جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

خیزش دانشجویان کلمبیا؛ از ویتنام تا غزه

تهران-ایرنا- جنبش «همبستگی با مردم غزه» این بار نه از کف خیابان های آمریکا و توسط گروههای سیاسی بلکه از سوی دانشجویان به پا خواسته است که مرکز آن دانشگاه کلمبیای نیویورک است؛ دانشگاهی که از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا جنگ کنونی اسرائیل در غزه سابقه حرکاتی تاثیرگذار داشته است. گزارش خبرنگار ایرنا در این باره را ببینید.

قطر: حمله زمینی به رفح جان اسیران صهیونیست را به خطر می‌اندازد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه و مشاور وزیر قطر، امروز (یکشنبه) نسبت به حمله زمینی احتمالی ارتش رژیم اسرائیل به رفح ابراز نگرانی کرد و گفت: احتمال اینکه حمله به رفح جان اسیران صهیونیست را به خطر بیاندازد و باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود، وجود دارد.

Loading

خروج روسیه از معاهده «تسلیحات متعارف با اروپا»؛ نماد از سرگیری جنگ سرد با غرب

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه روسیه با خروج از معاهده تسلیحات متعارف با اروپا و دیگر پیمان‌های نظامی، در حال ایجاد نوعی ابهام در حیطه قدرت نظامی خود است، گفت: ایجاد ابهام در توان نظامی، در جنگ سرد نیز رخ داد و ما اکنون شاهد جنگ سرد جدیدی میان روسیه و غرب هستیم.

مهدی شاپوری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی تصمیم روسیه برای خروج از پیمان نیرو‌های مسلح متعارف اروپا را در چارچوب تشدید تنش میان روسیه و غرب بر سر اوکراین دانست و تصریح کرد: طرفین نه فقط از آغاز جنگ، بلکه از زمان بروز بحران درسال 2014 وارد اختلافاتی شدند که به مرور زمان بسیاری از نهادها و رژیم‌های بین المللی را که در آن عضویت داشتند، ازبین بردند و همکاری‌هایی را که در این چارچوب داشتند، کاهش دادند یا متوقف کردند. همچنین بسیاری از معاهداتی که رقابت‌های نظامی را کنترل یا محدود می‌کرد، تحت تاثیر این جنگ قرار گرفت.

وی با بیان اینکه روسیه تصور می‌کند غرب در قضیه اوکراین منافع روسیه را درنظر نگرفته و قصد تهدید امنیت ملی‌اش را به ویژه با تلاش برای گسترش ناتو به شرق دارد، گفت: با شروع بحران اوکراین و وقوع جنگ و روابط گسترده‌ای که میان اوکراین و ناتو ایجاد شد، حائل امنیتی که روسیه انتظار داشت میان این کشور و ناتو وجود داشته باشد، از بین رفت. امروز ارتش اوکراین، بیش از هر زمانی ارتشی با زیرساخت غربی و ناتویی است و مانند گذشته، سبک یا زیرساخت‌های روسی در آن غالب نیست.

این عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه این معاهده سال ۱۹۹۰ در پاریس امضا شد و سال ۱۹۹۹ نسخه به روزشده آن در نشست سران کشور‌های عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در استانبول امضا شد، اضافه کرد: نسخه اصلاح شده‌ای از این معاهده نیز توسط چهار کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان و اوکراین تصویب شد، اما سال ۲۰۰۷، روسیه اعلام کرد مشارکت خود در معاهده تسلیحات متعارف اروپا را تا زمانی که کشور‌های ناتو موافقتنامه سازگاری را تصویب و اجرای آن را با حسن نیت آغاز کنند، به حالت تعلیق درمی آورد و اکنون نیز به طورکلی از آن خارج شده است.

شاپوری به اظهارات سخنگوی کرملین مبنی براینکه فسخ این قرارداد عواقب مستقیمی نخواهد داشت، اشاره کرد و در خصوص احتمال وارد شدن جنگ اوکراین به مرحله ای جدید با توجه به اظهارات لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره اینکه مرحله رویارویی تند روسیه با ناتو و آمریکا آغاز شده است، گفت: این اقدام، در ادامه تشدید تنش میان طرفین انجام شده است و وعده هایی که کشور‌های غربی برای ارائه تسلیحات جدید به اوکراین داده اند نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، پیوند‌های امنیتی روسیه و غرب، هر چه بود، به مرور زمان در اثر بحران اوکراین و جنگ، گسسته شده و همه رژیم‌ها و نهادهایی که می‌توانست رقابت نظامی میان دو طرف را کنترل کند و با ایجاد همکاری امنیتی میان آن‌ها، محدودیت ایجاد کند، آسیب دیده است. حتی به رغم اینکه بعد از روی کارآمدن بایدن در آمریکا، دو طرف به مدت پنج سال پیمان استارت جدید را تمدید کرده بودند، روسیه از آن هم خارج شد.

