جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

Loading

شاخصه‌های رویکرد افراطی دولت جدید رژیم صهیونیستی و پیامدهای آن

۱۴۰۱/۱۰/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: پژوهشگر مسائل اسرائیل اندیشکده جریان در خصوص چگونگی روی کار آمدن راست‌گراترین کابینه در رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو، گفت: «درباره کابینه جدید رژیم صهیونیستی باید بدانیم که احزاب راست افراطی به نام‌های صهیونیسم مذهبی، قدرت یهودی و نوعم با هم ائتلاف کردند و 14 کرسی در انتخابات اخیر به دست آوردند که در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه بود. در حال حاضر نیز 14 کرسی این سه حزب افراطی در زمره ائتلاف نتانیاهو هستند.»

منصور براتی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «با توجه به اینکه دو حزب مذهبی شاص و یهودیت متحد توراه نیز در ائتلاف لیکود حضور دارند، همین امر باعث می‌شود که ائتلاف به سمتی برود که قوانین را مذهبی‌تر، راست‌گرایانه‌تر و افراطی‌تر کند.»

وی افزود: «در ائتلاف‌های قبلی حضور عناصر میانه‌روتر باعث می‌شد که ائتلاف حزب لیکود خیلی مذهبی و افراطی نشود. همچنین در آخرین دولت نتانیاهو، حضور گانتس باعث شد که این گرایش‌های راست‌گرایانه کابینه تاحدی تعدیل شود، اما اکنون حضور اصموتریچ و بن‌گویر باعث شده که گرایش‌های افراطی کابینه تشدید شود.»

براتی درباره مهمترین دستورکارهای کابینه جدید رژیم صهیونیستی نیز گفت: «الحاق رسمی کرانه باختری به اسرائیل، یکی از برنامه‌های حزب صهیونیسم مذهبی به رهبری اصموتریچ است. وی به عنوان وزیر دارایی و هماهنگ‌کننده سیاست اسرائیل در کرانه باختری قرار است فعالیت کند و می‌خواهد طرح الحاق کرانه باختری را به کابینه بیاورد و تقدیم پارلمان کند. البته معلوم نیست که این طرح، کل کرانه باختری را شامل می‌شود یا فقط شهرک‌های صهیونیست‌نشین را.»

وی معتقد است که دیگر اقدام این کابینه، تعدیل قدرت دیوان عالی در برابر پارلمان است؛ در این مورد همیشه احزاب راست‌گرا از تسلط دیوان عالی بر پارلمان ناراضی بودند و بارها شده که دیوان عالی برخی قوانین تصویب شده توسط پارلمان را با روح قوانین پایه‌ای اسرائیل در تضاد دانسته و آن قوانین لغو شده است. راست‌گراها قدرت دیوان عالی را میراث دوره چپ‌گراها در اسرائیل می‌دانند لذا همیشه با آن مخالف بودند و در نظر داشتند قدرت دیوان عالی را کم کنند. اکنون با توجه به اکثریت کابینه نتانیاهو این فرصت پدید آمده تا اصلاحاتی که می‌خواهند را انجام دهند.

به گفته این پژوهشگر اقدام دیگری که بن‌گویر می‌خواهد انجام دهد و طرح آن را ارائه داده تعیین مجازات اعدام برای متهمان اعمال تروریستی است؛ این در حالی است که تا به حال در قوانین اسرائیل برای متهمان اعمال تروریستی مجازات اعدام وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: «در اسرائیل قانونی وجود دارد که مانع از کاندیداتوری افرادی که دارای اشتهار به نژادپرستی هستند، برای انتخابات پارلمانی است. بن‌گویر می‌خواهد این قانون را تغییر دهد به گونه‌ای که نژادپرستی برای کاندیداتوری نمایندگان کنست لحاظ نشود.»

براتی تاکید کرد: «همچنین یکی دیگر از سیاست‌های این کابینه، یهودی سازی منطقه نقب و جلیل است که جزء مناطق عرب‌نشین در سرزمین‌های اشغالی به حساب می‌آید.»

پژوهشگر اسرائیل اندیشکده جریان درادامه درباره سیاست کابینه افراطی نتانیاهو در قبال ایران گفت: « نتانیاهو در این رابطه تلاش خواهد کرد جامعه جهانی را بیش از قبل تحت تاثیر فضاسازی منفی در خصوص اتهام نقش ایران در جنگ اوکراین قرار دهد و از این طریق مقابله بیشتری با ایران داشته باشد. در این شرایط تنش‌ها بین تهران و تل‌آویو افزایش پیدا می‌کند.»

براتی در عین حال درباره سیاست‌های کابینه جدید اسرائیل در قبال تشکیلات خودگردان و گروه‌های مقاومت گفت: «به نظر می‌رسد سیاست‌های اسرائیل که سعی می‌کرد با تشکیلات خودگردان همکاری خوبی داشته باشد و وزن آن را در معادلات افزایش دهد تغییر کند و دولت جدید نتانیاهو سعی خواهد کرد به سیاست سنتی خود در قبال تشکیلات خودگردان بازگردد و خیلی به آن‌ها فضای مانور ندهد. همچنین این دولت برخورد با گروه‌های مقاومت را نیز در مقایسه با دولت‌های لاپید و بنت تشدید خواهد کرد.»

وی در خصوص پیامد‌های این اقدام رژیم صهیونیستی نیز گفت: «با توجه به به‌قدرت رسیدن سیاستمداران افراط‌گرا و به کار گرفتن سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه غیریهودیان انتظار می‌رود که خشونت‌ها و درگیری‌ها در مناطق عرب‌نشین افزایش پیدا کند و حتی برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند که ممکن است انتفاضه سوم به راه بیفتد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *