جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت

یک رسانه برجسته عربی با اشاره به بیداری جهان بعد از مشاهده جنایات اسرائیل تحت حمایت کامل آمریکا و غرب در نوار غزه تاکید کرد که دورویی آمریکا برای جهانیان فاش شده و امروز اسرائیل یک بارِ استراتژیک و پرهزینه بر دوش ایالات متحده است.

Loading

شاخصه‌های رویکرد افراطی دولت جدید رژیم صهیونیستی و پیامدهای آن

۱۴۰۱/۱۰/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: پژوهشگر مسائل اسرائیل اندیشکده جریان در خصوص چگونگی روی کار آمدن راست‌گراترین کابینه در رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو، گفت: «درباره کابینه جدید رژیم صهیونیستی باید بدانیم که احزاب راست افراطی به نام‌های صهیونیسم مذهبی، قدرت یهودی و نوعم با هم ائتلاف کردند و 14 کرسی در انتخابات اخیر به دست آوردند که در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه بود. در حال حاضر نیز 14 کرسی این سه حزب افراطی در زمره ائتلاف نتانیاهو هستند.»

منصور براتی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «با توجه به اینکه دو حزب مذهبی شاص و یهودیت متحد توراه نیز در ائتلاف لیکود حضور دارند، همین امر باعث می‌شود که ائتلاف به سمتی برود که قوانین را مذهبی‌تر، راست‌گرایانه‌تر و افراطی‌تر کند.»

وی افزود: «در ائتلاف‌های قبلی حضور عناصر میانه‌روتر باعث می‌شد که ائتلاف حزب لیکود خیلی مذهبی و افراطی نشود. همچنین در آخرین دولت نتانیاهو، حضور گانتس باعث شد که این گرایش‌های راست‌گرایانه کابینه تاحدی تعدیل شود، اما اکنون حضور اصموتریچ و بن‌گویر باعث شده که گرایش‌های افراطی کابینه تشدید شود.»

براتی درباره مهمترین دستورکارهای کابینه جدید رژیم صهیونیستی نیز گفت: «الحاق رسمی کرانه باختری به اسرائیل، یکی از برنامه‌های حزب صهیونیسم مذهبی به رهبری اصموتریچ است. وی به عنوان وزیر دارایی و هماهنگ‌کننده سیاست اسرائیل در کرانه باختری قرار است فعالیت کند و می‌خواهد طرح الحاق کرانه باختری را به کابینه بیاورد و تقدیم پارلمان کند. البته معلوم نیست که این طرح، کل کرانه باختری را شامل می‌شود یا فقط شهرک‌های صهیونیست‌نشین را.»

وی معتقد است که دیگر اقدام این کابینه، تعدیل قدرت دیوان عالی در برابر پارلمان است؛ در این مورد همیشه احزاب راست‌گرا از تسلط دیوان عالی بر پارلمان ناراضی بودند و بارها شده که دیوان عالی برخی قوانین تصویب شده توسط پارلمان را با روح قوانین پایه‌ای اسرائیل در تضاد دانسته و آن قوانین لغو شده است. راست‌گراها قدرت دیوان عالی را میراث دوره چپ‌گراها در اسرائیل می‌دانند لذا همیشه با آن مخالف بودند و در نظر داشتند قدرت دیوان عالی را کم کنند. اکنون با توجه به اکثریت کابینه نتانیاهو این فرصت پدید آمده تا اصلاحاتی که می‌خواهند را انجام دهند.

به گفته این پژوهشگر اقدام دیگری که بن‌گویر می‌خواهد انجام دهد و طرح آن را ارائه داده تعیین مجازات اعدام برای متهمان اعمال تروریستی است؛ این در حالی است که تا به حال در قوانین اسرائیل برای متهمان اعمال تروریستی مجازات اعدام وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: «در اسرائیل قانونی وجود دارد که مانع از کاندیداتوری افرادی که دارای اشتهار به نژادپرستی هستند، برای انتخابات پارلمانی است. بن‌گویر می‌خواهد این قانون را تغییر دهد به گونه‌ای که نژادپرستی برای کاندیداتوری نمایندگان کنست لحاظ نشود.»

براتی تاکید کرد: «همچنین یکی دیگر از سیاست‌های این کابینه، یهودی سازی منطقه نقب و جلیل است که جزء مناطق عرب‌نشین در سرزمین‌های اشغالی به حساب می‌آید.»

پژوهشگر اسرائیل اندیشکده جریان درادامه درباره سیاست کابینه افراطی نتانیاهو در قبال ایران گفت: « نتانیاهو در این رابطه تلاش خواهد کرد جامعه جهانی را بیش از قبل تحت تاثیر فضاسازی منفی در خصوص اتهام نقش ایران در جنگ اوکراین قرار دهد و از این طریق مقابله بیشتری با ایران داشته باشد. در این شرایط تنش‌ها بین تهران و تل‌آویو افزایش پیدا می‌کند.»

براتی در عین حال درباره سیاست‌های کابینه جدید اسرائیل در قبال تشکیلات خودگردان و گروه‌های مقاومت گفت: «به نظر می‌رسد سیاست‌های اسرائیل که سعی می‌کرد با تشکیلات خودگردان همکاری خوبی داشته باشد و وزن آن را در معادلات افزایش دهد تغییر کند و دولت جدید نتانیاهو سعی خواهد کرد به سیاست سنتی خود در قبال تشکیلات خودگردان بازگردد و خیلی به آن‌ها فضای مانور ندهد. همچنین این دولت برخورد با گروه‌های مقاومت را نیز در مقایسه با دولت‌های لاپید و بنت تشدید خواهد کرد.»

وی در خصوص پیامد‌های این اقدام رژیم صهیونیستی نیز گفت: «با توجه به به‌قدرت رسیدن سیاستمداران افراط‌گرا و به کار گرفتن سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه غیریهودیان انتظار می‌رود که خشونت‌ها و درگیری‌ها در مناطق عرب‌نشین افزایش پیدا کند و حتی برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند که ممکن است انتفاضه سوم به راه بیفتد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *