جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

تاثیرپذیری نشست گروه 20 از دوران گذار بین‌المللی

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با اشاره به حاشیه‌های نشست گروه 20، نبود مواضع مشترک میان غرب و روسیه و بحران‌های حل نشده‌ای مانند تغییرات اقلیمی، انرژی و مواد خوراکی و چشم‌انتظاری شرکت‌های بزرگ برای حل برخی مسائل تجاری به واسطه توافق قدرت‌های بین‌المللی گفت: آنچه در نشست گروه 20 رخ داد قابل پیش‌بینی بود و به نظر می‌رسد سایه اختلافات امنیتی در روابط بین‌الملل، سایر حوزه‌ها را فراخواهد گرفت و آن‌ها را متضرر خواهد کرد.

دکتر سیامک باقری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به حواشی برگزاری نشست گروه 20 در اندونزی و ابراز تردید برخی کشورها نسبت به دستیابی به نتایج قابل توجه پیش از آغاز آن، تصریح کرد: بحران‌های متعدد بین‌المللی و شکاف‌های عمیق و تشدید رقابت‌ها میان کشورها آثار خود را در این نشست نشان داد و حواشی آن باعث شد این دوره از نشست سران، متفاوت‌تر از نشست‌های قبلی برگزار شود.

وی با بیان اینکه آنچه در نشست گروه 20رخ داد قابل پیش بینی بود، ادامه داد: گفته می‌شد این نشست نمی‌تواند گامی برای حل بحران‌ها بردارد و از درون آن همگرایی بیرون نخواهد آمد؛ چرا که جهان در حال تحولی جدی است و با توجه به جهت‌گیری جبری که پیدا کرده، به سمت گذار در حال حرکت است. در این مرحله گذار، ساختارهای گذشته به طور خودبخودی تحلیل خواهند رفت، بازیگری خود از دست می‌دهند و یا نمی توانند آنچنان که باید، مانند گذشته ایفای نقش کنند.

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به غیبت تاریخی پوتین در نشست 20 و سخنرانی ولادومیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به صورت ویدئو کنفرانس، گفت: ما این چالش‌ها را در ساختار گروه 20 و یا گروه 8 شاهد هستیم. این ساختارها برآمده از دوره جنگ سرد و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است و ما اکنون همگرایی و صدای واحدی میان کشورها شاهد نیستیم. همانطور که این شکاف‌ها خود را در صدور بیانیه پایانی نیز نشان داد و در نهایت این عبارت در این بیانیه گنجانده شد که «بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را به شدت محکوم می‌کنند».

باقری افزود: با توجه به رویه‌ها و اقدامات آمریکا و در پی آن‌ها، اروپا، در آینده نیز چشم‌انداز روشنی وجود ندارد. چینی‌ها موضع خود را حفظ کرده‌اند و با اینکه غرب تصور می‌کرد می‌تواند در نشست 20 اجماعی نشان دهد و چینی‌ها را علیه روسیه متقاعد کند و یا بیانیه واحدی علیه روس‌ها صادر شود، اما دستاوردی نداشتند و در واقع این جریان، به مثابه شکستی بزرگ برای گروه 20 بود.

وی با اشاره به پیامدهای اختلافات عمیق، نبود مواضع مشترک میان غرب و روسیه و کشورهای جنوب در خصوص اوکراین و همچنین مسائلی مانند اقلیم، بحران‌های انرژی و غذایی و چشم‌انتظاری شرکت‌های بزرگ برای حل برخی مسائل تجاری، به تشریح هشدارها نسبت به رکود اقتصادی در سال‌های آینده پرداخت و ادامه داد: توافق شکننده‌ای بر سر برخی مسائل جهانی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد سایه اختلافات امنیتی در روابط بین‌الملل، سایر حوزه‌ها را فراخواهد گرفت و آن‌ها را متضرر خواهد کرد. آینده از این حیث مبهم است و روشن نیست مسائل کلان و زیست بشری در جهان که همه از آن متضرر هستند به کدام سمت و سو خواهد رفت. این روندی نگران کننده است.

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اولین دیدار روسای جمهور چین و آمریکا که در حاشیه نشست گروه 20 صورت گرفت و تاکید دو طرف بر مواضعی قاطع و ضرورت همکاری برای حل برخی موضوعات و اجتناب از بن بست سیاسی، اظهار داشت: آمریکا به هیچ وجه نمی خواهد در ارتباطش با چین، تنش‌ها به سمت بحران پیش رود. آن‌ها در عین حفظ هدف اصلی شان برای مهار چین، به دنبال مدیریت شرایط هستند. در وضعیت فعلی ما در فضای بین‌الملل، شاهد پرونده‌های حل نشده متعددی هستیم که مذاکرات روسای جمهور چین و آمریکا را سه ساعت به درازا کشاند.

وی با اشاره به تحلیل برخی رسانه‌ها از لحن و کلام توام با نگرانی بایدن پیش از دیدار با شی جین پینگ، تصریح کرد: چین و برخی متحدان و بازیگران بین‌المللی منتقد آمریکا که عموما در مناطق ژئوپلیتیک قرار دارند، به طور جدی محل نگرانی کاخ سفید هستند. راهبرد آمریکا ضربه‌های نرم به چین و دور ساختن آن از روسیه و متقاعدسازی نسبت به ایران است. این موضوعات آمریکا را به شدت درگیر کرده است.

وی با اشاره به تصاویر منتشر شده از گفتگوی گلایه آمیز رئیس جمهور چین با نخست وزیر کانادا که روابط سرد و اختلافات دو کشور در ماه‌های گذشته را نشان می‌داد، گفت: تاریخ سیاست خارجی کانادا بیانگر این است که ارکان آن، به شدت تحت سیاست‌های کلان آمریکا تعریف می‌شود و تاکنون کانادایی‌ها خلاف سیاست‌های آمریکا اقدامی انجام نداده‌اند. اوتاوا در سازمان‌های بین‌المللی همراه و همدوش واشنگتن است و در مناطقی که آمریکا در آن منازعه و رقابت دارد، خود را کنار آن تعریف می‌کنند. با توجه به اینکه آمریکا چین را تهدید درجه اول خود تعریف می‌کند، بالتبع کانادا نیز در حلقه سد نفوذ علیه چین قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه به توضیح تئوری «سد نفوذ» میان آمریکا و همپیمانانش در دوره جنگ سرد و حلقه‌ها و ائتلاف‌های صورت گرفته علیه شوروی پرداخت و ادامه داد: در این دوره نیز ما شاهد چنین ائتلاف‌ها و حلقه‌هایی هستیم، مسئله‌ای که اندیشکده‌ها و صاحبنظران آمریکایی به آن و ضرورت کنترل چین پرداخته‌اند. در واقع آمریکا به تناسب ظرفیت کشورها در حال یارگیری علیه چین است.

باقری به اهمیت پیمان آکوس برای غرب علیه چین اشاره کرد و افزود: چین به خوبی تشخیص داده است که کانادا در زمین کدام بازیگر ایفای نقش می‌کند و لحن سخنان شی جین پینگ و در عین حال چهره خندان او، بیانگر تلاش پکن برای مدیریت تنش‌ها است. ضمن اینکه اذعان نخست وزیر کانادا بر اینکه «ما نمی توانیم بر سر برخی موضوعات به توافق برسیم» حاکی از جدی بودن این شکاف‌ها است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *