جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

سیاستمدار فرانسوی: بخش بزرگی از سلاح‌های غربی در اوکراین سرقت می‌شود

تهران- ایرنا- فلوریان فیلیپو رهبر حزب میهن‌پرستان فرانسه با بیان اینکه همه سلاح‌های غربی که به کی‌یف ارائه می‌شود، به میدان جنگ ارسال نمی‌شود، تاکید کرد: بخش بزرگی از سلاح‌های غربی در اوکراین به سرقت می‌رود.

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

تحلیلی بر انتخابات فرانسه

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان با بیان اینکه وضعیت امروز فرانسه نسبت به سال 2017 که مکرون قدرت را به دست گرفت، تغییر ویژه‌ای نداشته است، گفت: جنگ اوکراین برای مکرون امتیازی قلمداد شد و رای دهنده فرانسوی را به سمت رای به مکرون برای تداوم حضور او در ریاست جمهوری برد.

ابوالقاسم دلفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه با مشارکت حدود 75 درصدی مردم این کشور خاطرنشان کرد: میان 12 نامزدی که در انتخابات حضور داشتند بعید بود که یک نفر از آن‌ها بتواند بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و طبق پیش‌بینی‌ها مکرون و مارین لوپن به دور دوم انتخابات راه یافتند.

وی با بیان اینکه 25 درصد مردم در این انتخابات غایب بودند، افزود: در این دور از انتخابات، مکرون 27درصد آرای مردم را به دست آورد. درواقع کمتر از یک سوم فرانسوی‌ها به او رای داده‌اند و عملکردش در پنج سال گذشته مورد قبول این درصد از جامعه بوده است. البته دیگران کمتر از او رای آورده‌اند. با این حال سال 2017، مکرون 24درصد آرا را در دور اول به دست آورده بود که نشان می‌دهد آرای او رشد داشته است.

وی با اشاره به شرایط عمومی و وضعیت اجتماعی فرانسه در این دوره از برگزاری انتخابات، آن را نتیجه پنج سال حکومت مکرون و سیاست‌هایی که او دنبال کرده، دانست و در خصوص مقایسه این وضعیت با فرانسه سال 2017 و با تاکید بر تاثیرات جنگ اوکراین بر اروپا و فرانسه خصوصا در رابطه با افزایش قیمت غلات، گندم و سوخت، گفت: اروپا تحت تاثیر ورود پناهندگان و مهاجرانی که از اوکراین خارج شده‌اند، قرار گرفته و مشکلاتی برای اروپا و فرانسه ایجاد شده است؛ چرا که آن‌ها ظرفیت‌های محدودی دارند و مشکلات اقتصادی که این پناهندگان با خود به همراه می‌آورند، بر مشکلات داخلی این کشورها اضافه می‌شود.

دلفی با یادآوری وابستگی 40 درصدی اروپا به نفت و گاز روسیه گفت: شاید یکی از کمترین وابستگی به انرژی روسیه را فرانسوی‌ها دارند، چرا که آن‌ها از بیشترین حجم انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند و این مزیتی است که آن‌ها را در شرایط جنگ در اوکراین، نسبت به دیگر کشورها کمتر دچار مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه فرانسه در شرایط فعلی به دلیل برگزاری انتخابات، توجه عمده خود را به شرایط داخلی دارد تا بتواند انتخابات را به خوبی برگزار کند و مردم در شرایط آرامی رای دهند، اضافه کرد: در پنج سال گذشته ترکیب دولت مکرون، برخلاف سنت جمهوری پنجم فرانسه، به شکلی بود که چندان به احزاب سنتی، راست‌ها و چپ‌ها اتکا نداشت و آن‌ها نقشی در دولت نداشتند. در ادامه راه مکرون، امروز شرایط به آنجا رسید که نقش احزاب سنتی در صحنه سیاسی این کشور بسیار کم‌رنگ شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: همانطور که شاهد بودیم نامزد حزب سوسیالیسم، خانم «ایدالگو»، شهردار پاریس، نتوانست حتی به پنج درصد آرا برسد و نماینده حزب لیبرال‌ها نیز همین شرایط را داشت. در واقع رقابت اصلی مکرون با احزاب راست و چپ رادیکال است، راست و چپ افراطی جزء کسانی هستند که می‌توانند شرایط را به ضرر مکرون پیش ببرند.

دلفی ادامه داد: پدیده جدیدی از رهگذر این انتخابات در فرانسه ایجاد شد که براساس آن احزاب سنتی که در جمهوری پنجم ریاست جمهوری را میان خود تقسیم کرده بودند، کمترین رای را در دوران حیات خود به دست آورده‌اند.

وی به شرایط اقتصادی فرانسه در سال‌های اخیر خصوصا پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کووید 19 و همچنین بحران ناشی از شورش‌های اجتماعی و اعتراضات جلیقه زردها به دلیل اوضاع بد اقتصادی اشاره کرد و افزود: وضعیتی که مکرون از فرانسه در سال 2017 تحویل گرفت و آنچه امروز در معرض آزمایش رای دهندگان فرانسوی قرار داده است، نکته اضافه‌تری ندارد. همه تلاش او و همراهانش این بوده که آنچه در فرانسه وجود داشته، حفظ شود. در واقع شرایط امروز فرانسه به لحاظ مسائل سیاسی، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی مردم، چندان تفاوتی نسبت به سال 2017 ندارد.

دلفی با اشاره به شرایط عمومی فرانسه در اروپا به عنوان یکی از موتورهای محرک اروپای واحد و ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا با ضعف‌ها و بحران‌های متعددی که با آن روبروست، اظهار داشت: رای دهنده فرانسوی در این شرایط، انتظار دارد فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود بتواند راه حلی برای این حجم انباشته شده مشکلات سال‌های گذشته و آنچه از رهگذر مسائل مربوط به جنگ اوکراین، گریبانگیر اروپا شده پیدا کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: در این شرایط، تقریبا اکثر نامزدهای ناکام دور اول به گونه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم از طرفداران خود خواسته‌اند در دور دوم، برای جلوگیری از پیروزی راست افراطی لوپن، به مکرون رای دهند. فقط زمور دیگر نامزد راست افراطی که حدود 7درصد آرا دور اول را کسب کرده، از طرفداران خود خواسته به خانم لوپن رای بدهند. به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها می‌دانند که در این شرایط، نباید فرمانده عملیات خود را به سادگی تغییر دهند.

وی اضافه کرد: مکرون با پنج سال سابقه ریاست جمهوری و گذشته مشخص، نسبت به نامزدهای دیگری که در انتخابات حضور دارند، قطعا از نظر رای دهنده فرانسوی ظرفیت و تجربه بیشتری برای اداره کشور خواهد داشت تا فردی جدید و بدون تجربه اجرایی.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هیچ یک از 11 نامزد دیگر، ظرفیت اجرایی بالایی حتی در حد وزیر در دولت‌های مختلف فرانسه نداشته‌اند و از اعضای گرایش‌های رادیکال و تند این کشور هستند. اگر هر یک از آن‌ها به قدرت برسند پیامدهایی را برای دنیا، خاورمیانه و مسلمانان خواهد داشت.

به گفته دلفی، به نظر می‌رسد جنگ اوکراین برای مکرون امتیازی قلمداد شد و رای دهنده فرانسوی را به سمت رای به مکرون برای تداوم حضور او در ریاست جمهوری برد. از این منظر مکرون نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، از جنگ اوکراین بیشتر منتفع شده است.

وی ادامه داد: اگر در روزهای باقی مانده تا دور دوم اتفاق خاصی رخ ندهد، براساس نظرسنجی‌ها مکرون با 51 درصد برنده انتخابات می‌شود.

سفیر پیشین ایران در پاریس در رابطه با اصول سیاست خارجی مکرون در دور دوم ریاست جمهوری اش، گفت: به نظر می‌رسد به این ترتیب شاهد تداوم سیاست‌های گذشته خواهیم بود. البته سیاست خاورمیانه‌ای مکرون تحت تاثیر خروج آمریکا، متحول خواهد شد و تلاش او برای حضور بیشتر در خاورمیانه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *