جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

اظهارات تازه علی‌اف درباره روند علامت‌گذاری مرزها بین ارمنستان و آذربایجان

رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت در روند تعیین حدود مرزهای این کشور با ارمنستان خبر داده و گفت که دولتش از تلاش برای مذاکرات در راستای یک معاهده صلح با این کشور همسایه خود فروگذار نخواهد کرد.

خیزش دانشجویی در آمریکا؛ سرکوب در کشور مدعی دموکراسی

صحنه‌های سرکوب وحشیانه دانشجویان نخبه آمریکایی در خیابان‌ها و دانشگاه‌‌های این کشور که در اعتراضاتی مسالمت‌آمیز تنها خواستار توقف ظلم و توحش علیه مردم بی‌دفاع فلسطین هستند، حقیقت بزرگی را برای کسانی که شعار دموکراسی آمریکا را باور داشتند روشن کرد.

Loading

تحلیلی بر نگرانی چین از گشایش دفتر ناتو در ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در حوزه نظامی و امنیتی، چین بیش از آنکه به دنبال اتحاد و ائتلاف باشد، قدرت نظامی و تسلیحاتی خود را افزایش داده است، گفت: ایجاد دفتر نمایندگی ناتو در ژاپن، همکاری جدی اطلاعاتی و مدیریتی را در این منطقه ایجاد می‌کند و این پیام را می‌رساند که نظارت جدی اطلاعاتی در روندهای منطقه‌ای از سوی ناتو صورت می‌گیرد و برنامه های بلندمدتی برای شرق آسیا درحال شکل‌گیری است.

عفیفه عابدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشر شده درخصوص ابراز نگرانی‌های چین نسبت به افتتاح دفتر ناتو در ژاپن اظهار داشت: بررسی نشست‌های ناتو از سال 2014 نشان می‌دهد ناتو ضمن اینکه روسیه را فوری‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید خود معرفی می‌کند، چین را نیز به عنوان «چالشی سریع» برای خود درنظر گرفته که پتانسیل تبدیل شدن به تهدید را دارد. در شرایطی که ادبیات و تحرکات ضد چینی آمریکا علیه چین افزایش یافته، پکن هر نوع تحرک ناتو در شرق آسیا را علیه خود ارزیابی می‌کند.

وی با بیان اینکه پکن ایجاد دفتر ناتو در شرق آسیا را در راستای پروژه «مهار چین» و خلاف امنیت خود، تحلیل می‌کند، افزود: در سال‌های گذشته، ایده «ناتوی آسیایی» در برخی محافل مطرح شده و این سازمان نیز از برخی کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن برای شرکت در اجلاس‌های ناتو دعوت می‌کند. در حالی که ناتو سازمانی نظامی و امنیتی است که توسط آمریکا رهبری می‌شود، ایده ناتوی آسیایی نیز برای چین تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

این پژوهشگر پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت ضمن اشاره به تاکیدات ژاپن درخصوص اینکه علیرغم افتتاح دفتر هماهنگی ناتو، قصد عضویت در این پیمان نظامی را ندارد، یادآور شد: آمریکا دربرابر هر اقدامی در راستای تحول در نظم جهانی مقاومت می‌کند. علاوه بر آن مقابله با افزایش قدرت و دامنه نفوذ چین و تعهد امنیتی ایالات متحده به متحدان آسیایی واشنگتن از جمله راهبردهایی است که آمریکا در نظر دارد. آمریکا تلاش می‌کند نظم منطقه‌ای را که چین در شرق آسیا مدنظر دارد، بر هم بزند و نظم جدیدی در این منطقه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه آمریکا پیگیر انتقال تهدید به اطراف چین است، تاکید کرد: واشنگتن معتقد است پکن در صدد سلطه منطقه‌ای به ویژه در آب‌های شرق آسیا است. هرچند بسیاری از ناظران بین المللی چین را به عنوان قدرت اقتصادی و بازیگری با تاکید برهمکاری اقتصادی و تجاری می‌شناسند؛ اما آنچه برای واشنگتن اهمیت دارد این است که رشد نظامی چین درحال تطبیق با رشد اقتصادی آن است. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود رشد فناوری نظامی چین، این کشور را به طور فزاینده‌ای قادر به قدرت افکنی فرامنطقه‌ای نماید.

عابدی با یادآوری اینکه بیشتر تجارت کشورهای غربی با شرکای شرقی‌شان، از طریق آب‌های مورد مناقشه با چین انجام می‌شود، گفت: قدرت نظامی چین، این نگرانی را برای کشورهای شرق آسیا ایجاد کرده که ممکن است این قدرت، منافع اقتصادی آنها را نیز تحت تاثیر قراردهد. ایجاد نمایندگی ناتو در شرق آسیا، همکاری جدی اطلاعاتی و مدیریتی را در این منطقه ایجاد می‌کند و این پیام را می‌رساند که نظارت جدی اطلاعاتی در روندهای منطقه‌ای از سوی ناتو صورت می‌گیرد و برنامه های بلندمدتی برای شرق آسیا درحال شکل‌گیری است.

وی ضمن اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد اتحادهایی علیه چین در منطقه و ایجاد محدودیت‌های فناورانه، تجاری و اقتصادی، اضافه کرد: با این حال، سیاست اعلامی چین همچنان تاکید بر همکاری اقتصادی و پرهیز از امنیتی سازی شرق آسیا است. اما تلاش آمریکا برای ایجاد نظم منطقه‌ای جدید درشرق آسیا را باید یک فشار ساختاری در نظرگرفت که می‌تواند رویکرد چین به تحرکات آمریکا و ناتو در شرق آسیا و همراهی برخی کشورهای منطقه را تغییر دهد.

این پژوهشگر مسائل بین الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد رویکرد امنیتی و بازدارنده چین در شرق آسیا، افزایش قدرت نظامی این کشور است، خاطرنشان کرد: درواقع در موضوع نظامی و امنیتی، چین بیش از آنکه پیگیر اتحاد و ائتلاف باشد، قدرت نظامی و تسلیحاتی خود را افزایش می‌دهد. در حالیکه چین از طریق ابتکارهای اقتصادی تلاش می‌کند کشورهای دیگر را به دوستان خود تبدیل کند، درهمین حال درصدد همتراز ساختن قدرت نظامی خود با قدرت اقتصادی‌اش است.

عابدی درباره چشم انداز تحرکات ناتو در شرق آسیا، تصریح کرد: همچنان که این پیمان نظامی در آسیای مرکزی توافق‌های دو جانبه و چند جانبه و یا مانورهای محدودی را در دستور کار قرارداده است، در شرق آسیا نیز شاهد چنین اقداماتی خواهیم بود. اما به نظر می‌رسد دامنه این اقدامات متفاوت خواهند بود. کشورهای شرق آسیا از هرگونه اقدام تحریک آمیز علیه چین نگرانی‌هایی دارند؛ چرا که در این منطقه شکاف معناداری به لحاظ قدرت میان چین و سایرهمسایگان وجود دارد. همچنین در درون ناتو نیز میان ایالات متحده و متحدان اروپایی دیدگاه های مختلفی در مورد ماهیت تهدید آمیز چین وجود دارد.

این پژوهشگر پژوهشکده مجمع تشخیص ضمن تشریح رقابت تسلیحاتی ایجاد شده در منطقه شرق آسیا و توافقات گسترده برخی کشورهای منطقه برای خرید انواع سلاح های غربی، اضافه کرد: رقابت تسلیحاتی و موازنه تهدید غرب با چین درشرق آسیا شاید منطقه را تا آستانه تنش نظامی پیش ببرد، اما به نظر می‌رسد به دلیل اینکه کشورهای این منطقه اغلب رویکردهای اقتصادی را در اولویت دارند خواستار استقبال از بحران نظامی در شرق آسیا نباشند. همچنانکه درخصوص بحران کره شمالی ، حدود سه دهه است که مناقشه اتمی کره شمالی، شبه جزیره کره را تا آستانه یک جنگ تمام عیار پیش برده، اما این جنگ رخ نداده است.

وی با این توضیح که بسیاری از کشورهای اروپایی به شدت به تجارت با چین و سرمایه گذاری چینی متکی هستند، افزود: بیش از نیمی از متحدان ناتو توافقنامه هایی با چین، مرتبط با ابتکار کمربند – جاده، دارند. این وابستگی‌ها می‌توانند بر تصمیم‌گیری اروپا درباره افزایش چالش با چین تأثیر بگذارند. نباید فراموش کرد که بیشتر تجارت اروپا با آسیا از طریق گذرگاه های دریایی‌ای انجام می‌شود که مورد مناقشه چین است؛ اما ایالات متحده همواره به دنبال تعریف چین به عنوان تهدید مشترک غرب است.

به گفته عابدی، تقویت روابط اقتصادی و امنیتی چین با روسیه، به ایالات متحده کمک می‌کند ملاحظات اروپا را به ملاحظات خود نزدیک سازد. با اینکه ملاحظات اروپا نسبت به ملاحظات واشنگتن نسبت به پکن، بسیار پیچیده تر است،اما اگر واشنگتن بتواند درجه بالاتری از انسجام فراآتلانتیکی با متحدان شرقی خود درباره ماهیت چالش برانگیز چین ایجاد کند، تحقق ایده ناتوی آسیایی ممکن تر خواهد شد؛ اما در شرایط فعلی، احتمال تحقق این طرح قابل اعتنا نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *