جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عضو ارشد حماس: درگیر جنگ جهانی با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن هستیم/ سرنوشت جنگ را ما تعیین می کنیم نه آمریکا و رژیم صهیونیستی

عضو دفتر سیاسی حماس گفت: این جنبش درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است اما به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژی…

ششمین نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی

ششمین نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه کشورمان با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محور‌های مرتبط با روابط خارجی و بین المللی ایران برگزار شد. 

Loading

دلایل بن بست سیاسی در لبنان

۱۴۰۱/۰۸/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: «آنچه امروز در قالب نوعی بن‌بست در انتخاب ریاست‌جمهوری در لبنان شاهد هستیم به نوعی پیش از این در انتخاب نخست‌وزیر بارها اتفاق افتاده است.»

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه این بن‌بست به شرایط سیاسی حاکم بر لبنان بازمی‌گردد، گفت: «لبنان از دو مسئله رنج می‌برد؛ نخست رقابت و مداخله قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این کشور و مسئله دیگر وجود طوایف و مذاهب مختلف در لبنان که در نقاط مختلف به صورت جداگانه زندگی می‌کنند.»

قنادباشی تاکید کرد که طبیعتا این دو عامل در برخی موارد به صورتی هم‌افزا بر روند تحولات لبنان سایه می‌اندازند و اثرگذاری‌شان بیشتر می‌شود. لذا یک بن‌بست فلج کننده که عامل سومی برای بحران لبنان است، شکل می‌گیرد.

این کارشناس با بیان این که در حال حاضر به وضوح شاهد هستیم که نمایندگان پارلمان چند مرتبه تلاش کردند تا رئیس جمهوری مناسب شرایط انتخاب کنند تا پس از آن روند تکمیل ساختار اجرایی آغاز شود، ادامه داد: «لیکن هر کدام از این تلاش‌ها با واکنش متفاوت و مخالف نمایندگان ناشی از دو عامل مداخله خارجی و گرایشات قومی و قبیله‌ای و مذهبی بی اثر مانده است.»

قنادباشی با تبیین این موضوع که پدیده بن‌بست در انتخاب ریاست‌جمهوری که مشابه آن را در انتخاب نخست‌وزیری نیز دیده‌ایم ناشی از دو عامل دخالت خارجی و مسائل قومی و طایفه‌ای است، تشریح کرد: «درواقع همه این مسائل ناشی از سهم‌خواهی هر یک از طوایف و گروه‌های قومی در لبنان است که در شرایط حاضر به صورت احزاب سیاسی در صحنه داخلی این کشور حضور دارند و کرسی‌هایی از پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند.»

وی افزود: «به عبارت دیگر احزاب سیاسی در لبنان با احزاب سیاسی در بسیاری از کشورها متفاوت هستند چرا که احزاب و گروه‌های سیاسی در لبنان هم گروه و قبیله‌ای که متعلق به آن هستند را نمایندگی می‌کنند و هم هر کدام در اتخاذ مواضع سیاسی شان با یکی از قدرت‌ّهای منطقه‌ای و بین‌المللی همسویی می‌کنند.»

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در کنار همه این عوامل باید به فساد بی‌رویه در بین مقامات کنونی لبنان اشاره کرد، گفت: «این در حالی است که لبنان فاقد درآمد کافی برای اداره کشور است و در حال حاضر بر اثر فسادهای گسترده به کشوری ورشکسته از نظر اقتصادی تبدیل شده است.»

به گفته قنادباشی، روشن است که همین مشکلات اقتصادی به خودی خود کافی است تا در روند تحولات سیاسی و روند فعالیت‌ها و کنش‌ها و واکنش‌ّهای سیاسی در این کشور اخلال ایجاد شود.

وی درباره چشم‌انداز تحولات لبنان با بیان اینکه در این شرایط چنانچه افراد توانمند و کارآمد با کارنامه قابل قبولی در این کشور وجود داشتند قاعدتا عبور از این شرایط بسیار آسان‌تر بود، گفت: «به طور مسلم احزاب و گروه‌های سیاسی با یافتن چنین فردی به صورت روشن‌تری حضور او در پست ریاست جمهوری را قبول می‌کردند. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد یک شخصیت قابل قبول با کارنامه‌ای مثبت در هیچ یک از گروه‌ها و احزاب سیاسی لبنان وجود ندارد.»

این کارشناس تاکید کرد که در چنین وضعیتی، انتظار می‌رود که موضوع انتخاب رئیس جمهور به تعویق بیفتد. قنادباشی ادامه داد: «با این حال به دلیل محدود بودن فرصت انتخاب رئیس‌جمهور از جانب پارلمان به نظر می‌رسد که سرانجام نمایندگان پارلمان با هدف وارد نشدن کشورشان به یک بن‌بست سیاسی دیگر، فردی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند؛ فردی که همه طرف‌های خارجی و احزاب و گروه‌های داخلی از او انتظار دارند تا اصول و منافع و خواست آن‌ها را در انتخاب نخست‌وزیر و دیگر اقدامات اجرایی لحاظ کند.»

وی در نهایت گفت: «به هر ترتیب احزاب و گروه‌های لبنان با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی و سیاسی در این کشور باید از خود تعجیل نشان دهند و از بروز گرایشاتی که موجب عمیق‌تر شدن بحران می‌شود، خودداری کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *