جدیدترین مطالب

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

Loading

أحدث المقالات

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

دلایل بن بست سیاسی در لبنان

۱۴۰۱/۰۸/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: «آنچه امروز در قالب نوعی بن‌بست در انتخاب ریاست‌جمهوری در لبنان شاهد هستیم به نوعی پیش از این در انتخاب نخست‌وزیر بارها اتفاق افتاده است.»

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه این بن‌بست به شرایط سیاسی حاکم بر لبنان بازمی‌گردد، گفت: «لبنان از دو مسئله رنج می‌برد؛ نخست رقابت و مداخله قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این کشور و مسئله دیگر وجود طوایف و مذاهب مختلف در لبنان که در نقاط مختلف به صورت جداگانه زندگی می‌کنند.»

قنادباشی تاکید کرد که طبیعتا این دو عامل در برخی موارد به صورتی هم‌افزا بر روند تحولات لبنان سایه می‌اندازند و اثرگذاری‌شان بیشتر می‌شود. لذا یک بن‌بست فلج کننده که عامل سومی برای بحران لبنان است، شکل می‌گیرد.

این کارشناس با بیان این که در حال حاضر به وضوح شاهد هستیم که نمایندگان پارلمان چند مرتبه تلاش کردند تا رئیس جمهوری مناسب شرایط انتخاب کنند تا پس از آن روند تکمیل ساختار اجرایی آغاز شود، ادامه داد: «لیکن هر کدام از این تلاش‌ها با واکنش متفاوت و مخالف نمایندگان ناشی از دو عامل مداخله خارجی و گرایشات قومی و قبیله‌ای و مذهبی بی اثر مانده است.»

قنادباشی با تبیین این موضوع که پدیده بن‌بست در انتخاب ریاست‌جمهوری که مشابه آن را در انتخاب نخست‌وزیری نیز دیده‌ایم ناشی از دو عامل دخالت خارجی و مسائل قومی و طایفه‌ای است، تشریح کرد: «درواقع همه این مسائل ناشی از سهم‌خواهی هر یک از طوایف و گروه‌های قومی در لبنان است که در شرایط حاضر به صورت احزاب سیاسی در صحنه داخلی این کشور حضور دارند و کرسی‌هایی از پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند.»

وی افزود: «به عبارت دیگر احزاب سیاسی در لبنان با احزاب سیاسی در بسیاری از کشورها متفاوت هستند چرا که احزاب و گروه‌های سیاسی در لبنان هم گروه و قبیله‌ای که متعلق به آن هستند را نمایندگی می‌کنند و هم هر کدام در اتخاذ مواضع سیاسی شان با یکی از قدرت‌ّهای منطقه‌ای و بین‌المللی همسویی می‌کنند.»

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در کنار همه این عوامل باید به فساد بی‌رویه در بین مقامات کنونی لبنان اشاره کرد، گفت: «این در حالی است که لبنان فاقد درآمد کافی برای اداره کشور است و در حال حاضر بر اثر فسادهای گسترده به کشوری ورشکسته از نظر اقتصادی تبدیل شده است.»

به گفته قنادباشی، روشن است که همین مشکلات اقتصادی به خودی خود کافی است تا در روند تحولات سیاسی و روند فعالیت‌ها و کنش‌ها و واکنش‌ّهای سیاسی در این کشور اخلال ایجاد شود.

وی درباره چشم‌انداز تحولات لبنان با بیان اینکه در این شرایط چنانچه افراد توانمند و کارآمد با کارنامه قابل قبولی در این کشور وجود داشتند قاعدتا عبور از این شرایط بسیار آسان‌تر بود، گفت: «به طور مسلم احزاب و گروه‌های سیاسی با یافتن چنین فردی به صورت روشن‌تری حضور او در پست ریاست جمهوری را قبول می‌کردند. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد یک شخصیت قابل قبول با کارنامه‌ای مثبت در هیچ یک از گروه‌ها و احزاب سیاسی لبنان وجود ندارد.»

این کارشناس تاکید کرد که در چنین وضعیتی، انتظار می‌رود که موضوع انتخاب رئیس جمهور به تعویق بیفتد. قنادباشی ادامه داد: «با این حال به دلیل محدود بودن فرصت انتخاب رئیس‌جمهور از جانب پارلمان به نظر می‌رسد که سرانجام نمایندگان پارلمان با هدف وارد نشدن کشورشان به یک بن‌بست سیاسی دیگر، فردی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند؛ فردی که همه طرف‌های خارجی و احزاب و گروه‌های داخلی از او انتظار دارند تا اصول و منافع و خواست آن‌ها را در انتخاب نخست‌وزیر و دیگر اقدامات اجرایی لحاظ کند.»

وی در نهایت گفت: «به هر ترتیب احزاب و گروه‌های لبنان با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی و سیاسی در این کشور باید از خود تعجیل نشان دهند و از بروز گرایشاتی که موجب عمیق‌تر شدن بحران می‌شود، خودداری کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *