جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

یک توهم بزرگ ضدایرانی

«نخست وزیر صهیونیست ها به تازگی از ضرورت ایجاد یک اتحاد منطقه ای در خاورمیانه علیه ایران سخن گفته است. این در حالی است که نتایج نظرسنجی های مختلف در میان افکار عمومی عربِ منطقه حاکی از این هستند که محبوبیت منطقه ای ایران به شدت افزایش یافته و در جهتی معکوس، صهیونیست ها بیش از هر زمان دیگری به کنشگرانی منفور در منطقه تبدیل شده اند.»

ترامپ: کامالا هریس در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد، زیرا او یهودی‌ها و اسرائیل را دوست ندارد / اگر هریس روی کار بیاید، آن‌ها یک قانون برای سقط جنین خواهند گذاشت تا نوزاد را در رحم در ۸ ماهگی، ۹ ماهگی یا حتی پس از تولد به قتل برسانند

«دونالد ترامپ» با اشاره به عدم حضور «کامالا هریس» در حین سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، این نامزد احتمالی حزب دموکرات را به «یهودستیزی» متهم کرد و گفت ایالات متحده «مضحکه عام و خاص» شده است.

مصوبه «کنست» و مسئولیت مقاومت

مصوبه «کنست» و مسئولیت مقاومت

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: مصوبه کنست نشاندهنده تمایل صهیونیست ها به افزایش تنش و ناامنی و بی ثباتی و توسعه درگیری در منطقه و عدم تمایل آنها به برقراری صلح و آرامش است. رژیم صهیونیستی با علم به اینکه بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین، امنیت و صلحی برای اسرائیل و شهروندانش نخواهد بود، تصور می کند با خشونت، تحقیر، اعمال زور، نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و صهیونیزه کردن اراضی فلسطنی می تواند برای خود و شهروندانش امنیت ایجاد کند.
Loading

اهداف و موانع چین در مسیر تقویت صلح در خاورمیانه

۱۴۰۲/۰۴/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیر کل پیشین خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه معتقد است چینی‌ها به طور جدی تری وارد معادلات خاورمیانه شده اند و تلاش دارند تجربه موفق خود در میانجی گری میان عربستان و ایران را تکرار کنند.

محمد قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به استقبال گرم چین از محمود عباس در پکن خاطرنشان کرد: چین بزرگترین دریافت کننده نفت خاورمیانه است و سرمایه گذاری‌های هنگفتی در این منطقه کرده است، بنابراین منافع این کشور اقتضا می کند، امنیت و ثبات در خاورمیانه ارتقا یابد.

وی افزود: چین اکنون روابطش را با اعراب گسترش داده و پیش از این نیز به دلیل نیازی که به دریافت تکنولوژی سطح بالا دارد، روابطش را با رژیم اسرائیل ارتقا بخشیده بود. بنابراین اکنون علاقه مند است میان اعراب و این رژیم میانجی گری کند و مصالحه ای صورت بگیرد تا خاطرش از بروز بی ثباتی در آینده آسوده شود. طبیعی است که دعوت از محمود عباس و استقبال گرم از او، تلاشی برای ارتقای موقعیت خود در این چارچوب است تا بتواند در آینده با توجه به ابزارهای موجودش، میان آن‌ها و رژیم اسرائیل میانجی گری کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل، با اشاره به روابط خوب چین با رژیم اسرائیل و بخشی از طرف‌های فلسطینی، ایران، عربستان، قطر و مصر گفت: این روابط، موقعیت خوبی برای چین ایجاد کرده است. در همین حال، موقعیت روسیه به شدت افول کرده و با توجه به مشکلاتی که بعد از جنگ اوکراین و شورش اخیر گروه واگنر با آن مواجه شده است، نمی توان این کشور را در سطح گذشته بازیگری قوی در صحنه بین المللی دانست. آمریکا نیز به دلیل اینکه برخلاف چین، با همه طرف‌ها ارتباط ندارد، از مزیت چینی‌ها برخوردار نیست. اروپایی‌ها هم تا اندازه ای چنین موقعیتی دارند؛ بنابراین در این شرایط، موقعیت استثنایی برای چین ایجاد شده است تا بتواند بازیگری مهمی در راستای آنچه «صلح خاورمیانه» خوانده می شود، داشته باشد.

محبعلی به اظهارات رئیس جمهور چین که در آن برقراری «روابط راهبردی و مشارکت استراتژیک» با فلسطین را به عنوان نقطه عطف مهمی در تاریخ روابط دوجانبه اعلام کرده بود، اشاره کرد و درخصوص تاثیر رقابت میان آمریکا و چین در خاورمیانه بر میانجی گری میان رژیم اسرائیل و فلسطین و ایفای نقش مثبت در خاورمیانه، تصریح کرد: طبیعتا رقابت اقتصادی شکل گرفته میان آمریکا و چین، در مسائل منطقه‌ای و بین المللی نیز وجود دارد. البته نمی توان گفت در حال حاضر منافع این دو کشور در خاورمیانه در تضاد با یکدیگر قرار دارد، بلکه این دو کشور خواسته های نسبتا مشترکی دارند.

وی توضیح داد: آمریکا و چین در شرایط فعلی، سیاست «دو دولتی» را دنبال می کنند، اما طبیعی است که منظور آن‌ها در رابطه با خصوصیات این دولت‌ها تا اندازه ای متفاوت است. آمریکا به دنبال حکومت فلسطینی بدون قدرت نظامی است؛ همانطور که در دوران کلینتون، اوباما و اخیرا در دولت بایدن، شاهد چنین تاکیداتی هستیم که برمبنای آن دولتی در کنار رژیم اسرائیل ایجاد شود که اگر چه مستقل محسوب می شود، اما الزامات و ابزار یک دولت کاملا مستقل را نداشته باشد. اما چینی‌ها تا اندازه ای سیاست معتدل تری در این باره دارند. گرچه آن‌ها هم در پی تامین امنیت رژیم اسرائیل در کنار امنیت فلسطینی‌ها هستند، اما به نظر می رسد بر این عقیده باشند که فلسطینی‌ها هم توانایی لازم را مشابه دولت کاملا مستقل داشته باشند.

محبعلی با اشاره به راه حل هایی که پکن در ژوئیه 2021، برای اجرای راه حل دو دولتی فلسطین و رژیم اسرائیل ارائه داده بود، اضافه کرد: رئیس جمهور چین در دیدار اخیر خود با محمود عباس، عنوان کرد که در درجه اول، حل اساسی مساله فلسطین باید برمبنای تشکیل کشور مستقل فلسطین با حق حاکمیت کامل بر پایه مرزهای سال 1967 و تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت آن باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تشریح موانع چین برای تقویت روند صلح در خاورمیانه از جمله تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی، شهرک سازی‌های این رژیم و برخی مواضع آن خصوصا در دولت تندروی نتانیاهو، زیاده خواهی ‌ها و توسعه طلبی‌ها در کنار نقض قوانین بین المللی و تضییع حقوق فلسطینی‌ها، منافع رژیم صهیونیستی در ایجاد بی ثباتی، تعدد بازیگران در خاورمیانه و همچنین رقابت‌های شدید در این منطقه، تاکید کرد: برداشتن گام‌هایی برای ایجاد صلح میان رژیم اسرائیل و فلسطین بسیار مشکل خواهد بود؛ همانطور که آمریکا و طرف‌های دیگر در طول بیش از 60سال اخیر در این راستا موفق نبودند، برای چین نیز رسیدن به این هدف بسیار مشکل است.

وی در عین حال گفت: هر چند شرایط به نسبت گذشته، تفاوت‌های زیادی دارد و خواسته ها در خاورمیانه، اعم از دولت‌ها و مردم، تغییر کرده است. این تغییرات برای آن‌ها که خواسته باشند در خاورمیانه امنیت و ثبات فراهم شود و منافعشان را در وجود خاورمیانه ی رو به توسعه دنبال کنند، فرصت‌های بیشتری به همراه می آورد، اما همچنان خاورمیانه دستخوش تحولات و ناآرامی ‌ها خواهد بود و آینده آن قابل پیش بینی نیست.

محبعلی ضمن اشاره به روابط استراتژیک آمریکا و رژیم اسرائیل، در رابطه با نقش این روابط در تلاش چین نسبت به تقویت روند صلح در خاورمیانه اظهار داشت: هر چند چین و آمریکا برای کسب منافع بیشتر و ارتقای موقعیت، با یکدیگر رقابت می کنند، اما جبهه بندی‌های دوران جنگ سرد میان آن‌ها وجود ندارد. اکنون در شرایطی هستیم که عربستان، مصر، رژیم اسرائیل و کشورهای خلیج فارس با چین و آمریکا روابط گسترده و منافع مشترک دارند و سیاست همه جانبه و متوازنی شکل داده اند. بنابراین به نظر نمی رسد در خاورمیانه، سیاست‌های چین و آمریکا کاملا در تقابل و رو در روی یکدیگر قرارداشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *