جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

اهداف راهبردی روسیه از بازسازی پایگاه هوایی الجراح در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه راه اندازی دوباره فرودگاه «الجراح» می‌تواند مناطق مرزی شمال سوریه را تحت پوشش بگیرد و توانایی ارتش این کشور را برای مقابله با حملات رژیم صهیونیستی به استان حلب بالا ببرد، گفت: مسکو تلاش می‌کند معادلات جدیدی در شمال سوریه ترسیم کند و تحولات بین‌المللی و معادلات منطقه‌ای به شکلی پیش رفته که شاهد افزایش شکاف و رویارویی بیشتر روسیه و رژیم صهیونیستی در منطقه خواهیم بود.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصمیم روسیه برای افتتاح پایگاه هوایی در فرودگاه نظامی الجراح در شمال حلب خاطرنشان کرد: این فرودگاه در جریان درگیری‌ها در سوریه به شدت آسیب دیده بود و امکان استفاده از آن وجود نداشت. اکنون بازسازی فرودگاه و ایجاد پایگاه هوایی در منطقه «منبج» اهداف راهبردی را برای روسیه تامین می‌کند. بندر طرطوس، یکی از ارکان دفاعی روسیه در دریای مدیترانه تلقی می‌شود و از این جهت حفظ سوریه برای روس‌ها بسیار اهمیت دارد مسکو مصمم است اشتباهاتی را که درخصوص لیبی مرتکب شد در سوریه تکرار نکند.

وی با بیان اینکه مجموع اقدامات مسکو در سوریه در راستای حفظ نظام این کشور به عنوان یکی از متحدانش و تقویت جایگاه و حضور خود در آن است، افزود: در ماه‌های گذشته این گونه گفته می‌شد که روسیه درگیر جنگ اوکراین است و مسائل سوریه از اولویت‌هایش خارج شده است؛ اما روسیه نشان داد همچنان راهبرد خود را حفظ کرده و نه تنها علاقه‌مند به تضعیف سوریه نیست، بلکه آن را تقویت می‌کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به گسترش دامنه جنگ اوکراین و همراهی رژیم صهیونیستی با این کشور علیه روسیه اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها نفوذ زیادی در اوکراین داشته و دارند و ضربه زدن به اوکراین را ضربه‌ای به خود می‌دانند. اکنون نیز شاهد کمک‌های متعدد این رژیم به اوکراین در حوزه‌های مختلف، خصوصا در زمینه نظامی هستیم. در واقع رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با وجود هشدارهای متعدد روسیه، زلنسکی را در برابر روسیه تقویت کند، زیرا این رژیم آشکارا خود را در اردوگاه غرب تعریف کرده است.

قنادباشی با بیان اینکه راه‌اندازی دوباره فرودگاه الجراح می‌تواند مناطق مرزی شمال سوریه را تحت پوشش بگیرد، گفت: فرودگاه و پایگاه هوایی الجراح، اهمیت راهبردی زیادی دارد و در واقع حلقه اتصال شرق و غرب حلب درنظر گرفته می‌شود. سامانه‌های دفاع هوایی که روسیه در این فرودگاه مستقر کرده، نشان می‌دهد مسکو تلاش دارد توانایی ارتش سوریه را برای مقابله با حملات رژیم صهیونیستی به استان حلب بالا ببرد.

وی به انتقادات مکرر روسیه در ماه‌های گذشته از سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص عدم ممانعت از حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی از سوریه اشاره کرد و افزود: در ماه‌های گذشته رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند سامانه‌های دفاعی اس.300  موشک‌هایی را که به سمت سوریه شلیک شده بود، منهدم کرده‌اند و در طول سالیان گذشته، برای اولین بار بوده که اس.300 در برابر حملات رژیم صهیونیستی علیه سوریه به کار گرفته شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه شاهد نشانه‌هایی از تغییر رویکرد روس‌ها نسبت به حملات مستمر رژیم صهیونیستی به سوریه هستیم، توضیح داد: عصبانیت و تغییر موضع روسیه نسبت به رژیم صهیونیستی در مواضع رسمی و عملیاتی مسکو آشکار است، زیرا این رژیم بارها از خطوط قرمز روسیه عبور کرده است. اکنون روس‌ها هشدارهای جدی به تل‌آویو می‌دهند و در پی مقابله با اقدامات این رژیم در منطقه، خصوصا در سوریه هستند. مسکو در ماه‌های گذشته بارها حملات رژیم صهیونیستی به حلب، حمص، رقه و الحسکه را محکوم کرده، آن‌ها را غیرقانونی خوانده و نسبت به پیامدهای کشته شدن سربازان، غیرنظامیان سوریه و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی هشدار داده است.

قنادباشی گفت: اکنون که مسکو شاهد هیچ اقدامی از سوی سازمان ملل، شورای امنیت و یا کشورهای غربی نیست، تلاش می‌کند معادلات جدیدی در شمال سوریه رقم بزند. بنابراین تحولات بین‌المللی و معادلات منطقه‌ای به شکلی پیش رفته که شاهد افزایش شکاف و رویارویی روسیه و رژیم صهیونیستی در منطقه خواهیم بود.

وی به اقدامات مسکو در راستای محدودسازی مراکز اصلی فرهنگی یهودیان در روسیه اشاره کرد و ادامه داد: راه‌اندازی پایگاه هوایی در شمال سوریه، پیامی به رژیم صهیونیستی به همراه دارد که اقدامات آن‌ها در همراهی با اوکراین بی‌پاسخ نخواهد بود و آن‌ها از هر گونه تحرک این رژیم در منطقه جلوگیری خواهند کرد.

به گفته قنادباشی، دمشق با همپیمانان خود برنامه‌ای را در راستای آزادسازی جولان پیگیری می‌کند و نگرانی رژیم صهیونیستی این است که سوریه این منطقه را که در سال 1967 اشغال شده، بازپس گیرد. در شرایطی که این رژیم در ضعف کامل داخلی قرار دارد، ممکن است به دنبال حملات گسترده‌ای به شمال سوریه باشد تا عملیات بازپس‌گیری جولان اتفاق نیفتد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به نزدیکی مواضع ترکیه و رژیم صهیونیستی در شمال سوریه و همراهی با جریان مرتجع عربی و راهبردهای غرب و حساسیت‌های مسکو نسبت به آن، اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به زلزله بزرگی که در این منطقه رخ داده، احتمال اجرای بازی جدید علیه سوریه بسیار کاهش یافته، اما این امکان وجود دارد که تحت عنوان کمک‌رسانی به مردم سوریه و با شعار ناکارآمدی دولت مرکزی، برنامه اجرای تحرکات جدید در این منطقه داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *