جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | جولان تانک پیشرفته آمریکایی در خیابان‌های روسیه

نظامیان روس در حال جابه‌جاییِ تانک آبرامز ساخت آمریکا از منطقهٔ عملیاتی به مسکو هستند و قرار است این تانک همراه با برخی غنائم جنگی در منطقه‌ای در مسکو به نمایش گذاشته شود. اوکراین به طور موقت تانک‌های آمریکایی آبرامز را به دلیل نگرانی از پهپادهای روسی از مقدم نبرد عقب کشیده است./فارس

ائتلاف‌سازی عربی ضدتهران بعد از وعده صادق!

ائتلاف‌سازی عربی ضدتهران بعد از وعده صادق!

با وجود آنکه ۱۵ روز از پاسخ موشکی و پهپادی ۲۶ فروردین‌ماه (۱۳ آوریل) ایران به اسرائیل که از آن به نام عملیات «وعده صادق» یاد می‌شود، گذشته اما هم‌چنان این اتفاق از جنبه‌های متفاوتی قابل ارزیابی است که یکی از آنها ناظر به احتمال تقویت جبهه عربی برای توازن با ایران است. آن‌گونه که برخی باور دارند زمانی که ایران در یک واکنش غیرقابل پیش‌بینی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد، عملا یک پوست‌اندازی در توازن‌بخشی کشورهای عربی بین تهران و تل‌آویو شکل گرفته است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

Loading

اهداف آمریکا از ایجاد مراکز هوش مصنوعی در اقلیم کردستان عراق

۱۴۰۲/۰۴/۰۱ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبری آنلاین – گفتگو: مسئول امور بین الملل پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با بیان اینکه آمریکا ضمن نگرانی از حضور چین در حوزه‌های فناورانه منطقه، تلاش دارد با ورود به این بازار و تامین خواسته‌های کشورهای منطقه، خصوصا متحدان سابق و شرکای خود، از جمله کردستان عراق، میزان نفوذ و انحصار شرکتهای فناورانه چین را کاهش دهد، پیشنهاد داد «ایران با رعایت ملاحظات حاکمیت ملی عراق، برای رفع نیازمندی‌های فناورانه اقلیم کردستان پیش‌قدم شود و تعاملات راهبردی در این حوزه شکل دهد.»

هرمز جعفری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره توافق آمریکا و اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی در این منطقه، این توافق را در حوزه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و کلان بین‌المللی از منظر رقابت آمریکا-چین برای نفوذ در حوزه‌های فناورانه منطقه قابل تحلیل دانست و تصریح کرد: آمریکا ضمن اینکه تلاش می‌کند خود را در منازعات میان اقلیم و دولت مرکزی درگیر نکند، تعاملات بسیار نزدیکی با کردهای عراق دارد و آن‌ها را دوستان همراه خود در این کشور و سوریه ارزیابی می‌کند.

وی با بیان اینکه کُردهای عراق در سال‌های اخیر سیاست فعالی در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پیش گرفته‌اند، گفت: از این جهت تعامل شرکت‌های آمریکایی با کُردها رویکرد تازه‌ای محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه در سطح منطقه شاهد سیاست‌های فعالی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی صرفا در حوزه هوش مصنوعی هستیم؛ تا جایی که درسالی که گذشت در منطقه، حدود 3میلیارد دلار سرمایه‌گذاری فقط در زمینه هوش مصنوعی انجام شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا 2026، این رقم به بیش از 6 میلیارد دلار خواهد رسید.

این تحلیلگر مسائل بین الملل کاربرد بسیار گسترده و اهمیت راهبردی هوش مصنوعی در ابعاد مختلف اقتصادی، نظامی و امنیتی را علت این اقبال جدی کشورهای منطقه عنوان کرد و ادامه داد: امارات سال 2017، اولین بار سیاست راهبردی هوش مصنوعی را تدوین کرد و هم اکنون وزارتخانه‌ای با عنوان هوش مصنوعی، دارد. عربستان نیز تعاملات بسیار گسترده‌ای در این حوزه با آمریکا و چین دارد.

جعفری، ضمن تشریح ابعاد رقابت راهبردی در حوزه فناوری‌های روز دنیا میان آمریکا و چین، افزود: چینی‌ها در سطح منطقه در این حوزه نفوذ بسیاری داشته‌اند و با توجه به برخی اهدافی که چین می‌تواند با توسعه زیرساخت چینی هوش مصنوعی در منطقه پیش ببرد، آمریکایی‌ها بسیار نگران شده‌اند و تلاش دارند با ورود به این بازار و تامین نیازها و خواسته‌های کشورهای منطقه، خصوصا متحدان سابق و شرکای خود، از جمله کردستان عراق و به طور کلی کشورهای عربی منطقه، از میزان نفوذ و انحصاری که شرکت‌های فناورانه چینی دارند، بکاهند و بتوانند در این رابطه رقابت کنند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که اگر در این حوزه به طور خاص، سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات و فناوری نداشته باشند و در بازار فناورانه شرکا و متحدان سابقشان وارد نشوند، این کشورها منتظر نمی مانند و گزینه ها و پیشنهادات کشورهای دیگر، خصوصا رقیب راهبردی آمریکا یعنی چین را بررسی می‌کنند.

مسئول امور بین الملل پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با بیان اینکه دنیا به طور گسترده‌ای به سمت استفاده از هوش مصنوعی رفته و ایران نیز در این زمینه فعال بوده و پیشرفت‌های خوبی داشته است، گفت: ایران با تمرکز بر سرمایه‌گذاری و امکانات داخلی خود به این دستاوردها رسیده است، اما بازیگران منطقه از جمله اقلیم کردستان عراق، سعی می‌کنند با انتقال امکانات و تکنولوژی به منطقه خود، به این فناوری‌ها برسند. البته به نظر می‌رسد دو مرکزی که قراراست در اقلیم کردستان عراق تاسیس شوند، بیشتر جنبه آموزشی دارند، همانطور که ایده تحصیل رایگان دانشجویان مطرح شده است.

جعفری با بیان اینکه این پیشنهاد ابتدا از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده و محمد شکری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری اقلیم کردستان از آن استقبال کرده است، اضافه کرد: این سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری خرد است و خیلی سنگین نیست؛ در حالی که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی در کنفرانس ریاض2023، پذیرفتند سرمایه‌گذاری سنگینی در عربستان انجام دهند که سرمایه‌گذاری راهبردی محسوب می‌شد؛ اما چنین سرمایه‌گذاری را درباره عراق انجام ندادند، در عین حال، ابعاد اعلامی کنونی نیز برای بازیگری در سطح اقلیم خودمختار کردستان، قابل توجه است.

وی درخصوص احتمال بهره گیری امنیتی از سوی آمریکا علیه کشورهای همسایه، خصوصا ایران، به واسطه ایجاد این مرکزهوش مصنوعی، اظهارداشت: مباحث فناورانه، مرز نمی شناسند و بازیگران تلاش می‌کنند درحد توانشان نیازمندی‌های خود را تامین کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل درعین حال پیشنهاد کرد: ایران ضمن رعایت ملاحظات حاکمیت ملی عراق، برای رفع نیازمندی‌های فناورانه اقلیم کردستان پیش قدم شود و تعاملات راهبردی در این حوزه شکل دهد. با توجه به اشتراکات و نزدیکی‌های گسترده با ایران، کردستان عراق می‌تواند بازیگری مهم درتامین منافع ملی ایران باشد و ایران نیز در این حوزه می‌تواند تامین کننده خوبی برای کردستان عراق باشد.

وی با بیان اینکه کردستان عراق با دولت مرکزی تعاملات راهبردی و گسترده دارد و ایجاد این مراکز هوش مصنوعی در تقابل با دولت مرکزی ارزیابی نمی شود، ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد کردستان را در تقابل با دولت مرکزی تجهیز کند، متهم به حمایت از تجزیه‌طلبی در سطح منطقه می‌شود و در این صورت برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه که از متحدان آمریکا هستند، دچار مشکلات راهبردی با آنها خواهند شد.

جعفری گفت: ترکیه درخصوص کردها، بسیار احساس خطر می‌کند و امنیت ملی اش را به جد در معرض تهدید می‌بیند؛ اما ایران چنین احساس تهدیدی نسبت به کردها ندارد و اتفاقا ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد که ایران بتواند با استفاده از بازیگری کردها، قدرت مانور و بازیگری خود در سطح منطقه را تقویت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *