جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

المیادین: آمریکا نگران تقویت روابط ایران – پاکستان است

یک رسانه لبنانی در گزارشی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در میان تنش‌های منطقه و با توجه به نقش ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، به بررسی اهمیت این سفر و دلایل نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌ها میان تهران و اسلام‌آباد پرداخت.

تدوام پیامدهای روانی طوفان الاقصی/ خودکشی یک صهیونیست دیگر

تهران- ایرنا- بیش از شش ماه پس از آغاز عملیات«طوفان الاقصی» توسط گروه های مقاومت فلسطین، پیامدهای روحی و روانی آن برای صهیونیست ها همچنان ادامه دارد و رسانه های رژیم صهیونیستی فاش کردند که یک صهیونیست دیگر خودکشی کرده است.

نتانیاهو شدیدا نگران صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری است

رسانه‌های صهیونیستی نوشتند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از احتمال صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه به شدت نگران است.

روزنامه معاریو: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه وجود دارد / نتانیاهو برای جلوگیری از این اتفاق، مکالمات تلفنی متعددی انجام داده

رسانه‌های اسرائیلی نوشتند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از احتمال صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه به شدت نگران است.

Loading

بیانیه سفرای اتحادیه اروپا در تهران، نشانگر رویکرد یک بام و دو هوای اروپا در قبال تجاوز و‌ تروریسم

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه مشکلات عدیده ای که در مناسبات ایران و اروپا وجود دارد، ریشه بسیاری از اختلافات و اشکالات مناسبات جاری کشور با این اتحادیه می باشد ، گفت: البته به این نکته نیز باید توجه شود که سیاست یک بام و دو هوای اروپا نیز یکی از مشکلات اساسی است که این مجموعه در برخی مسائل بین‌المللی با آن درگیر است و برای توجیه آن استدلالی قابل قبول ندارد که چرا تنها وقتی نقض قوانین بین المللی درمورد اروپا و منافع آن رخ می دهد اتحادیه مدعی برخورد می شود و اگر این اتفاق درخصوص کشوری دیگر که دارای مشکلاتی با اروپا می باشد ، اتفاق افتاده باشد، شکل برخورد متفاوت بوده و یا ممکن است با ناقض آن همراهی نیز داشته باشد.

ابوالقاسم دلفی، سفیر پیشین ایران در فرانسه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه شورای اروپایی به مناسبت اولین سالگرد تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بیانیه‌ای منتشر کرده که شاکله بیانیه صادره توسط سفرای اتحادیه اروپایی مقیم در تهران نیز مبتنی بر همان بیانیه است، و طی آن تصریح شده است که : بعد از گذشت یک سال از تهاجم روسیه به اوکراین، اروپا از رهگذر آن با مشکلات وناملایمات متعددی در گیر بوده و در مقابله با این تهاجم ، تحریم‌هایی را علیه روسیه، به عنوان همسایه و شریک تجاری مهم اروپا، اعمال کرده‌است، که اعمال آنها برای کشور های عضو اتحادیه اروپایی نیزبعضا ساده نبوده و هزینه هایی را به همراه داشته است..

وی به حضور بیش از 5 میلیون پناهنده اوکراینی در اروپا اشاره کرد و ادامه داد: در این بیانیه، سفرای اروپایی به این مسئله پرداخته‌اند که ایران نیز کشوری پناهنده‌پذیر است و جمعیت چندمیلیونی افغان ها در ایران مشکلاتی برای تهران ایجاد کرده و در واقع از این منظربا مشکلات پناهندگی در ایران  همدردی کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل  با اشاره به ادعاهای اروپا و غرب  مبنی بر کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ با اوکراین خاطر نشان ساخت : سفرای اروپایی در این بیانیه، بدون نام بردن از کشوری، عنوان کرده‌اند که کمک به متجاوز در جنگ، مخالف قوانین بین‌المللی است و کشوری که چنین اقدامی انجام می‌دهد، ناقض قوانین بین‌المللی تلقی می‌شود. وی همچنین اضافه کرده است که صرف نظر از تاکیداتی که ایران درمقاطعی داشته است که مناسبات و همکاری های نظامی ایران و روسیه در چارچوب روابط دوکشور بوده و تحویل پهپادها به مسکو مربوط به قبل از آغاز جنگ با اوکراین میباشد ، این سوال را مطرح نموده است که  باید از اروپا پرسید که آیا کمک به طرف متجاوز به کشورهمسایه  ، تنها در مورد جنگ  اوکراین ، تجاوز به مقرارات بین المللی قلمداد می شود و باید با آن به شدید ترین نحو برخورد کرد و یا رویه‌ایست که باید درباره تمام موضوعات و تحولات بین‌المللی و تجاوزات همسایگی مورد توجه قرار گیرد؟

دلفی توضیح داد: درست است که اروپا از ناحیه تجاوز روسیه دچار مشکل شده و معتقد است آقای پوتین  قواعد بین‌المللی را نقض کرده است، اما جنگ‌های دیگری هم رخ داده که در آن کشور متجاوز، قوانین بین‌المللی را نقض کرده و اروپا نه تنها با آن برخوردی نداشته، بلکه به کمک متجاوز نیز رفته است؛ از جمله در جنگ تحمیلی هشت ساله، عراق علیه ایران و زمانی که صدام به کشور ما تجاوز و بخش‌هایی از آن را اشغال کرد و بلایا و فجایع متعددی به وجود آورد، اروپایی‌ها عموما و بویژه برخی از اعضا اتحادیه که دارای مناسبات خاص با صدام بودند ، به رژیم بعث عراق  کمک های بسیاری از جمله  در ابعاد نظامی و غیرنظامی بصورت علنی ارسال می کردند….

سفیر پیشین ایران در فرانسه با بیان اینکه باید به مواضع و عملکرد اروپا در موضوعات بین المللی به  صورت کلان تر نیز پرداخته شود تا توهم اینکه عملکرد آنها هیچ گونه نقص و ایرادی ندارد بیشتر شایان توجه باشد. به عنوان مثال این عملکرد تنها در بحث جنگ  خلاصه نمیشود  بلکه امروز یک گروه سازمان‌یافته تروریستی به نام گروهک «منافقین» در اروپا مستقر است. این گروهک تروریستی که سابقا در لیست گروه‌های تروریستی اروپا و امریکا قرار داشته و تروریسم نیز براساس قوانین بین‌المللی منفور و مطرود است و هیچ کشوری حق ندارد با آن همکاری کند ، اروپا و امریکا با این فرقه  برخورد مسالمت‌جویانه داشته و گروهک منافقین را در خاک خود مستقر و امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا در راستای اهدافشان برای تعرض به منافع ایران فعالیت نمایند. قطعا این اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی است و اروپا همواره از پاسخگویی به این سوال که چرا آن‌ها در خاک اروپا مستقر هستند، عاجز بوده است.

دلفی اضافه کرد: البته اروپا در پاره ای موارد در پاسخ به پیگیری‌های ایران در خصوص تروریسم منافقین اعلام کرده است که آن‌ها در خاک اروپا عملیات تروریستی انجام نداده‌اند و لذا قابلیت تعقیب ندارند.! معنی و مفهوم این استدلال این است که اگر عملیات تروریستی در خاک اروپا انجام شود، قابل پیگیری است  و در صورتی که اتفاقاتی  در خارج از اروپا رخ داده باشد ، به اروپا ارتباطی ندارد. این دوگانگی و برخورد یک بام و دو هوا از نواقصی است که در دیپلماسی اروپا، خصوصا در مجموع اتحادیه اروپایی، وجود داشته و اروپایی‌ها از پاسخگویی به این ایراد بجا، همواره گریزان هستند.

دلفی همچنین افزود: ایران مواضع خود را در قبال جنگ اوکراین بارها اعلام کرده و الحاق بخش‌های سرزمینی اوکراین به روسیه را نیز به رسمیت نشناخته و آن‌ها را به عنوان جمهوری‌های مستقل  نیزنپذیرفته است. همچنین بیانیه اخیر وزارت خارجه، در سالگرد تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و مواضع اخیر وزیر امور خارجه در ژنو نیز در صدد رفع  پاره ای از ابهامات علیه ایران بوده است.

این دیپلمات پیشین در بخش دیگری از اظهارات خود به تلاش چین برای دورکردن اتهام کمک تسلیحاتی به روسیه و طرح صلح پیشنهادی آن کشور برای بحران اوکراین اشاره و یادآور شد: ما همچنان باید تاکید کنیم که هیچ گاه در کنار متجاوز قرار نمی‌گیریم، از تجاوز دفاع نمی کنیم و تسلیحات نیز در اختیار کشور متجاوز قرار نمی‌دهیم. ما باید ابهامات مربوط  به مواضعمان در دنیا را هر چه زودتر برطرف کنیم تا تصمیماتی که برای برخورد با روسیه در حال انجام است، شامل ایران نشود و راه خود را همچون پکن مستقلانه ادامه دهیم. باید تاکید کنیم که سیاست‌های ایران در چارچوب راهبرد و سیاست ‌هایی اصولی و مبتنی بر راهبرد «نه غربی – نه شرقی» است. ما کشوری هستیم که هشت سال طعم تجاوز را چشیده‌ایم و به هیچ عنوان این اتهام را نمی پذیریم که دنیا به هر بهانه و عنوانی حمایت از این تجاوز را به ما نسبت دهد و آن را تبدیل به رویه‌ای برای برخوردهای بعدی قرار دهد.

دلفی در پایان مطالب با بیان اینکه از جمله وظایف سفرا در محل ماموریتشان این است که از منافع کشورشان در کشور پذیرنده دفاع کنند و در عین حال برای بهبود مناسبات دو طرف نیز تلاش کنند، گفت: بخش عمده وظیفه تسهیل، بهبود و گسترش در روابط دو کشور به عهده سفرای کشورها بوده و این موضوع در ماموریت آن‌ها تعریف مشخصی دارد و اگر چه ایران در بخشی از افکارعمومی غرب به بهانه اینکه با روسیه همکاریهای نظامی دارد، شریک روسیه در تجاوز معرفی  می گردد، لیکن سفرای مقیم تهران بخوبی واقف هستند که  ایران همچنان بر موضع خود تاکید و ابهام زدایی می کند و ایران و روسیه دو کشور همسایه هستند که همکاری‌هایی از قبل داشته‌اند و این امر ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد و نباید همکاری‌های گذشته و نظامی را به جنگ اوکراین مرتبط کرد.مسلما انعکاس بدون ابهام مواضع کشور توسط سفرا نقش بسزایی در آینده روابط و تامین منافع طرفین خواهد داشت.

دیپلمات پیشین ایران در پاریس درعین حال تصریح کرد: متاسفانه روابط ایران و اروپا مشکلات عدیده‌ای دارد و نیازمند تعریف یک چارچوب برای گفتگو و همکاری است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *