جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

حماس: اسرای اسرائیلی را مجانی تحویل نخواهیم داد

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که این جنبش اسرای اسرائیلی را به رایگان آزاد نخواهد کرد. وی درباره مذاکرات آتش بس با اسرائیل گفت: مذاکرات روز دوشنبه غیرمستقیم آغاز شد، اما هنوز زود است که بگوییم به نتیجه می‌رسیم یا خیر.

امیرعبداللهیان: موضوع ارایٔه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از ایرانیان خارج از کشور را ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات جهت تردد ایرانیان به وطن و سرزمین مادری، گفت: بی‌تردید موضوع ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading

پیامدهای ارسال تسلیحات سنگین آلمان به اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه غرب به دنبال این است که با پرکردن دست اوکراین، آن را در موقعیت قوی‌تری در میز مذاکره با روسیه بنشاند و به جنگ پایان دهد، گفت: فرانسه و آلمان به این نتیجه رسیده اند که پایان سریع جنگ به نفع آن‌ها است و حتی اگر قرار باشد به لحاظ نظامی این اتفاق بیفتد، حاضر هستند سلاح‌های پیشرفته‌تری نیز ارسال کنند.

مهدی شاپوری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به ابراز نگرانی‌های برخی مقامات کشورهای اروپایی نسبت به پیامدهای ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین و تهدیدهای روسیه نسبت به امکان استفاده از سلاح هسته‌ای، تصریح کرد: غرب معتقد است اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، قابل توقف نخواهد بود و با پیشروی‌های خود معماری امنیتی اروپا و غرب و همچنین نظم جهانی را به خطر خواهد انداخت. ضمن اینکه تشدید حمایت‌ها از اوکراین، بعد از حملات روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی روسیه به اوکراین اتفاق افتاد. هدف روسیه این بود که اوکراین زودتر تسلیم شود، اما قابل پیش بینی بود که غرب نیز برای ارسال سلاح‌های پیشرفته تلاش کند و با گرفتن این حربه، اجازه ندهند روسیه از این طریق از اوکراین امتیاز بگیرد.

وی با اشاره به حجم بالای تسلیحات ارسال شده از سوی انگلیس برای اوکراین و ارسال 14فروند تانک جنگی چلنجر ۲، اضافه کرد: انگلیس و اروپای شرقی فشار زیادی برای متقاعد کردن آلمان برای ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین وارد کردند و درنهایت با مصوبه جدید آمریکا برای ارسال تسلیحات سنگین، فشار بیشتری به آلمان وارد شد. فشارها به آلمان موفق بود و دولت آلمان تصمیم گرفت تا یک گروه از تانک لئوپارد۲ ای۶ را به اوکراین ارسال کند.

این پژوهشگر پژوهشکده مطالعات راهبردی، به تشریح مواضع مخالفان داخلی دولت آلمان و هشدارها نسبت به کشیده شدن این کشور به جنگ مستقیم با روسیه پرداخت و عنوان کرد: اکنون طولانی شدن جنگ به نفع اوکراین و غرب نیست. تاب آوری اوکراین در جنگ فرسایشی نسبت به روسیه پایین‌تر است و تاکنون نیز بسیاری از زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی، توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه احتمالا غرب در آینده سلاح‌های پیشرفته تری نیز به اوکراین خواهد داد و طولی نخواهد کشید که جنگنده‌های اف.16 نیز برای آن‌ها می‌فرستند و آن‌ها را برای استفاده از این جنگنده‌ها آموزش داده اند، اضافه کرد: استفاده اوکراین از این سلاح‌ها در میدان نبرد می‌تواند ضربات سختی به روسیه وارد کند. ممکن است در فصل بهار اوکراین تهاجمی انجام دهد و یا اگر روسیه تهاجمی انجام داد به خوبی مقابله به مثل کند. سلاح‌های جدید، تانکها و نفربرها جزء پیشرفته ترین سیستم‌های زرهی و ضدزرهی در دنیا هستند. ضمن اینکه در اثر جنگ 11 ماه گذشته توان نظامی روسیه تحلیل رفته و تجهیزات و تانک‌ها و نفربرهای روسی، چندان توانایی مقابله با این تجهیزات جدید را ندارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به مشکلات اخیر روسیه در حوزه استفاده از نیروی هوایی و افزایش احتمال هدف قرارگرفتن جنگنده ها، خاطرنشان کرد: از ابتدای جنگ، روسیه نتوانست بر آسمان اوکراین مسلط شود که بتواند به پیشروی زمینی مناسبی برسد، اکنون این مساله سخت تر شده و به نظر می‌رسد موازنه در جنگ به ضرر روسیه تغییر خواهد رفت.

شاپوری با اشاره به اظهارات معاون مجلس دومای روسیه، که تحویل تانک‌های آلمانی به اوکراین را اقدامی خصمانه و نظامی تلقی کرده و گفته بود این اقدام به ارتش آن‌ها این حق را می‌دهد که در عملیات ویژه از سلاح‌های بسیار قوی‌تری استفاده کند که دشمن حتی از آن اطلاعی ندارد، اضافه کرد: در این رابطه تهدیدهایی نسبت به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نیز مطرح شده اما هنوز هیچ کدام از کشورها چندان آن را جدی نمی‌بینند و دغدغه‌ای برای آن وجود ندارد.

وی با این حال احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سوی روسیه را بالا ندانست و اضافه کرد: استفاده یک قدرت هسته‌ای از این سلاح به معنای این نیست که لزوما می‌تواند موقعیت برتری در جنگ به دست آورد. قدرت‌های هسته‌ای تاکنون شکست‌های متعددی داشته اند و از این سلاح استفاده نکرده‌اند. ضمن اینکه اگر روسیه در اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند ممکن است ناتو نیز تصمیمی برای پاسخ متقابل داشته باشد و به محض آغاز کوچک‌ترین تحرکی در این راستا از سوی روسیه، با اقدامی پیش‌دستانه زیرساخت نظامی آن را از بین ببرد.

این پژوهشگر پژوهشکده مطالعات راهبردی، با اشاره به اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر تصمیم آمریکا برای کمک به اوکراین برای بازپس گیری کریمه و ارسال تسلیحات پیشرفته با هدف به کارگیری در این نبرد احتمالی، یادآور شد: غرب تاکید دارد که روسیه نباید در اوکراین پیروز شود. در حال حاضر این هدف از روش‌های مختلف، از جمله به کارگیری دیپلماسی، جنگ فرسایشی و بالا بردن هزینه‌های جنگ نسبت به دستاوردها، شکست در عرصه نظامی، اقدام غافلگیرانه در میدان درحال پیگیری است و بحث شکست روسیه نیز جدی به نظر می‌رسد.

در ادامه، وی ضمن تشریح مواضع متفاوت آلمان و فرانسه نسبت به نحوه مواجهه غرب با روسیه، افزود: پاریس و برلین، طرفدار تند شدن سیاست‌های اعمال شده علیه روسیه و تحقیر و شکست این کشور نیستند. آن‌ها معتقدند شکست روسیه پیامدهایی دارد و ممکن است امنیت اروپا را به خطر اندازد؛ اما اروپای شرقی به واسطه ترس تاریخی از روسیه، مخالف نرمش در مقابل روسیه هستند و آمریکا و انگلیس نیز با آن‌ها موافقت کردند. بعد از حمله روسیه به اوکراین، آن‌ها حمایت‌هایشان از اوکراین را افزایش دادند، خصوصا آلمان مواضع تندی داشت و سلاح‌هایی برای اوکراین فرستاد.

شاپوری توضیح داد: اروپای شرقی و آمریکا پیش از آغاز جنگ مخالف مذاکرات فرانسه و آلمان با روسیه نبودند و بعد از جنگ نیز می‌خواستند این دو کشور به شکست سیاست‌های خود در قبال روسیه اعتراف کنند و این اتفاق نیز افتاد. مسکو حاضر نشد آنگونه که فرانسه و آلمان انتظار داشتند از طریق دیپلماسی کار را پیش ببرد. اکنون فرانسه و آلمان نیز در قبال روسیه احساس خطر می‌کنند. با توجه به حساسیت و فشار افکار عمومی غرب نسبت به روسیه، این دولت‌ها نیز می‌خواهند نشان دهند در حمایت از اوکراین، از دیگران دور نیفتاده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *