جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

نگاهی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه

۱۴۰۲/۰۲/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل ترکیه، نتایج دور اول انتخابات را نوعی پیروزی برای اردوغان دانست و گفت: ممکن است با پیروزی قلیچدار اوغلو، برخی تغییرات منطقه‌ای را شاهد باشیم، اما در هر حال به نظر می‌رسد پیروز انتخابات در وهله اول با مجموعه‌ای از مشکلات داخلی مواجه است و این مشکلات با حضور قلیچدار اوغلو بیشتر نیز خواهد بود.

رسول علیپور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم خاطرنشان کرد: مطابق قانون همه پرسی انجام شده در سال 2017 و گذر ترکیه از سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی، برای اولین بار انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، همزمان برگزار شد و حدود 90 درصد مردم در این انتخابات شرکت کردند. در این دوره، اردوغان و قلیچدار اوغلو و حامیانشان، تلاش می‌کردند صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه را در حالی جشن بگیرند که در قامت رئیس جمهور ایفای نقش می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال جاری، با تشدید مشکلات اقتصادی ترکیه همزمان شد و پاشنه آشیل اردوغان در این دور از انتخابات، معضلات اقتصادی بود، ضمن تشریح علل ایجاد تنش‌های اقتصادی در ترکیه از جمله آسیب‌ها به صنعت گردشگری این کشور خصوصا بعد از جنگ روسیه و اوکراین گفت: در سال انتخابات، اردوغان با کسری شدید بودجه مواجه بود و از سوی دیگر باید وعده های بزرگی می‌داد تا مردم و حامیانش را متقاعد به اعتماد دوباره به او کند. گستره این وعده های مالی، بار سنگینی بر دوش اقتصاد ترکیه گذاشته است و اردوغان و قلیچدار اوغلو، هر کدام در انتخابات پیروز شوند، با مشکلات عدیده اقتصادی برای جبران کسری بودجه مواجه خواهند شد.

این کارشناس مسائل ترکیه، نتایج دور اول انتخابات را نوعی پیروزی برای اردوغان دانست و ادامه داد: او بسیار امیدوار است که در دور دوم نیز بتواند با اختلاف بیشتری نسبت به رقیب، پیروز انتخابات شود. مناطق شرقی و جنوب شرق ترکیه که مناطق کردنشین محسوب می‌شوند، به دلیل نگرانی نسبت به برخورد اردوغان با حزب کرد «دموکراتیک خلق»، بیشتر به قلیچدار اوغلو رای دادند. مناطق غرب و جنوب غربی، و شهرهای ساحلی مدیترانه و اژه، مانند ازمیر و آنتالیا نیز که عموما شهرهای سکولارنشین هستند، نیز به قلیچدار اوغلو رای دادند. در آنکارا و استانبول نیز آرای قلیچدار اوغلو بیشتر بوده است.

علیپور با بیان اینکه قلیچدار اوغلو در شهرهای بزرگ رای بیشتری داشته و در شهرهای کوچک که عموما مردم محافظه کار هستند، ائتلاف جمهور و اردوغان رای آورده است، اضافه کرد: در آرای پارلمانی نیز، احزاب «عدالت و توسعه» و «حرکت ملی گرا» به همراه حزب «رفاه جدید» که متعلق به پسر اردوغان است، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند. پیروزی ائتلاف جمهور در انتخابات پارلمانی برای اردوغان بسیار مهم است و او امیدوار است بتواند همین حجم از آراء را که منجر به تصاحب بیش از 50 درصد از آرای مردم شده، در انتخابات ریاست جمهوری نیز به دست آورد.

وی دو هفته آتی را در رقابت‌های انتخاباتی حساس برشمرد و با اشاره به احتمال ائتلاف کاندیداها در دور دوم با «سینان اوغان»، گفت: اردوغان که حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر بیشتر از قلیچدار اوغلو رای آورده، بسیار امیدوار است که بتواند در دور دوم انتخابات پیروز شود. او اکنون نیز حدود 5 درصد از رقیب خود جلو است. به نظر می‌رسد چنانچه «سینان اوغان» اعلام بی طرفی کند، بیشتر آرای او به سمت اردوغان خواهد رفت. حتی اگر اوغان از قلیچدار اوغلو حمایت کند نیز بخشی از آرای او، به دلیل مسائل مربوط به کردها، به سمت اردوغان خواهد چرخید.

این کارشناس مسائل ترکیه ضمن اشاره به اعلام مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری ترکیه، در خصوص تغییرات احتمالی در سیاست خارجی این کشور، توضیح داد: اگر ائتلاف اردوغان در انتخابات پیروز شود، با توجه به سیاست‌های حزب عدالت و توسعه در بیست و یک سال گذشته، قابل پیش بینی است که سیاست‌های او ادامه یابد. ترکیه اردوغان اخیرا به دنبال همگرایی منطقه‌ای و برقراری روابط با سوریه بوده است.

علیپور با تاکید بر اینکه ترکیه نیز باید مبتنی بر واقعیت‌های منطقه‌ای حرکت کند، یادآور شد: با اینکه تحلیلگران معتقدند قلیچدار اوغلو رویکردهای غربگرایانه دارد، اما در رویکردهای منطقه‌ای ناچار است با توجه به قابلیت‌ها عمل کند. درست است که او رویکردهای غرب گرایانه را به زبان آورده است، اما از سوی دیگر شاهد بوده ایم که از ائتلاف‌های منطقه‌ای نیز سخن گفته است.

وی با یادآوری اینکه ترکیه بعد از چین و امارات سومین شریک تجاری ایران است و معمولا سعی می‌کند در جهت تقویت روابط با همسایگان عمل کند، گفت: ترکیه همواره از فاکتور «شرق»، در تنظیم روابطش با غرب بهره برده است.

این تحلیلگر مسائل ترکیه، ادامه داد: ممکن است برخی تغییرات منطقه‌ای را با پیروزی قلیچدار اوغلو شاهد باشیم، کما اینکه او اعلام کرده است در صورت پیروزی در انتخابات از طریق ایجاد خط راه آهن دوطرفه، ترکیه را به تبریز و تهران و سپس چین وصل می‌کند. البته این رویکرد خوشایند جمهوری آذربایجان نبود و اردوغان نیز با این رویکرد مخالف است. ضمن اینکه ممکن است در ابتدای کار، با روی کار آمدن قلیچداراوغلو، روابط صمیمی اردوغان با روسیه متاثر شود و یا میانجی گری که ترکیه تلاش کرد میان روسیه و اوکراین انجام دهد ایجاد نشود و شاهد مواضعی نزدیکتر به اوکراین باشیم.

علیپور افزود: اما در هر حال به نظر می‌رسد پیروز انتخابات در وهله اول با مجموعه‌ای از مشکلات داخلی مواجه است و این مشکلات با حضور قلیچدار اوغلو بیشتر نیز خواهد بود؛ چرا که او به نوعی رئیس جمهور موقت، حتی از سوی هم حزبی های خود و احزاب موتلفه خود ارزیابی می‌شود؛ به این دلیل که آنها معتقدند قلیچدار اوغلو باید رئیس جمهور شود تا مقدمات را برای گذر به سیستم پارلمانی آماده کند و در واقع مامور موقتی است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ترکیب مجلس ترکیه به نفع اردوغان رقم خورد، حتی با پیروزی قلیچدار اوغلو، آنها با این معضل مواجه خواهند شد. بنابراین آن‌ها با برخی مسائل و مشکلات درون حزبی دست و پنجه نرم خواهند کرد و بخش زیادی از وقت و انرژی قلیچدار اوغلو صرف مسائل داخلی خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *