جدیدترین مطالب
تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حملهای موشکی و پهپادی را علیه سرزمینهای اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاعرسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقهای و فرامنطقهای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.
چالشهای پیشروی مودی در انتخابات سراسری هند
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسیهایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر میرسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.
پیچیدگیها و ضرورت مقابله با داعش خراسان
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرتگیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیتهای تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیتهای انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان بهعنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته میشود.
أحدث المقالات
نقش راهبردی ناوگان دریایی یونان در انتقال انرژی به اروپا
مسعود شکوری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی افزود: در سال 2020، ناوگان تحت مالکیت یونان با چهار درصد رشد، حدود 14 میلیارد یورو به اقتصاد یونان کمک کرد، اما اهمیت راهبردی کشتی های یونانی در تامین انرژی برای اتحادیه اروپا است. بر اساس آخرین گزارش ها، حدود 58 درصد انرژی مورد نیاز اروپا از خارج از این اتحادیه از طریق دریا و توسط کشتی های یونانی به کشورهای این قاره می رسد.
وی گفت: آخرین اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که یونان بزرگترین صنعت کشتی رانی جهان را دارد. پس از یونان، کشورهای ژاپن، چین، سنگاپور، آلمان، کره جنوبی، نروژ، آمریکا، انگلیس و دانمارک قرار دارند. در اتحادیه اروپا نیز، یونان بیشترین سهم از کشتی رانی و کشتی داری را در اختیار دارد به طوریکه 58 درصد ناوگان تحت کنترل اتحادیه اروپا در اختیار یونان است و بیش از یک سوم ناوگان تحت مالکیت یونان یعنی 1706 کشتی با پرچم اتحادیه اروپا حرکت می کنند.
شکوری در ادامه افزود: برای نمونه، حدود 30 درصد از کل نفت کشهای دنیا، حدود 15 درصد کشتی های حامل مواد شیمیایی و حدود 16 درصد کشتی های حامل گاز مایع هم اکنون در مالکلیت یونان قرار دارند که این موضوع مزیتی رقابتی برای این کشور مدیترانه ای نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های یونان در حوزه انرژی گفت: یونان با حمایت آمریکا در حال ساخت چندین ترمینال گاز مایع و واحد شناور ذخیره سازی و فراوری گاز در بنادر این کشور از جمله در آلکساندروپلیس است بهطوریکه چندی پیش سفیر آمریکا در یونان ضمن بازدید از این تاسیسات انرژی گفت: ایالات متحده از نقش محوری یونان در طراحی مجدد نقشه انرژی جنوب شرق اروپا، تنوع بخشی منابع انرژی با همکاری همسایگان بالکانی خود و کمک به شکستن انحصار گاز طبیعی روسیه حمایت می کند.
شکوری افزود: پروژه هایی چون ترمینال های شناور ذخیره سازی و فراوری گاز، خط لوله گاز یونان-بلغارستان، خط لوله یونان- مقدونیه شمالی، طرح لوله نفت آلکساندروپلیس – بورگاس و اتصال شبکه های برقی یونان و مصر، همگی به تنوع بخشی منابع انرژی اروپا کمک کرده و از حمایت آمریکا در راستای استراتژی قطع وابستگی به منابع انرژی روسیه برخوردار هستند.
این کارشناس مسائل بین الملل به کاهش روند واردات انرژی اروپا از روسیه اشاره کرد و گفت: اروپایی ها با واردات گاز مایع از آمریکا و عمدتاً از طریق یونان وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دادند. در حالیکه اتحادیه اروپا در سال 2021 حدود سیصد میلیون تن محصولات انرژی از روسیه وارد کرده، این میزان پس از جنگ در اوکراین به کمتر از نصف کاهش یافته است.
0 Comments