جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

اهداف راهبردی روسیه از بازسازی پایگاه هوایی الجراح در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه راه اندازی دوباره فرودگاه «الجراح» می‌تواند مناطق مرزی شمال سوریه را تحت پوشش بگیرد و توانایی ارتش این کشور را برای مقابله با حملات رژیم صهیونیستی به استان حلب بالا ببرد، گفت: مسکو تلاش می‌کند معادلات جدیدی در شمال سوریه ترسیم کند و تحولات بین‌المللی و معادلات منطقه‌ای به شکلی پیش رفته که شاهد افزایش شکاف و رویارویی بیشتر روسیه و رژیم صهیونیستی در منطقه خواهیم بود.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصمیم روسیه برای افتتاح پایگاه هوایی در فرودگاه نظامی الجراح در شمال حلب خاطرنشان کرد: این فرودگاه در جریان درگیری‌ها در سوریه به شدت آسیب دیده بود و امکان استفاده از آن وجود نداشت. اکنون بازسازی فرودگاه و ایجاد پایگاه هوایی در منطقه «منبج» اهداف راهبردی را برای روسیه تامین می‌کند. بندر طرطوس، یکی از ارکان دفاعی روسیه در دریای مدیترانه تلقی می‌شود و از این جهت حفظ سوریه برای روس‌ها بسیار اهمیت دارد مسکو مصمم است اشتباهاتی را که درخصوص لیبی مرتکب شد در سوریه تکرار نکند.

وی با بیان اینکه مجموع اقدامات مسکو در سوریه در راستای حفظ نظام این کشور به عنوان یکی از متحدانش و تقویت جایگاه و حضور خود در آن است، افزود: در ماه‌های گذشته این گونه گفته می‌شد که روسیه درگیر جنگ اوکراین است و مسائل سوریه از اولویت‌هایش خارج شده است؛ اما روسیه نشان داد همچنان راهبرد خود را حفظ کرده و نه تنها علاقه‌مند به تضعیف سوریه نیست، بلکه آن را تقویت می‌کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به گسترش دامنه جنگ اوکراین و همراهی رژیم صهیونیستی با این کشور علیه روسیه اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها نفوذ زیادی در اوکراین داشته و دارند و ضربه زدن به اوکراین را ضربه‌ای به خود می‌دانند. اکنون نیز شاهد کمک‌های متعدد این رژیم به اوکراین در حوزه‌های مختلف، خصوصا در زمینه نظامی هستیم. در واقع رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با وجود هشدارهای متعدد روسیه، زلنسکی را در برابر روسیه تقویت کند، زیرا این رژیم آشکارا خود را در اردوگاه غرب تعریف کرده است.

قنادباشی با بیان اینکه راه‌اندازی دوباره فرودگاه الجراح می‌تواند مناطق مرزی شمال سوریه را تحت پوشش بگیرد، گفت: فرودگاه و پایگاه هوایی الجراح، اهمیت راهبردی زیادی دارد و در واقع حلقه اتصال شرق و غرب حلب درنظر گرفته می‌شود. سامانه‌های دفاع هوایی که روسیه در این فرودگاه مستقر کرده، نشان می‌دهد مسکو تلاش دارد توانایی ارتش سوریه را برای مقابله با حملات رژیم صهیونیستی به استان حلب بالا ببرد.

وی به انتقادات مکرر روسیه در ماه‌های گذشته از سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص عدم ممانعت از حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی از سوریه اشاره کرد و افزود: در ماه‌های گذشته رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند سامانه‌های دفاعی اس.300  موشک‌هایی را که به سمت سوریه شلیک شده بود، منهدم کرده‌اند و در طول سالیان گذشته، برای اولین بار بوده که اس.300 در برابر حملات رژیم صهیونیستی علیه سوریه به کار گرفته شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه شاهد نشانه‌هایی از تغییر رویکرد روس‌ها نسبت به حملات مستمر رژیم صهیونیستی به سوریه هستیم، توضیح داد: عصبانیت و تغییر موضع روسیه نسبت به رژیم صهیونیستی در مواضع رسمی و عملیاتی مسکو آشکار است، زیرا این رژیم بارها از خطوط قرمز روسیه عبور کرده است. اکنون روس‌ها هشدارهای جدی به تل‌آویو می‌دهند و در پی مقابله با اقدامات این رژیم در منطقه، خصوصا در سوریه هستند. مسکو در ماه‌های گذشته بارها حملات رژیم صهیونیستی به حلب، حمص، رقه و الحسکه را محکوم کرده، آن‌ها را غیرقانونی خوانده و نسبت به پیامدهای کشته شدن سربازان، غیرنظامیان سوریه و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی هشدار داده است.

قنادباشی گفت: اکنون که مسکو شاهد هیچ اقدامی از سوی سازمان ملل، شورای امنیت و یا کشورهای غربی نیست، تلاش می‌کند معادلات جدیدی در شمال سوریه رقم بزند. بنابراین تحولات بین‌المللی و معادلات منطقه‌ای به شکلی پیش رفته که شاهد افزایش شکاف و رویارویی روسیه و رژیم صهیونیستی در منطقه خواهیم بود.

وی به اقدامات مسکو در راستای محدودسازی مراکز اصلی فرهنگی یهودیان در روسیه اشاره کرد و ادامه داد: راه‌اندازی پایگاه هوایی در شمال سوریه، پیامی به رژیم صهیونیستی به همراه دارد که اقدامات آن‌ها در همراهی با اوکراین بی‌پاسخ نخواهد بود و آن‌ها از هر گونه تحرک این رژیم در منطقه جلوگیری خواهند کرد.

به گفته قنادباشی، دمشق با همپیمانان خود برنامه‌ای را در راستای آزادسازی جولان پیگیری می‌کند و نگرانی رژیم صهیونیستی این است که سوریه این منطقه را که در سال 1967 اشغال شده، بازپس گیرد. در شرایطی که این رژیم در ضعف کامل داخلی قرار دارد، ممکن است به دنبال حملات گسترده‌ای به شمال سوریه باشد تا عملیات بازپس‌گیری جولان اتفاق نیفتد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به نزدیکی مواضع ترکیه و رژیم صهیونیستی در شمال سوریه و همراهی با جریان مرتجع عربی و راهبردهای غرب و حساسیت‌های مسکو نسبت به آن، اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به زلزله بزرگی که در این منطقه رخ داده، احتمال اجرای بازی جدید علیه سوریه بسیار کاهش یافته، اما این امکان وجود دارد که تحت عنوان کمک‌رسانی به مردم سوریه و با شعار ناکارآمدی دولت مرکزی، برنامه اجرای تحرکات جدید در این منطقه داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *