جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

وزیر صمت در پاسخ به اسپوتنیک: هیچ محدودیتی برای همکاری با کشور های آزاده نداریم

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی این کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

سازمان ملل: آواربرداری در غزه احتمالاً 14 سال طول می‌کشد

یک مسئول ارشد سازمان ملل متحد با ابراز “هنوز تعداد زیادی مهمات منفجرنشده ارتش اسرائیل در خیابان‌ها و ساختمان‌های ویران‌شده غزه وجود دارد که جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند.” گزارش داد: آواربرداری در غزه ممکن است 14 سال طول بکشد.

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است.

Loading

حساسیت‌ها و چالش‌های ایجاد مرکز فرماندهی مشترک کنترل هوایی باکو – آنکارا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه افزایش همکاری‌‌های دفاعی آنکارا و باکو، در درازمدت تامین منافع ترکیه را به همراه دارد، گفت: ناتو یکی از بازیگرانی است که قطعا ابعاد و نتایج این اقدام مشترک باکو- آنکارا را رصد می‌کند، چرا که اقدام کنترل هوایی مشترک ترکیه با جمهوری آذربایجان، با خطر باز شدن سیستم امنیتی ناتو در برابر سیستم نظامی روس محور باکو همراه خواهد بود.

الیاس واحدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به افزایش همکاری‌های نظامی و دفاعی باکو و آنکارا در ماه‌‌های گذشته، تصریح کرد: تصمیم دو کشور به ایجاد یک مرکز فرماندهی مشترک برای کنترل هوایی از دریای اژه تا دریای خزر با نام «حاکم» (Hakim)، تازه‌ترین اقدام در این زمینه محسوب می‌شود. ایجاد این مرکز را می‌توان گام دیگری در اجرای شعار « یک ملت، دو دولت» به شمار آورد که در دهه 1990 توسط «حیدر علی اف» رئیس جمهوری پیشین جمهوری آذربایجان مطرح شد.

وی افزود: این همکاری‌ها در سال‌های اخیر در حاکمیت حزب عدالت و توسعه در ترکیه که رویکرد دولت از توجه به غرب را به سمت نگاه به سایر مناطق جهان به ویژه جغرافیای پیرامونی معطوف کرده، افزایش یافته که اوج این همکاری‌ها در جنگ دوم قره باغ و با نقش بی بدیل فرماندهان ارتش ترکیه در کمک به ترسیم تاکتیک‌های جنگی جمهوری آذربایجان و دادن پهپاد‌های «باراکتار» به ارتش جمهوری آذربایجان، خود را نشان داد.

این تحلیلگر مسائل ترکیه با یادآوری اینکه هدف جمهوری آذربایجان از این همکاری‌‌ها بدون شک در وهله اول بازپس‌گیری سرزمین از دست ارمنستان بود، ادامه داد: باکو در وهله بعد به دنبال قرار گرفتن زیر چتر امنیتی – نظامی ترکیه است و جمهوری ترکیه نیز با هدف نفوذ بیشتر در منطقه قفقاز و همچنین نفوذ از طریق این منطقه به دریای خزر و آسیای مرکزی است.

واحدی با بیان اینکه افزایش همکاری‌های نظامی – دفاعی آنکارا و باکو، در درازمدت تامین منافع ترکیه را به همراه دارد، گفت: با اینکه مردم جمهوری آذربایجان به آرزوی 30 ساله خود در بازپس‌گیری اراضی اشغالی‌شان رسیدند و با این همکاری‌های نظامی، کشور کوچک جمهوری آذربایجان با پشتوانه حمایت نظامی ترکیه، در میان دو قدرت روسیه و ایران و خطر دائمی ادعای ارضی ارامنه، تا اندازه زیادی از امنیت خود اطمینان حاصل می‌کند، ولی اگر منافع ملی این دو کشور را با نگاه جامع‌تر و با دید بلندمدت‌تر ارزیابی کنیم در می‌یابیم که در دراز مدت این افزایش همکاری بیشتر منافع ترکیه را در بردارد.

وی اضافه کرد: با بررسی اقدام اخیر دو کشور برای ایجاد مرکز فرماندهی مشترک کنترل هوایی از اژه تا خزر، شاهد خواهیم بود که اولویت امنیتی جمهوری آذربایجان در این همکاری بیشتر منطقه قفقاز جنوبی است و این کشور در سایر مناطق تحت پوشش این فرماندهی مشترک مانند اژه، مدیترانه، دریای سیاه یا منطقه خشکی شامات، شامل شمال سوریه و عراق، منافع چندانی ندارد، ولی موضوع در خصوص منافع ترکیه متفاوت است؛ چراکه برای این کشور علاوه بر مناطق دارای تاثیر مستقیم در امنیت ملی این کشور، مناطق قفقاز، دریای خزر و آسیای مرکزی نیز حائز اهمیت هستند و نفوذ آنکارا در این مناطق از استراتژی عمیق ترکیه در این مناطق پیروی می‌کند.

این کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه این اقدامات علاوه بر پیامد‌های امنیتی که از جانب ترکیه، آذربایجان را متاثر می‌کند، حساسیت‌های کشور‌های منطقه را نیز برمی‌انگیزد، خاطرنشان کرد: ارمنستان به مثابه اصلی‌ترین کشور متخاصم با جمهوری آذربایجان و ترکیه، می‌تواند هدف اصلی این اقدام مشترک باشد، ضمن اینکه این کشور توان مقابله و بی‌اثرسازی این اقدام را نیز ندارد. روسیه و ایران نیز از این اقدام احساس نگرانی خواهند کرد.

واحدی با اشاره به تشدید حساسیت‌های روسیه نسبت به جمهوری آذربایجان، خصوصا بعد از افزایش همکاری‌های نظامی با ترکیه، به عنوان یک عضو ناتو، در عین حال یادآور شد: سازمان ناتو بازیگر دیگری است که قطعا به رصد ابعاد و نتایج این اقدام مشترک باکو- آنکارا خواهد پرداخت، چراکه اقدام کنترل هوایی مشترک ترکیه با آذربایجان با خطر باز شدن سیستم امنیتی ناتو در برابر سیستم نظامی روس محور جمهوری آذربایجان همراه خواهد بود و در این زمینه احتمالا اعضای ناتو از یک سو نگران استفاده از اطلاعات راداری خود در منطقه «کوره جیک» ترکیه توسط روس‌ها خواهند بود و از طرف دیگر شاید از طریق وصل شدن سامانه‌‌های شناسایی شان به رادار‌های جمهوری آذربایجان به اطلاعات روسیه دست پیدا کنند. در هر حال، نباید فراموش کرد که نیروی هوایی جمهوری آذربایجان عمدتا متشکل از هواپیما‌های جنگی «سوخو 25» و «میگ 29» روسیه است.

این تحلیلگر مسائل ترکیه ضمن تشریح برخی دیدگاه‌‌های کارشناسان نظامی، در رابطه با پیامد‌های پیوند هوایی ترکیه و آذربایجان، اضافه کرد: به گفته برخی منابع خبری، پیوند آذربایجان و ترکیه در کنترل هوایی به سیستم‌های شناسایی ترکیه این امکان را می‌دهد که برخی نقاط کور در شمال ایران که توسط سامانه‌‌های راداری ضدموشکی ناتو در خاک ترکیه، از نظر حرکت اشیاء پرنده مثل موشک و هواپیما قابل شناسایی نبود، رصد شود. ضمن اینکه باید در نظر داشت احتمال اشتراک این اطلاعات با ناتو نیز دور از ذهن نیست.

وی ادامه داد: هرچند مقامات مسئول در ترکیه گفته‌اند همه اطلاعات سامانه‌‌های راداری ترکیه در اختیار ناتو قرار نمی گیرد، ولی درصورتی که در آینده ترکیه از وضعیت کنونی سردی با ناتو و تمایل به سمت سیستم‌های دفاع هوایی روسیه دست بکشد، احتمال کمک ترکیه به ناتو برای شناسایی و رهگیری کامل آسمان ایران وجود دارد.

واحدی در عین حال به موانع اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: در کنار دستاورد‌های نظامی و امنیتی که این پروژه مشترک برای ترکیه و جمهوری آذربایجان دارد، دشواری‌های اجرای این پروژه هم قابل چشم پوشی نیست؛ زیرا دو کشور تصمیم دارند با دو سیستم نظامی متفاوت این هماهنگی‌ها و اتصالات را انجام دهند. در این خصوص هرچند ترکیه با برخی تغییرات در تجهیزات سیستم ناتو توانسته به عنوان مثال مهمات سیستم ناتو را در هواپیما‌های جنگی روسی جمهوری آذربایجان به کارگیرد، ولی برای پیوند کامل سامانه‌‌های راداری و شناسایی هوایی دو کشور، راه درازی در پیش است. این دشواری‌های فنی باعث شده مسئولین نظامی دو کشور در این زمینه تاکید داشته باشند که باید حرکت گام به گام را در دستور قرار دهند.

0 Comments