جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

پاسخ سنجیده اسرائیل به حمله ۱۹ آوریل ایران، به دو طرف این امکان را داد که موقتا دور کنونی نزاعشان را ببندند. با این حال، کارزار پایدار میان دو طرف بعید است که پایان پذیرد و سابقه ای که مداخلات مستقیم نظامی شان برجای گذاشته، گزینه تازه ای را روی میزِ هماوردی قرار می دهد.

غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس

درپی برگزاری انتخابات محلی در روز پنج شنبه این هفته، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر اعتراف کرد جنگ اسرائیل – فلسطین، عامل مهمی در از دست رفتن اکثریت این حزب در شورای شهر اولدهام بوده است.

هشدار شدیداللحن ارتش یمن به اسرائیل درباره حمله به رفح

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ضمن اعلام آغاز چهارمین مرحله عملیات‌های این کشور برای حمایت از مردم فلسطین، تأکید کرد که دامنه حملات یمن از دریای مدیترانه تا هر نقطه‌ای خواهد بود که دست این کشور به کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی برسد.

Loading

تحلیلی بر خویشتنداری چین در قبال تایوان

۱۴۰۲/۰۳/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: پژوهشگر مسائل بین‌الملل درباره آخرین وضعیت تقابل غرب و چین در تایوان گفت: «در سال‌های اخیر به ویژه از اواخر دولت دونالد ترامپ، سطح تنش بین آمریکا و چین بر سر مسئله تایوان شدت گرفته که این عامل باعث شده کشورهای غربی به رهبری آمریکا در جهت تقویت تایوان و بازدارندگی آن در برابر چین اقداماتی انجام دهند.»

طهمورث غلامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گفت: « باید توجه داشت که به لحاظ اقتصادی، تایوان یکی از مهمترین مراکز مالی در شرق آسیا است که مرکزیت مبادلات تجاری و بازرگانی آن منطقه را بر عهده دارد. همچنین به لحاظ اقتصادی، تایوان به‌عنوان یک بازیگر دارای اقتصاد باز، اشتراکات فراوانی با اقتصادهای کشورهای غربی دارد.»

وی افزود: «دومین مورد اینکه تایوان یکی از پیشرفته‌ترین مراکز تولید در حوزه تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی است. بسیاری از قطعات کامپیوتر و ریزتراشه‌ها در این کشور تولید و به  سراسر دنیا صادر می شود و غرب با پشتیبانی فکری و مالی از تایوان در این حوزه آن را به بازیگر مهمی تبدیل کرده است.»

به گفته این کارشناس، سومین اقدام صورت گرفته این است که کشورهای غربی تلاش کرده‌اند با دیدارهای مختلف از تایوان و یا استقبال از مقامات محلی آن در کشور خود، جایگاه و وزن سیاسی این کشور را ارتقا دهند. برای مثال در سال گذشته نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا عالی‌ترین مقام این کشور بود که علیرغم هشدارهای چین به تایوان سفر کرد. پس از این سفر برخی دیگر از نمایندگان کنگره و همچنین مقاماتی از اروپا از تایوان بازدید کردند.

غلامی در ادامه به دیگر اقدام کشورهای غربی پرداخت و توضیح داد: «از اواخر دوره باراک اوباما، ایالات متحده اقدام به تجهیز و آموزش‌های نظامی و نیز ارسال تسلیحات پیشرفته به تایوان کرده است. به گونه‌ای که خود مقامات دولت چین به این موضوع اذعان دارند. در آخرین تحول، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در سال آینده تایوان می‌تواند صاحب هواپیماهای جنگی اف ۱۶ شود. علاوه بر این، تایوان به سامانه‌های دفاعی پیشرفته آمریکا نیز مجهز است. همچنین تایوان از کمک‌های اطلاعاتی نیروهای نظامی آمریکا در شرق آسیا برای رصد تحرکات نظامی برخوردار است.»

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه ایالات متحده و شخص جو بایدن به صراحت اعلام کرده است که در صورت حمله نظامی چین به تایوان از این کشور دفاع خواهند کرد، اظهار داشت: «این اعلام حمایت آمریکا طبیعتا سبب تقویت وزن تایوان و جسارت آن برای مقابله با چین خواهد شد. همچنین اخیرا وزیر دفاع انگلستان نیز اعلام کرد که این کشور ممکن است در ۱۰ سال آینده با چین در دفاع از تایوان وارد جنگ شود. این بدان معنا است که ایالات متحده آمریکا و متحد اصلی آن یعنی انگلیس برای حمایت نظامی از تایوان در صورت وقوع جنگ آماده هستند. همچنین باید استرالیا و کانادا را نیز به این گروه اضافه کرد.»

غلامی همچنین با اشاره به توافق اخیر بین استرالیا و ایالات متحده توضیح داد: «دولت آمریکا متعهد شده است که زیردریایی‌های این کشور را به سوخت اتمی مجهز کند. این اقدام آمریکا به منظور تقویت استرالیا برای مقابله با چین است. در واقع ایالات متحده از حمایت کشورهای انگلیسی زبان از سیاست‌های خود در قبال تایوان اطلاع دارد.»

این کارشناس در خصوص آخرین اقدام که معطوف به آینده است نیز گفت که کشورهای اروپایی و آمریکا به صراحت اعلام کردند که در صورت اقدام نظامی چین علیه تایوان، این کشور با تحریم‌های شدید اقتصادی مواجه خواهد شد.

وی افزود: «مجموعه این اقدامات سبب شده است که دولت چین در مواجهه با مسئله تایوان کاملا خویشتندارانه اقدام کند.»

کارشناس مسائل آمریکا درباره سیاست‌ها و اقدامات چین در قبال این مناقشه نیز گفت: «چین از یک طرف تلاش کرده است با تقویت ملی‌گرایی چینی و متعلق دانستن تایوان به سرزمین چین و از طرف دیگر با انجام مانورهای نظامی مختلف در اطراف تایوان این پیام را به کشورهای غربی انتقال دهد که در خصوص تایوان مسامحه نخواهد کرد اما در عین حال تلاش کرده است با خویشتنداری وارد عرصه‌ای نشود که هم اکنون روسیه درگیر آن است.»

غلامی در نهایت درباره سناریوی احتمالی پیش‌رو گفت: « در حال حاضر با توجه به این اقدامات به نظر می‌رسد که در سال‌های پیش‌رو، چین از انگیزه بالایی برای حمله به تایوان برخوردار نباشد. زیرا این کشور ائتلاف و اتحاد کشورهای غربی در حمایت از اوکراین در مقابل روسیه را به خوبی ملاحظه کرده است. لذا به نظر می‌رسد چین ترجیح دهد که ضمیمه کردن تایوان به سرزمین خود را موکول به زمانی کند که هزینه‌های این اقدام نسبت به شرایط امروز حداقل کمی پایین‌تر باشد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *