جدیدترین مطالب

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

مسعود نیلی: عملکرد بلندمدت را اصولاً سیاست‌های بلندمدت می‌سازند، نه منابع طبیعی یا شوک‌های مقطعی یا موضوعات دیگر. در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

نخست وزیر: ارمنستان برای جلوگیری از جنگ با جمهوری آذربایجان بر چند روستای مرزی خود چشم می پوشد

پاشینیان در ادامه به ساکنین ارمنی آن منطقه توضیح داد که برای جلوگیری از جنگ با باکو، مقامات ارمنستان مجبور هستند با انتقال احتمالی شهرک‌ها در بخش مرزی از روستای باگانیس به روستای برکابر تحت کنترل باکو، مرز زمینی خود را مجدد ترسیم کنند !

واکنش پکن به مواضع بلینکن در مورد آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین: ایالات متحده «حق» ندارد مداخله کند

پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن به تعهدات خود برای دفاع از فیلیپین در برابر حملات مسلحانه در آبراه‌های مورد مناقشه پایبند است، یک مقام چینی روز سه‌شنبه در واکنش گفت که ایالات متحده «حق» ندارد در دریای جنوبی چین مداخله کند.

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

مسعود نیلی: عملکرد بلندمدت را اصولاً سیاست‌های بلندمدت می‌سازند، نه منابع طبیعی یا شوک‌های مقطعی یا موضوعات دیگر. در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.

سخنان سخنگوی کرملین؛‌ از تدارک برای سفر پوتین به چین تا واکنش به سفر دبیرکل ناتو به قفقاز

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های رئیس‌جمهوری این کشور در سفر آتی به چین گفت: ولادیمیر پوتین در حال آماده سازی چندین دیدار و تماس در بالاترین سطح است که کرملین در مورد آنها اطلاع رسانی خواهد کرد.

Loading

چگونگی تحولات روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه انتشار مکرر اخباری درباره عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان در رسانه‌های صهیونیستی لزوما به معنای وقوع تحولات جدیدی که بتواند ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد، نیست، گفت: پرداختن مکرر به موضوع عادی‌سازی روابط با عربستان، دستاورد رسانه‌ای برای نتانیاهو و حزب لیکود دارد تا بتوانند توجه افکار عمومی را از مشکلات و چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی منحرف کنند.

آرش صفار در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان و همچنین اظهارات وزیرخارجه عربستان مبنی بر اینکه این کشور بدون تشکیل کشور فلسطین به مسئله عادی‌سازی نمی‌پردازد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، به طور مکرر، اخباری از دیدارهای پشت پرده مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی منتشر شده است؛ از جمله گفتگوهایی که نتانیاهو در دولت قبلی خود با ولیعهد سعودی در حاشیه یک نشست انجام داد؛ اما اکنون نتانیاهو با توجه به وضعیت رژیم صهیونیستی و کابینه متزلزل و پرونده فساد مالی‌اش، بر چند مسئله، از جمله موفقیت در عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی تمرکز کرده است.

وی به امضای قراردادهای صلح ابراهیم و اهمیت عربستان در این راستا برای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: نتانیاهو برای برقراری روابط رسمی با ریاض تلاش می‌کند و انتشار مکرر اخباری درباره عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان در رسانه‌های صهیونیستی با چنین رویکردی انجام می‌شود و لزوما به معنای وقوع تحولات جدیدی که بتواند ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد، نیست.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه موضع ریاض در قبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تغییری نکرده است، توضیح داد: سعودی‌ها شرط عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی اعلام کرده‌اند. در واقع آن‌ها مبتکر این طرح که در سال 2002 ارائه شد، بودند. این طرح ابتدا موسوم به طرح صلح «ملک عبدالله» بود که بعدها با تصویب اتحادیه عرب نام «طرح صلح عربی» به خود گرفت. عربستان نسبت به امارات و هر کشور دیگری در جهان عرب برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، محدودیت‌های بیشتری دارد؛ چراکه خود ارائه کننده این طرح بوده است.

صفار با اشاره به تحولات سیاسی پس از امضای توافقات عادی سازی روابط برخی دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی و تاکید عربستان بر پایبندی به شروط اعلام شده در طرح صلح ملک عبدالله، ادامه داد: با این شرایط تغییری در سیاست عربستان نسبت به رژیم صهیونیستی رخ نخواهد داد. عربستان دشمنی با رژیم صهیونیستی ندارد و روابط امنیتی و همکاری‌های اطلاعاتی میان آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، اما این به معنای شکل گیری روابط دیپلماتیک میان آن‌ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نیز اقداماتی نداشته که جدی بودنش را درباره برقراری روابط با عربستان نشان دهد، اضافه کرد: سعودی‌ها درخصوص پیش شرطشان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی براساس اصولی که اعلام کرده‌اند، عمل خواهند کرد. عربستان کشوری نیست که بتواند مانند امارات عادی سازی را به سادگی پیش ببرد و این مسئله لزوما به مسائل داخلی‌اش برنمی‌گردد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: از آنجا که عربستان ادعای به‌اصطلاح رهبری جهان عرب را دارد، نمی‌تواند نسبت به مسئله فلسطین مانند سودان و امارات برخورد کند.

صفار ضمن تشریح مواضع و فشارهای دولت آمریکا برای ایجاد تحول در روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، گفت: قطعا فشارهایی به ریاض اعمال خواهد شد، اما به نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی این کشور در تلاش است که از اصول سیاست خارجی خود کوتاه نیاید. ضمن اینکه در سال‌های اخیر، اصولا اهرم‌های فشار ایالات متحده به عربستان مانند گذشته عمل نمی‌کند و ریاض با سیاست‌هایی که در پیش گرفته، توانسته قدرت مانور خود را افزایش دهد.

وی افزود: به فرض اینکه شخص نتانیاهو و حزب لیکود خواهان این باشند که ولو با دادن امتیازاتی درخصوص مسئله فلسطین، به سمت عادی سازی با عربستان حرکت کنند، با موانع داخلی در تل‌آویو روبرو هستند. کابینه‌ای که تا حد بالایی به راست افراطی گرایش دارد و نماینده نگاه افراطی صهیونیستی است، اجازه هیچ حرکتی به حزب لیکود نخواهد داد و در صورت دادن هر امتیازی از سوی این حزب، احتمال فروپاشی کابینه وجود دارد و فروپاشی کابینه نیز ممکن است به پایان عمر سیاسی نتانیاهو منجر شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش آمریکا برای توجیه مقامات و افکار عمومی کشورهای عربی نسبت به اقدامات و سیاست‌های فعلی و آینده کابینه راستگرای افراطی در رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: پرداختن مکرر موضوع به عادی سازی روابط با عربستان، دستاورد رسانه‌ای برای نتانیاهو و حزب لیکود دارد. با توجه به شرایطی که نتانیاهو خود را در آن درگیر می‌بیند، باید برگ‌های برنده‌ای داشته باشد که بتواند آن را به افکار عمومی عرضه کند. حتی کابینه نتانیاهو در این دوره برخورد سخت با ایران را برجسته خواهد کرد و برای کسب مشروعیت در داخل و حفظ کابینه‌اش بر این موضوع مانورهایی خواهد داد.

صفار با بیان اینکه عملکرد دولت رژیم صهیونیستی در هفته‌های گذشته و مسائل مطرح شده در نشست نقب نشان داد که ایالات متحده نیز در برخورد با این کابینه در رژیم صهیونیستی، با چالش‌هایی مواجه است، گفت: در واقع ابهامات درخصوص سیاست‌های کابینه جدید برای واشنگتن نیز حل نشده و جدی است و در این شرایط، توجیه کردن کشورهای عربی، برای آمریکا با دشواری‌هایی همراه است. علاوه بر آن خود رژیم صهیونیستی نیز با بحران اعتراضات اجتماعی به دلیل سیاست‌های کابینه جدید روبرو است.

وی درعین حال با تاکید بر اینکه عادی‌سازی‌های اخیر در روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نشان داد که جامعه عربی، جامعه زمان جمال عبدالناصر نیست و مانند گذشته بر مسئله فلسطین حساسیت ندارد، خاطرنشان کرد: با اینکه همچنان علقه‌های جدی ناسیونالیستی در جامعه عرب وجود دارد، اما آنچنان مورد تاکید نیستند و برخلاف گذشته که هیچ دولتی جرات امتیازدهی درخصوص مسئله فلسطین را نداشت، اکنون شاهد عادی سازی روابط چهار کشور با رژیم صهیونیستی هستیم و اتفاقی نیز در این کشورها رخ نداده است. بنابراین باید در خصوص وزن و اهمیت افکارعمومی در این کشورها تجدیدنظر کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *