جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چگونگی تحولات روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه انتشار مکرر اخباری درباره عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان در رسانه‌های صهیونیستی لزوما به معنای وقوع تحولات جدیدی که بتواند ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد، نیست، گفت: پرداختن مکرر به موضوع عادی‌سازی روابط با عربستان، دستاورد رسانه‌ای برای نتانیاهو و حزب لیکود دارد تا بتوانند توجه افکار عمومی را از مشکلات و چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی منحرف کنند.

آرش صفار در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان و همچنین اظهارات وزیرخارجه عربستان مبنی بر اینکه این کشور بدون تشکیل کشور فلسطین به مسئله عادی‌سازی نمی‌پردازد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، به طور مکرر، اخباری از دیدارهای پشت پرده مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی منتشر شده است؛ از جمله گفتگوهایی که نتانیاهو در دولت قبلی خود با ولیعهد سعودی در حاشیه یک نشست انجام داد؛ اما اکنون نتانیاهو با توجه به وضعیت رژیم صهیونیستی و کابینه متزلزل و پرونده فساد مالی‌اش، بر چند مسئله، از جمله موفقیت در عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی تمرکز کرده است.

وی به امضای قراردادهای صلح ابراهیم و اهمیت عربستان در این راستا برای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: نتانیاهو برای برقراری روابط رسمی با ریاض تلاش می‌کند و انتشار مکرر اخباری درباره عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان در رسانه‌های صهیونیستی با چنین رویکردی انجام می‌شود و لزوما به معنای وقوع تحولات جدیدی که بتواند ژئوپلیتیک منطقه را تغییر دهد، نیست.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه موضع ریاض در قبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تغییری نکرده است، توضیح داد: سعودی‌ها شرط عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی اعلام کرده‌اند. در واقع آن‌ها مبتکر این طرح که در سال 2002 ارائه شد، بودند. این طرح ابتدا موسوم به طرح صلح «ملک عبدالله» بود که بعدها با تصویب اتحادیه عرب نام «طرح صلح عربی» به خود گرفت. عربستان نسبت به امارات و هر کشور دیگری در جهان عرب برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، محدودیت‌های بیشتری دارد؛ چراکه خود ارائه کننده این طرح بوده است.

صفار با اشاره به تحولات سیاسی پس از امضای توافقات عادی سازی روابط برخی دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی و تاکید عربستان بر پایبندی به شروط اعلام شده در طرح صلح ملک عبدالله، ادامه داد: با این شرایط تغییری در سیاست عربستان نسبت به رژیم صهیونیستی رخ نخواهد داد. عربستان دشمنی با رژیم صهیونیستی ندارد و روابط امنیتی و همکاری‌های اطلاعاتی میان آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، اما این به معنای شکل گیری روابط دیپلماتیک میان آن‌ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نیز اقداماتی نداشته که جدی بودنش را درباره برقراری روابط با عربستان نشان دهد، اضافه کرد: سعودی‌ها درخصوص پیش شرطشان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی براساس اصولی که اعلام کرده‌اند، عمل خواهند کرد. عربستان کشوری نیست که بتواند مانند امارات عادی سازی را به سادگی پیش ببرد و این مسئله لزوما به مسائل داخلی‌اش برنمی‌گردد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: از آنجا که عربستان ادعای به‌اصطلاح رهبری جهان عرب را دارد، نمی‌تواند نسبت به مسئله فلسطین مانند سودان و امارات برخورد کند.

صفار ضمن تشریح مواضع و فشارهای دولت آمریکا برای ایجاد تحول در روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، گفت: قطعا فشارهایی به ریاض اعمال خواهد شد، اما به نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی این کشور در تلاش است که از اصول سیاست خارجی خود کوتاه نیاید. ضمن اینکه در سال‌های اخیر، اصولا اهرم‌های فشار ایالات متحده به عربستان مانند گذشته عمل نمی‌کند و ریاض با سیاست‌هایی که در پیش گرفته، توانسته قدرت مانور خود را افزایش دهد.

وی افزود: به فرض اینکه شخص نتانیاهو و حزب لیکود خواهان این باشند که ولو با دادن امتیازاتی درخصوص مسئله فلسطین، به سمت عادی سازی با عربستان حرکت کنند، با موانع داخلی در تل‌آویو روبرو هستند. کابینه‌ای که تا حد بالایی به راست افراطی گرایش دارد و نماینده نگاه افراطی صهیونیستی است، اجازه هیچ حرکتی به حزب لیکود نخواهد داد و در صورت دادن هر امتیازی از سوی این حزب، احتمال فروپاشی کابینه وجود دارد و فروپاشی کابینه نیز ممکن است به پایان عمر سیاسی نتانیاهو منجر شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش آمریکا برای توجیه مقامات و افکار عمومی کشورهای عربی نسبت به اقدامات و سیاست‌های فعلی و آینده کابینه راستگرای افراطی در رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: پرداختن مکرر موضوع به عادی سازی روابط با عربستان، دستاورد رسانه‌ای برای نتانیاهو و حزب لیکود دارد. با توجه به شرایطی که نتانیاهو خود را در آن درگیر می‌بیند، باید برگ‌های برنده‌ای داشته باشد که بتواند آن را به افکار عمومی عرضه کند. حتی کابینه نتانیاهو در این دوره برخورد سخت با ایران را برجسته خواهد کرد و برای کسب مشروعیت در داخل و حفظ کابینه‌اش بر این موضوع مانورهایی خواهد داد.

صفار با بیان اینکه عملکرد دولت رژیم صهیونیستی در هفته‌های گذشته و مسائل مطرح شده در نشست نقب نشان داد که ایالات متحده نیز در برخورد با این کابینه در رژیم صهیونیستی، با چالش‌هایی مواجه است، گفت: در واقع ابهامات درخصوص سیاست‌های کابینه جدید برای واشنگتن نیز حل نشده و جدی است و در این شرایط، توجیه کردن کشورهای عربی، برای آمریکا با دشواری‌هایی همراه است. علاوه بر آن خود رژیم صهیونیستی نیز با بحران اعتراضات اجتماعی به دلیل سیاست‌های کابینه جدید روبرو است.

وی درعین حال با تاکید بر اینکه عادی‌سازی‌های اخیر در روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نشان داد که جامعه عربی، جامعه زمان جمال عبدالناصر نیست و مانند گذشته بر مسئله فلسطین حساسیت ندارد، خاطرنشان کرد: با اینکه همچنان علقه‌های جدی ناسیونالیستی در جامعه عرب وجود دارد، اما آنچنان مورد تاکید نیستند و برخلاف گذشته که هیچ دولتی جرات امتیازدهی درخصوص مسئله فلسطین را نداشت، اکنون شاهد عادی سازی روابط چهار کشور با رژیم صهیونیستی هستیم و اتفاقی نیز در این کشورها رخ نداده است. بنابراین باید در خصوص وزن و اهمیت افکارعمومی در این کشورها تجدیدنظر کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *