جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

سایه دمکراسی غربی روی سر متحدین

ایالات متحده و کشورهای اروپایی سالها است که مدعی تبعیت از فلسفه یونانی ای که کلئیستِنِس پنج قرن قبل از میلاد مسیح بنا نهاد می باشند و در مواردی حتی برای تحمیل ایدئولوژی فلسفی خود اقدام به اشغال و یا اعمال فشار به کشورهای مختلف جهان نموده اند.

Loading

اهداف و موانع چین در مسیر تقویت صلح در خاورمیانه

۱۴۰۲/۰۴/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیر کل پیشین خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه معتقد است چینی‌ها به طور جدی تری وارد معادلات خاورمیانه شده اند و تلاش دارند تجربه موفق خود در میانجی گری میان عربستان و ایران را تکرار کنند.

محمد قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به استقبال گرم چین از محمود عباس در پکن خاطرنشان کرد: چین بزرگترین دریافت کننده نفت خاورمیانه است و سرمایه گذاری‌های هنگفتی در این منطقه کرده است، بنابراین منافع این کشور اقتضا می کند، امنیت و ثبات در خاورمیانه ارتقا یابد.

وی افزود: چین اکنون روابطش را با اعراب گسترش داده و پیش از این نیز به دلیل نیازی که به دریافت تکنولوژی سطح بالا دارد، روابطش را با رژیم اسرائیل ارتقا بخشیده بود. بنابراین اکنون علاقه مند است میان اعراب و این رژیم میانجی گری کند و مصالحه ای صورت بگیرد تا خاطرش از بروز بی ثباتی در آینده آسوده شود. طبیعی است که دعوت از محمود عباس و استقبال گرم از او، تلاشی برای ارتقای موقعیت خود در این چارچوب است تا بتواند در آینده با توجه به ابزارهای موجودش، میان آن‌ها و رژیم اسرائیل میانجی گری کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل، با اشاره به روابط خوب چین با رژیم اسرائیل و بخشی از طرف‌های فلسطینی، ایران، عربستان، قطر و مصر گفت: این روابط، موقعیت خوبی برای چین ایجاد کرده است. در همین حال، موقعیت روسیه به شدت افول کرده و با توجه به مشکلاتی که بعد از جنگ اوکراین و شورش اخیر گروه واگنر با آن مواجه شده است، نمی توان این کشور را در سطح گذشته بازیگری قوی در صحنه بین المللی دانست. آمریکا نیز به دلیل اینکه برخلاف چین، با همه طرف‌ها ارتباط ندارد، از مزیت چینی‌ها برخوردار نیست. اروپایی‌ها هم تا اندازه ای چنین موقعیتی دارند؛ بنابراین در این شرایط، موقعیت استثنایی برای چین ایجاد شده است تا بتواند بازیگری مهمی در راستای آنچه «صلح خاورمیانه» خوانده می شود، داشته باشد.

محبعلی به اظهارات رئیس جمهور چین که در آن برقراری «روابط راهبردی و مشارکت استراتژیک» با فلسطین را به عنوان نقطه عطف مهمی در تاریخ روابط دوجانبه اعلام کرده بود، اشاره کرد و درخصوص تاثیر رقابت میان آمریکا و چین در خاورمیانه بر میانجی گری میان رژیم اسرائیل و فلسطین و ایفای نقش مثبت در خاورمیانه، تصریح کرد: طبیعتا رقابت اقتصادی شکل گرفته میان آمریکا و چین، در مسائل منطقه‌ای و بین المللی نیز وجود دارد. البته نمی توان گفت در حال حاضر منافع این دو کشور در خاورمیانه در تضاد با یکدیگر قرار دارد، بلکه این دو کشور خواسته های نسبتا مشترکی دارند.

وی توضیح داد: آمریکا و چین در شرایط فعلی، سیاست «دو دولتی» را دنبال می کنند، اما طبیعی است که منظور آن‌ها در رابطه با خصوصیات این دولت‌ها تا اندازه ای متفاوت است. آمریکا به دنبال حکومت فلسطینی بدون قدرت نظامی است؛ همانطور که در دوران کلینتون، اوباما و اخیرا در دولت بایدن، شاهد چنین تاکیداتی هستیم که برمبنای آن دولتی در کنار رژیم اسرائیل ایجاد شود که اگر چه مستقل محسوب می شود، اما الزامات و ابزار یک دولت کاملا مستقل را نداشته باشد. اما چینی‌ها تا اندازه ای سیاست معتدل تری در این باره دارند. گرچه آن‌ها هم در پی تامین امنیت رژیم اسرائیل در کنار امنیت فلسطینی‌ها هستند، اما به نظر می رسد بر این عقیده باشند که فلسطینی‌ها هم توانایی لازم را مشابه دولت کاملا مستقل داشته باشند.

محبعلی با اشاره به راه حل هایی که پکن در ژوئیه 2021، برای اجرای راه حل دو دولتی فلسطین و رژیم اسرائیل ارائه داده بود، اضافه کرد: رئیس جمهور چین در دیدار اخیر خود با محمود عباس، عنوان کرد که در درجه اول، حل اساسی مساله فلسطین باید برمبنای تشکیل کشور مستقل فلسطین با حق حاکمیت کامل بر پایه مرزهای سال 1967 و تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت آن باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تشریح موانع چین برای تقویت روند صلح در خاورمیانه از جمله تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی، شهرک سازی‌های این رژیم و برخی مواضع آن خصوصا در دولت تندروی نتانیاهو، زیاده خواهی ‌ها و توسعه طلبی‌ها در کنار نقض قوانین بین المللی و تضییع حقوق فلسطینی‌ها، منافع رژیم صهیونیستی در ایجاد بی ثباتی، تعدد بازیگران در خاورمیانه و همچنین رقابت‌های شدید در این منطقه، تاکید کرد: برداشتن گام‌هایی برای ایجاد صلح میان رژیم اسرائیل و فلسطین بسیار مشکل خواهد بود؛ همانطور که آمریکا و طرف‌های دیگر در طول بیش از 60سال اخیر در این راستا موفق نبودند، برای چین نیز رسیدن به این هدف بسیار مشکل است.

وی در عین حال گفت: هر چند شرایط به نسبت گذشته، تفاوت‌های زیادی دارد و خواسته ها در خاورمیانه، اعم از دولت‌ها و مردم، تغییر کرده است. این تغییرات برای آن‌ها که خواسته باشند در خاورمیانه امنیت و ثبات فراهم شود و منافعشان را در وجود خاورمیانه ی رو به توسعه دنبال کنند، فرصت‌های بیشتری به همراه می آورد، اما همچنان خاورمیانه دستخوش تحولات و ناآرامی ‌ها خواهد بود و آینده آن قابل پیش بینی نیست.

محبعلی ضمن اشاره به روابط استراتژیک آمریکا و رژیم اسرائیل، در رابطه با نقش این روابط در تلاش چین نسبت به تقویت روند صلح در خاورمیانه اظهار داشت: هر چند چین و آمریکا برای کسب منافع بیشتر و ارتقای موقعیت، با یکدیگر رقابت می کنند، اما جبهه بندی‌های دوران جنگ سرد میان آن‌ها وجود ندارد. اکنون در شرایطی هستیم که عربستان، مصر، رژیم اسرائیل و کشورهای خلیج فارس با چین و آمریکا روابط گسترده و منافع مشترک دارند و سیاست همه جانبه و متوازنی شکل داده اند. بنابراین به نظر نمی رسد در خاورمیانه، سیاست‌های چین و آمریکا کاملا در تقابل و رو در روی یکدیگر قرارداشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *