جدیدترین مطالب

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

رویکرد حماس در قبال طرح آتش‌بس آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: آنچه در رابطه با طرح‌های آتش‌بس مطرح می‌شود، لزوما بحث توقف جنگ در غزه و مبادله اسرا نیست، بلکه موضوع مهم تعریف فردای پس از جنگ برای هر کدام از دو طرف است.

تنش جدید تایوان با چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که تنش‌ در دو سوی تنگه تایوان در چهار سال آینده افزایش خواهد یافت، زیرا تایپه و پکن به طور مداوم یکدیگر را به چالش می‌کشند و پیگیر پیشبرد اهداف سیاسی خود هستند.

پشت پرده تنش دو کره بر سر بالن‌های زباله

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنش‌ها و درگیری‌های لفظی میان کره شمالی و کره جنوبی بر سر بالن‌های زباله هر چند موضوع جدی نیست، اما چون در بستر یک تنش تاریخی و طولانی‌مدت روی می‌دهد، حائز اهمیت است.

Loading

أحدث المقالات

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

رویکرد حماس در قبال طرح آتش‌بس آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: آنچه در رابطه با طرح‌های آتش‌بس مطرح می‌شود، لزوما بحث توقف جنگ در غزه و مبادله اسرا نیست، بلکه موضوع مهم تعریف فردای پس از جنگ برای هر کدام از دو طرف است.

تنش جدید تایوان با چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که تنش‌ در دو سوی تنگه تایوان در چهار سال آینده افزایش خواهد یافت، زیرا تایپه و پکن به طور مداوم یکدیگر را به چالش می‌کشند و پیگیر پیشبرد اهداف سیاسی خود هستند.

پشت پرده تنش دو کره بر سر بالن‌های زباله

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنش‌ها و درگیری‌های لفظی میان کره شمالی و کره جنوبی بر سر بالن‌های زباله هر چند موضوع جدی نیست، اما چون در بستر یک تنش تاریخی و طولانی‌مدت روی می‌دهد، حائز اهمیت است.

Loading

چگونگی تحولات روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه انتشار مکرر اخباری درباره عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان در رسانه‌های صهیونیستی لزوما به معنای وقوع تحولات جدیدی که بتواند ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد، نیست، گفت: پرداختن مکرر به موضوع عادی‌سازی روابط با عربستان، دستاورد رسانه‌ای برای نتانیاهو و حزب لیکود دارد تا بتوانند توجه افکار عمومی را از مشکلات و چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی منحرف کنند.

آرش صفار در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان و همچنین اظهارات وزیرخارجه عربستان مبنی بر اینکه این کشور بدون تشکیل کشور فلسطین به مسئله عادی‌سازی نمی‌پردازد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، به طور مکرر، اخباری از دیدارهای پشت پرده مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی منتشر شده است؛ از جمله گفتگوهایی که نتانیاهو در دولت قبلی خود با ولیعهد سعودی در حاشیه یک نشست انجام داد؛ اما اکنون نتانیاهو با توجه به وضعیت رژیم صهیونیستی و کابینه متزلزل و پرونده فساد مالی‌اش، بر چند مسئله، از جمله موفقیت در عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی تمرکز کرده است.

وی به امضای قراردادهای صلح ابراهیم و اهمیت عربستان در این راستا برای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: نتانیاهو برای برقراری روابط رسمی با ریاض تلاش می‌کند و انتشار مکرر اخباری درباره عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان در رسانه‌های صهیونیستی با چنین رویکردی انجام می‌شود و لزوما به معنای وقوع تحولات جدیدی که بتواند ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد، نیست.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه موضع ریاض در قبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تغییری نکرده است، توضیح داد: سعودی‌ها شرط عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی اعلام کرده‌اند. در واقع آن‌ها مبتکر این طرح که در سال 2002 ارائه شد، بودند. این طرح ابتدا موسوم به طرح صلح «ملک عبدالله» بود که بعدها با تصویب اتحادیه عرب نام «طرح صلح عربی» به خود گرفت. عربستان نسبت به امارات و هر کشور دیگری در جهان عرب برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، محدودیت‌های بیشتری دارد؛ چراکه خود ارائه کننده این طرح بوده است.

صفار با اشاره به تحولات سیاسی پس از امضای توافقات عادی سازی روابط برخی دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی و تاکید عربستان بر پایبندی به شروط اعلام شده در طرح صلح ملک عبدالله، ادامه داد: با این شرایط تغییری در سیاست عربستان نسبت به رژیم صهیونیستی رخ نخواهد داد. عربستان دشمنی با رژیم صهیونیستی ندارد و روابط امنیتی و همکاری‌های اطلاعاتی میان آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، اما این به معنای شکل گیری روابط دیپلماتیک میان آن‌ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نیز اقداماتی نداشته که جدی بودنش را درباره برقراری روابط با عربستان نشان دهد، اضافه کرد: سعودی‌ها درخصوص پیش شرطشان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی براساس اصولی که اعلام کرده‌اند، عمل خواهند کرد. عربستان کشوری نیست که بتواند مانند امارات عادی سازی را به سادگی پیش ببرد و این مسئله لزوما به مسائل داخلی‌اش برنمی‌گردد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: از آنجا که عربستان ادعای به‌اصطلاح رهبری جهان عرب را دارد، نمی‌تواند نسبت به مسئله فلسطین مانند سودان و امارات برخورد کند.

صفار ضمن تشریح مواضع و فشارهای دولت آمریکا برای ایجاد تحول در روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، گفت: قطعا فشارهایی به ریاض اعمال خواهد شد، اما به نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی این کشور در تلاش است که از اصول سیاست خارجی خود کوتاه نیاید. ضمن اینکه در سال‌های اخیر، اصولا اهرم‌های فشار ایالات متحده به عربستان مانند گذشته عمل نمی‌کند و ریاض با سیاست‌هایی که در پیش گرفته، توانسته قدرت مانور خود را افزایش دهد.

وی افزود: به فرض اینکه شخص نتانیاهو و حزب لیکود خواهان این باشند که ولو با دادن امتیازاتی درخصوص مسئله فلسطین، به سمت عادی سازی با عربستان حرکت کنند، با موانع داخلی در تل‌آویو روبرو هستند. کابینه‌ای که تا حد بالایی به راست افراطی گرایش دارد و نماینده نگاه افراطی صهیونیستی است، اجازه هیچ حرکتی به حزب لیکود نخواهد داد و در صورت دادن هر امتیازی از سوی این حزب، احتمال فروپاشی کابینه وجود دارد و فروپاشی کابینه نیز ممکن است به پایان عمر سیاسی نتانیاهو منجر شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش آمریکا برای توجیه مقامات و افکار عمومی کشورهای عربی نسبت به اقدامات و سیاست‌های فعلی و آینده کابینه راستگرای افراطی در رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: پرداختن مکرر موضوع به عادی سازی روابط با عربستان، دستاورد رسانه‌ای برای نتانیاهو و حزب لیکود دارد. با توجه به شرایطی که نتانیاهو خود را در آن درگیر می‌بیند، باید برگ‌های برنده‌ای داشته باشد که بتواند آن را به افکار عمومی عرضه کند. حتی کابینه نتانیاهو در این دوره برخورد سخت با ایران را برجسته خواهد کرد و برای کسب مشروعیت در داخل و حفظ کابینه‌اش بر این موضوع مانورهایی خواهد داد.

صفار با بیان اینکه عملکرد دولت رژیم صهیونیستی در هفته‌های گذشته و مسائل مطرح شده در نشست نقب نشان داد که ایالات متحده نیز در برخورد با این کابینه در رژیم صهیونیستی، با چالش‌هایی مواجه است، گفت: در واقع ابهامات درخصوص سیاست‌های کابینه جدید برای واشنگتن نیز حل نشده و جدی است و در این شرایط، توجیه کردن کشورهای عربی، برای آمریکا با دشواری‌هایی همراه است. علاوه بر آن خود رژیم صهیونیستی نیز با بحران اعتراضات اجتماعی به دلیل سیاست‌های کابینه جدید روبرو است.

وی درعین حال با تاکید بر اینکه عادی‌سازی‌های اخیر در روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نشان داد که جامعه عربی، جامعه زمان جمال عبدالناصر نیست و مانند گذشته بر مسئله فلسطین حساسیت ندارد، خاطرنشان کرد: با اینکه همچنان علقه‌های جدی ناسیونالیستی در جامعه عرب وجود دارد، اما آنچنان مورد تاکید نیستند و برخلاف گذشته که هیچ دولتی جرات امتیازدهی درخصوص مسئله فلسطین را نداشت، اکنون شاهد عادی سازی روابط چهار کشور با رژیم صهیونیستی هستیم و اتفاقی نیز در این کشورها رخ نداده است. بنابراین باید در خصوص وزن و اهمیت افکارعمومی در این کشورها تجدیدنظر کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *