جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.
Loading

تحلیلی بر خویشتنداری چین در قبال تایوان

۱۴۰۲/۰۳/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: پژوهشگر مسائل بین‌الملل درباره آخرین وضعیت تقابل غرب و چین در تایوان گفت: «در سال‌های اخیر به ویژه از اواخر دولت دونالد ترامپ، سطح تنش بین آمریکا و چین بر سر مسئله تایوان شدت گرفته که این عامل باعث شده کشورهای غربی به رهبری آمریکا در جهت تقویت تایوان و بازدارندگی آن در برابر چین اقداماتی انجام دهند.»

طهمورث غلامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی گفت: « باید توجه داشت که به لحاظ اقتصادی، تایوان یکی از مهمترین مراکز مالی در شرق آسیا است که مرکزیت مبادلات تجاری و بازرگانی آن منطقه را بر عهده دارد. همچنین به لحاظ اقتصادی، تایوان به‌عنوان یک بازیگر دارای اقتصاد باز، اشتراکات فراوانی با اقتصادهای کشورهای غربی دارد.»

وی افزود: «دومین مورد اینکه تایوان یکی از پیشرفته‌ترین مراکز تولید در حوزه تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی است. بسیاری از قطعات کامپیوتر و ریزتراشه‌ها در این کشور تولید و به  سراسر دنیا صادر می شود و غرب با پشتیبانی فکری و مالی از تایوان در این حوزه آن را به بازیگر مهمی تبدیل کرده است.»

به گفته این کارشناس، سومین اقدام صورت گرفته این است که کشورهای غربی تلاش کرده‌اند با دیدارهای مختلف از تایوان و یا استقبال از مقامات محلی آن در کشور خود، جایگاه و وزن سیاسی این کشور را ارتقا دهند. برای مثال در سال گذشته نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا عالی‌ترین مقام این کشور بود که علیرغم هشدارهای چین به تایوان سفر کرد. پس از این سفر برخی دیگر از نمایندگان کنگره و همچنین مقاماتی از اروپا از تایوان بازدید کردند.

غلامی در ادامه به دیگر اقدام کشورهای غربی پرداخت و توضیح داد: «از اواخر دوره باراک اوباما، ایالات متحده اقدام به تجهیز و آموزش‌های نظامی و نیز ارسال تسلیحات پیشرفته به تایوان کرده است. به گونه‌ای که خود مقامات دولت چین به این موضوع اذعان دارند. در آخرین تحول، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در سال آینده تایوان می‌تواند صاحب هواپیماهای جنگی اف ۱۶ شود. علاوه بر این، تایوان به سامانه‌های دفاعی پیشرفته آمریکا نیز مجهز است. همچنین تایوان از کمک‌های اطلاعاتی نیروهای نظامی آمریکا در شرق آسیا برای رصد تحرکات نظامی برخوردار است.»

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه ایالات متحده و شخص جو بایدن به صراحت اعلام کرده است که در صورت حمله نظامی چین به تایوان از این کشور دفاع خواهند کرد، اظهار داشت: «این اعلام حمایت آمریکا طبیعتا سبب تقویت وزن تایوان و جسارت آن برای مقابله با چین خواهد شد. همچنین اخیرا وزیر دفاع انگلستان نیز اعلام کرد که این کشور ممکن است در ۱۰ سال آینده با چین در دفاع از تایوان وارد جنگ شود. این بدان معنا است که ایالات متحده آمریکا و متحد اصلی آن یعنی انگلیس برای حمایت نظامی از تایوان در صورت وقوع جنگ آماده هستند. همچنین باید استرالیا و کانادا را نیز به این گروه اضافه کرد.»

غلامی همچنین با اشاره به توافق اخیر بین استرالیا و ایالات متحده توضیح داد: «دولت آمریکا متعهد شده است که زیردریایی‌های این کشور را به سوخت اتمی مجهز کند. این اقدام آمریکا به منظور تقویت استرالیا برای مقابله با چین است. در واقع ایالات متحده از حمایت کشورهای انگلیسی زبان از سیاست‌های خود در قبال تایوان اطلاع دارد.»

این کارشناس در خصوص آخرین اقدام که معطوف به آینده است نیز گفت که کشورهای اروپایی و آمریکا به صراحت اعلام کردند که در صورت اقدام نظامی چین علیه تایوان، این کشور با تحریم‌های شدید اقتصادی مواجه خواهد شد.

وی افزود: «مجموعه این اقدامات سبب شده است که دولت چین در مواجهه با مسئله تایوان کاملا خویشتندارانه اقدام کند.»

کارشناس مسائل آمریکا درباره سیاست‌ها و اقدامات چین در قبال این مناقشه نیز گفت: «چین از یک طرف تلاش کرده است با تقویت ملی‌گرایی چینی و متعلق دانستن تایوان به سرزمین چین و از طرف دیگر با انجام مانورهای نظامی مختلف در اطراف تایوان این پیام را به کشورهای غربی انتقال دهد که در خصوص تایوان مسامحه نخواهد کرد اما در عین حال تلاش کرده است با خویشتنداری وارد عرصه‌ای نشود که هم اکنون روسیه درگیر آن است.»

غلامی در نهایت درباره سناریوی احتمالی پیش‌رو گفت: « در حال حاضر با توجه به این اقدامات به نظر می‌رسد که در سال‌های پیش‌رو، چین از انگیزه بالایی برای حمله به تایوان برخوردار نباشد. زیرا این کشور ائتلاف و اتحاد کشورهای غربی در حمایت از اوکراین در مقابل روسیه را به خوبی ملاحظه کرده است. لذا به نظر می‌رسد چین ترجیح دهد که ضمیمه کردن تایوان به سرزمین خود را موکول به زمانی کند که هزینه‌های این اقدام نسبت به شرایط امروز حداقل کمی پایین‌تر باشد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *