جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading

تعمیق شکاف اجتماعی و تشدید خشونت‌های نژادپرستانه، معضلی پیچیده برای فرانسه

۱۴۰۲/۰۴/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شکاف اجتماعی در فرانسه، درحال تعمیق است، گفت: خشونتهای نژادپرستانه و سرکوب اعتراضات گسترده، قطعا به وجهه بین المللی فرانسه آسیب خواهد زد و با توجه به اینکه این کشور، خود را سردمدار حقوق بشر می داند، شرایط دشواری را می گذراند.

دکتر هادی دولت آبادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به شدت ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده در فرانسه به قتل یک نوجوان 17ساله الجزایری تبار به دست پلیس این کشور که منجر به تشدید تدابیر امنیتی در شهرها شده، تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، فرانسه مشکلاتی با کشورهای مستعمره خود، ازجمله با الجزایر داشت که به سختی آن را از دست داد و می توان گفت ظهور جمهوری پنجم فرانسه با استقلال الجزایر همراه بود. بعد از این تحولات، مهاجران زیادی به این کشور آمدند و بازسازی فرانسه بعد از جنگ، با حضور مهاجران و کارگران خارجی انجام شد. مهاجرینی که اکثرا از مستعمرات سابق این کشور، خصوصا از کشورهای شمال آفریقا هستند و به لحاظ اجتماعی در سطح پایین و از قشر کارگر بودند.

وی با بیان اینکه به مرور این کارگران، خانواده های خود را هم به فرانسه آوردند و علاوه بر حضور قشر اجتماعی کارگری در مناطق مهاجرنشین، مهاجران غیرقانونی نیز به آن اضافه شدند، گفت: این قشر در فرانسه چنان پای گرفت که اکنون حدود چهار تا پنج میلیون مسلمان در فرانسه حضور دارند و اکثریت قریب به اتفاق آنها مربوط به این قشر هستند. یکی از مشکلات فرانسه با این قشر، این است که یکپارچگی اجتماعی را نتوانسته با این افراد محقق کند. سال 2005، نیز طی حوادثی مشابه، فرانسه شرایط بسیار متشنجی را تجربه کرد و با خشونتی بالا، این شرایط مدیریت شد.

این تحلیلگر مسائل فرانسه، ادامه داد: در واقع، تیری که به آن نوجوان 17ساله، شلیک شد، تنها او را نشانه نگرفت، بلکه همه آنها که دهه ها در حومه های شهرهای بزرگ فرانسه با ناعدالتی‌های اجتماعی و تبعیض‌های نهفته شده، زندگی می کنند، مورد هدف قرار گرفتند. اکثر افرادی که در حومه های پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه زندگی می‌کنند از مهاجرین هستند که به دلیل قشر اجتماعی که والدینشان در آن قرار دارند، نتوانسته اند خود را با جامعه تطبیق دهند و این پس زدگی، متقابلا از سوی جامعه نیز صورت گرفته است. نوجوانان در این خانواده ها، شاهد هستند با اینکه اعضای خانواده شان تحصیلات بالایی دارند، اما به دلیل مهاجر بودنشان نمی توانند مشاغل مناسبی را به دست بیاورند.

دولت آبادی با بیان اینکه این افراد به مرور از تحصیل ناامید شده اند و قشراجتماعی ضعیفی را ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: با اینکه در بعضی دوره ها، افرادی از این مهاجران شمال آفریقا در کابینه دولت‌ها در فرانسه حضور داشته اند، اما فرانسه از آنها به عنوان ویترینی برای حکومت خود استفاده می کند و اتفاقا این افراد گاه محدودیت‌های بیشتری علیه مهاجرین نیز وضع کرده اند.

این استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه فرانسه شکاف اجتماعی بسیار عمیقی را تجربه می کند، گفت: اکنون در فرانسه شاهد هستیم که معترضین به خشونت پلیس و رفتار نژادپرستانه آن در کشتن یک نوجوان، از این بستر اعتراضات برای آسیب زدن به اموال خصوصی استفاده کرده اند. این وضعیت، نارضایتی قشر بزرگی از جامعه فرانسه را ایجاد کرده و خشم فرانسوی‌ها را برانگیخته است. شکاف اجتماعی در فرانسه، درحال تقویت شدن است؛ همانطور که احزاب راست و چپ در این کشور، نگاه کاملا متفاوتی نسبت به این حوادث نشان داده اند.

وی به اعتراضات احزاب چپ فرانسه نسبت به استفاده از خشونت بیش از حد توسط پلیس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فرانسه خود را سردمدار حقوق بشر می داند، شرایط دشواری را می گذراند. دولت این کشور در حالی برای حفظ نظم عمومی و امنیت تلاش می کند که به لحاظ سیاسی نیز، فقدان امنیت به قدرت گرفتن راست افراطی در این کشور کمک بیشتری می کند؛ چراکه راست افراطی به طور کامل، مواضع تندی علیه مهاجرت، مسلمانان و حتی کمک‌های مالی به برخی مهاجرین دارد.

این کارشناس مسائل فرانسه، با یادآوری اینکه میانگین سنی شرکت کنندگان در اعتراضات، 17سال برآورد شده که زیرسن قانونی هستند، اضافه کرد: خشونت‌های نژادپرستانه و سرکوب گسترده اعتراضات، قطعا به وجهه بین المللی فرانسه آسیب خواهد زد. نوع مدیریت این بحران، طولانی شدن آن و آسیب وارد شده به اموال عمومی وجهه این کشور را تحت تاثیرقرار می دهد؛ تاجایی که سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی نسبت به این ناآرامی‌ها، عنوان کرد از پاریس می خواهد به مشکل عمیق تبعیض نژادی و نژادپرستی در پلیس این کشور به صورت جدی رسیدگی کند.

دولت آبادی با بیان اینکه این مسائل، در تصویر فرانسه در عرصه بین الملل تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: طول مدت مدیریت این بحران، تاثیر زیادی در وجهه فرانسه دارد. یک روز بعد از این اتفاق، مکرون، تلاش کرد تا با موضع گیری سریع کمی از آتش اعتراضات بکاهد و کشته شدن این فرد نابالغ را قابل توجیه ندانست، اما این اقدام به اندازه کافی تاثیرگذار نبود و بغض فروخورده این اقشار و همچنین هیجاناتی را که برخی از نوجوانان در این بستر، به دنبال تجربه آن هستند، کاهش نداد.

وی با اشاره به مواضع برخی کشورهای اروپایی نسبت به ناآرامی‌ها در فرانسه و خشونت پلیس این کشور علیه آنها، گفت: هنوز روشن نیست این اعتراضات تا چه زمانی ادامه خواهند داشت. اما در هر حال شکاف موجود در جامعه فرانسه، آشکارتر شده است و بخش عظیمی از جامعه فرانسه نیز با این معترضان، مخالف هستند. جناح راست افراطی که در انتخابات اخیر به اقبال بیش از 40درصدی رسید، رای افرادی را به دست آورد که به صورت بالقوه مخالف مهاجرین هستند و با افرادی که اکنون نیز اعتراضات را پیش می برند، مخالفند.

این استاد دانشگاه افزود: دولت و جامعه، امتیازاتی که به جلیقه زردها داد را نمی تواند به این معترضان بدهد و ناچار این اعتراضات تنها باید با نیروی زور و خشونت پلیسی خاتمه یابد. این دوگانگی جامعه فرانسه را به سمتی می برد، که همچنان شکاف‌ها تشدید شوند. باید دید تقابل زور و اعتراضات در روزهای آینده به کجا خواهد رسید.

0 Comments