسیه و واگنر در آفریقا، خصوصا در غرب این قاره را نیز دور از نظر داشت، خاطرنشان کرد: حل کردن بحران کودتا در نیجر با ایجاد بحرانی دیگر، نتیجه مثبتی ندارد و صلح و امنیت را به ارمغان نمی‌آورد. این مساله به ناامنی در این کشور و ایجاد زمینه مداخله کشورهای دیگر دامن می‌زند.

این تحلیلگر مسائل آفریقا، با اشاره به مواضع کشورهای اروپایی نسبت به بحران نیجر، رقابت قدرتهای فرامنطقه ای و تفاوت دیدگاه‌های آنها، اظهارداشت: کشورهای عضو اکواس، موضع گیریهای مختلفی درباره تحولات نیجر داشته اند، این مساله نشان می‌دهد این جامعه اقتصادی، در این بحران چندان کارایی ندارد. فرانسه نیز با استفاده از این فرآیندها برای حفظ منافع خود تلاش می‌کند.

وی به اهمیت منابع اورانیوم غنی نیجر و انتخاب این کشور به عنوان محل عبور خط لوله نفت برای صادرات نفت به دریای مدیترانه و اروپا، برای سرمایه گذاری‌های اقتصادی فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: پررنگ شدن مساله مداخله اکواس، به شرایط اضطرار کشورهای عضو آن در مسائل اقتصادی با توجه به شرایط کودتا در مالی، بورکینافاسو و گینه برمی‌گردد ودر عین حال نشان می‌دهد هیچ اجماع خاصی درباره این کشورها در آفریقا ایجاد نمی‌شود و اگر مداخله ای هم صورت بگیرد، وضعیت را بحرانی تر و طولانی تر می‌کند.

بخشی اضافه کرد: هر چند گروه واگنر در حمایت از کودتا مواضعی داشته و تاکید کرده که آفریقا در حال بازیابی استقلال خود است، اما شاخصه‌های امنیتی دخالت روسیه را در کودتا در این کشور تائید نکرده اند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه تحولات در نیجر چندان چشم انداز خوبی برای این کشور ایجاد نمی‌کند، افزود: نظامیان این برداشت را داشتند که قرار است از روند تحولات سیاسی در کشور حذف شوند، بنابراین اولین مکانیسمی‌که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، ایجاد آشتی یا تداوم وضعیت بود تا دولت ائتلافی شکل بگیرد و باقی مانده دوره ریاست جمهوری را طی کنند.  یا اینکه کودتا گران وعده انتخابات می‌دادند، هر چند که این انتخابات عمدتا صوری است و رئیس کودتاگران در بسیاری از این انتخابات، تبدیل به رئیس دولت بعدی می‌شود!

وی با بیان اینکه عوامل زمینه ای برای کودتا وجود داشته و رئیس جمهور نیز به دنبال کنترل و جهت دهی دایره قدرت به نفع خود در نیجر بوده است، گفت: با توجه به دوقطبی ایجاد شده در نیجر، بحران فعلی جز با فرایندهای دیپلماتیک و گفتگو قابل حل نیست و هر نوع مداخله ای، چه منطقه ای و فرامنطقه ای، به پیچیده تر شدن بحران و سرریز مسائل آن به کل قاره منجرمی‌شود و حل آن را طولانی تر می‌کند. همان طور که در مساله بحران کنگو و تحولات پیرامون دریاچه‌های بزرگ در آفریقا شاهد آن بوده ایم.

0 Comments