شاپوری با بیان اینکه ما شاهد جنگ سرد جدیدی میان روسیه و غرب هستیم، توضیح داد: هر چند روسیه در موضع شوروی در برابر غرب نیست؛ چراکه شوروی بسیار قدرتمندتر از روسیه بود؛ اما این شرایط در حال وقوع است و مهمترین وجه آن در رقابت تسلیحاتی و ایجاد ابهام در حوزه تسلیحات متعارف هسته ای است. روسیه با خروج از معاهدات استارت جدید و معاهده تسلیحات متعارف با اروپا، در حال ایجاد نوعی ابهام در حیطه قدرت نظامی خود است و این ابهام در مطالعات استراتژیک و بازدارندگی موضوعی مهم است و به طرف مقابل این پیام را می‌دهد که اجازه نمی دهد از حجم و نوع تسلیحات یکدیگر مطلع شوند.

وی اضافه کرد: در جنگ سرد نیز چنین ابهامی ایجاد شده بود که از دهه 60 به بعد با امضای توافقات کنترل تسلیحات میان آمریکا و شوروی تا حدود زیادی کاهش یافت. دو طرف محدودیتی در سلاح‌های استراتژیک ایجادکردند و با وضع شفافیت‌هایی، پیمان‌هایی را به امضا رساندند. این شفافیت می‌توانست چشم انداز امنیت را برای طرفین قدری روشن‌تر کند. اما با از بین رفتن رژیم‌های کنترل تسلیحات، ابهام‌ها رو به بازگشت است.

این عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی خاطرنشان کرد: در عین اینکه بسیاری از این اقدامات نمادین هستند و ممکن است پیامد جدی استراتژیکی درروابط دو طرف که بسیار زود نمایان شوند و بتوان آن را به عینه درک کرد نداشته باشد؛ اما این بخشی از معادله بازدارندگی است که مجددا به شکل جنگ سرد بر روابط روسیه وغرب سایه می‌افکند. روسیه با این اقدام نمادین به نوعی تلاش دارد تصمیم طرف مقابل را در تسلیح اوکراین با تسلیحات جدید پاسخ داده باشد و با ایجاد ابهام، تاکید کند تعهدی به تامین امنیت اروپا ندارد و ممکن است هر اتفاقی در روابط دوجانبه رخ دهد.

شاپوری درعین حال با تاکید براینکه بروزجنگ میان دو طرف فعلا دوراز انتظاراست، اما پیامد این اقدامات تشدید تنش میان دو طرف است، گفت: روسیه ممکن است به سمت معادلات نظامی جدیدی در رابطه با غرب برود. ممکن است اقدام به افزایش تسلیحات هسته ای یا متعارف خود کند و یا درمناطقی، سلاح‌های بیشتری مستقر کند. روشن نیست این تحولات چگونه بر منافع روسیه تاثیر خواهد گذاشت، اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، ازهمه ابزارهایش در رابطه با غرب استفاده خواهد کرد.

وی این شدت از قطع شدگی پیوند‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و حتی پیوند‌های فرهنگی، در طول تاریخ روابط روسیه و غرب را بی‌سابقه عنوان کرد و افزود: تازمانی که سرنوشت جنگ روشن نشود که البته به نظرمی رسد تشدید و تداوم خواهد داشت، این فضا همچنان رو به وخامت خواهد رفت. تقریبا اکنون معاهده و رژیمی باقی نمانده که دو طرف درچارچوب آن، بتوانند رقابت خود را خصوصا در حوزه ‌های نظامی و هسته ای کنترل و محدود کنند. به دلیل کاهش اطلاع رسانی و همکاری میان دو طرف، ممکن است رقابت‌ها از کنترل خارج شوند و به تشدید تنش و حتی با احتمال کمتری، درگیری، بینجامد.

وی یادآور شد: غرب در حال ارسال سلاح‌های بسیار مهمی به اوکراین است و روسیه هم ازهمه امکانات خود استفاده می‌کند. مسکو در مخمصه ای استراتژیک قرارگرفته که خروج از آن تنها از راه دیپلماسی امکان‌پذیر است؛ اما اکنون حاضر نیست از این راه وارد شود، چرا که تصور می‌کند قدرت بزرگی است ولی به آنچه که می‌خواسته در اوکراین دست پیدا نکرده و بنابراین همچنان به مسیر گذشته ادامه می‌دهد. درکی که مقامات مسکو از موقعیت روسیه دارند، باعث می‌شود تن دادن به دیپلماسی برای آنها دشوار باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *