جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

تحلیلی بر انتخابات فرانسه

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان با بیان اینکه وضعیت امروز فرانسه نسبت به سال 2017 که مکرون قدرت را به دست گرفت، تغییر ویژه‌ای نداشته است، گفت: جنگ اوکراین برای مکرون امتیازی قلمداد شد و رای دهنده فرانسوی را به سمت رای به مکرون برای تداوم حضور او در ریاست جمهوری برد.

ابوالقاسم دلفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه با مشارکت حدود 75 درصدی مردم این کشور خاطرنشان کرد: میان 12 نامزدی که در انتخابات حضور داشتند بعید بود که یک نفر از آن‌ها بتواند بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و طبق پیش‌بینی‌ها مکرون و مارین لوپن به دور دوم انتخابات راه یافتند.

وی با بیان اینکه 25 درصد مردم در این انتخابات غایب بودند، افزود: در این دور از انتخابات، مکرون 27درصد آرای مردم را به دست آورد. درواقع کمتر از یک سوم فرانسوی‌ها به او رای داده‌اند و عملکردش در پنج سال گذشته مورد قبول این درصد از جامعه بوده است. البته دیگران کمتر از او رای آورده‌اند. با این حال سال 2017، مکرون 24درصد آرا را در دور اول به دست آورده بود که نشان می‌دهد آرای او رشد داشته است.

وی با اشاره به شرایط عمومی و وضعیت اجتماعی فرانسه در این دوره از برگزاری انتخابات، آن را نتیجه پنج سال حکومت مکرون و سیاست‌هایی که او دنبال کرده، دانست و در خصوص مقایسه این وضعیت با فرانسه سال 2017 و با تاکید بر تاثیرات جنگ اوکراین بر اروپا و فرانسه خصوصا در رابطه با افزایش قیمت غلات، گندم و سوخت، گفت: اروپا تحت تاثیر ورود پناهندگان و مهاجرانی که از اوکراین خارج شده‌اند، قرار گرفته و مشکلاتی برای اروپا و فرانسه ایجاد شده است؛ چرا که آن‌ها ظرفیت‌های محدودی دارند و مشکلات اقتصادی که این پناهندگان با خود به همراه می‌آورند، بر مشکلات داخلی این کشورها اضافه می‌شود.

دلفی با یادآوری وابستگی 40 درصدی اروپا به نفت و گاز روسیه گفت: شاید یکی از کمترین وابستگی به انرژی روسیه را فرانسوی‌ها دارند، چرا که آن‌ها از بیشترین حجم انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند و این مزیتی است که آن‌ها را در شرایط جنگ در اوکراین، نسبت به دیگر کشورها کمتر دچار مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه فرانسه در شرایط فعلی به دلیل برگزاری انتخابات، توجه عمده خود را به شرایط داخلی دارد تا بتواند انتخابات را به خوبی برگزار کند و مردم در شرایط آرامی رای دهند، اضافه کرد: در پنج سال گذشته ترکیب دولت مکرون، برخلاف سنت جمهوری پنجم فرانسه، به شکلی بود که چندان به احزاب سنتی، راست‌ها و چپ‌ها اتکا نداشت و آن‌ها نقشی در دولت نداشتند. در ادامه راه مکرون، امروز شرایط به آنجا رسید که نقش احزاب سنتی در صحنه سیاسی این کشور بسیار کم‌رنگ شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: همانطور که شاهد بودیم نامزد حزب سوسیالیسم، خانم «ایدالگو»، شهردار پاریس، نتوانست حتی به پنج درصد آرا برسد و نماینده حزب لیبرال‌ها نیز همین شرایط را داشت. در واقع رقابت اصلی مکرون با احزاب راست و چپ رادیکال است، راست و چپ افراطی جزء کسانی هستند که می‌توانند شرایط را به ضرر مکرون پیش ببرند.

دلفی ادامه داد: پدیده جدیدی از رهگذر این انتخابات در فرانسه ایجاد شد که براساس آن احزاب سنتی که در جمهوری پنجم ریاست جمهوری را میان خود تقسیم کرده بودند، کمترین رای را در دوران حیات خود به دست آورده‌اند.

وی به شرایط اقتصادی فرانسه در سال‌های اخیر خصوصا پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کووید 19 و همچنین بحران ناشی از شورش‌های اجتماعی و اعتراضات جلیقه زردها به دلیل اوضاع بد اقتصادی اشاره کرد و افزود: وضعیتی که مکرون از فرانسه در سال 2017 تحویل گرفت و آنچه امروز در معرض آزمایش رای دهندگان فرانسوی قرار داده است، نکته اضافه‌تری ندارد. همه تلاش او و همراهانش این بوده که آنچه در فرانسه وجود داشته، حفظ شود. در واقع شرایط امروز فرانسه به لحاظ مسائل سیاسی، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی مردم، چندان تفاوتی نسبت به سال 2017 ندارد.

دلفی با اشاره به شرایط عمومی فرانسه در اروپا به عنوان یکی از موتورهای محرک اروپای واحد و ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا با ضعف‌ها و بحران‌های متعددی که با آن روبروست، اظهار داشت: رای دهنده فرانسوی در این شرایط، انتظار دارد فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود بتواند راه حلی برای این حجم انباشته شده مشکلات سال‌های گذشته و آنچه از رهگذر مسائل مربوط به جنگ اوکراین، گریبانگیر اروپا شده پیدا کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: در این شرایط، تقریبا اکثر نامزدهای ناکام دور اول به گونه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم از طرفداران خود خواسته‌اند در دور دوم، برای جلوگیری از پیروزی راست افراطی لوپن، به مکرون رای دهند. فقط زمور دیگر نامزد راست افراطی که حدود 7درصد آرا دور اول را کسب کرده، از طرفداران خود خواسته به خانم لوپن رای بدهند. به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها می‌دانند که در این شرایط، نباید فرمانده عملیات خود را به سادگی تغییر دهند.

وی اضافه کرد: مکرون با پنج سال سابقه ریاست جمهوری و گذشته مشخص، نسبت به نامزدهای دیگری که در انتخابات حضور دارند، قطعا از نظر رای دهنده فرانسوی ظرفیت و تجربه بیشتری برای اداره کشور خواهد داشت تا فردی جدید و بدون تجربه اجرایی.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هیچ یک از 11 نامزد دیگر، ظرفیت اجرایی بالایی حتی در حد وزیر در دولت‌های مختلف فرانسه نداشته‌اند و از اعضای گرایش‌های رادیکال و تند این کشور هستند. اگر هر یک از آن‌ها به قدرت برسند پیامدهایی را برای دنیا، خاورمیانه و مسلمانان خواهد داشت.

به گفته دلفی، به نظر می‌رسد جنگ اوکراین برای مکرون امتیازی قلمداد شد و رای دهنده فرانسوی را به سمت رای به مکرون برای تداوم حضور او در ریاست جمهوری برد. از این منظر مکرون نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، از جنگ اوکراین بیشتر منتفع شده است.

وی ادامه داد: اگر در روزهای باقی مانده تا دور دوم اتفاق خاصی رخ ندهد، براساس نظرسنجی‌ها مکرون با 51 درصد برنده انتخابات می‌شود.

سفیر پیشین ایران در پاریس در رابطه با اصول سیاست خارجی مکرون در دور دوم ریاست جمهوری اش، گفت: به نظر می‌رسد به این ترتیب شاهد تداوم سیاست‌های گذشته خواهیم بود. البته سیاست خاورمیانه‌ای مکرون تحت تاثیر خروج آمریکا، متحول خواهد شد و تلاش او برای حضور بیشتر در خاورمیانه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *