جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

Loading

تحولات سیاسی در عراق و چشم‌انداز تشکیل دولت

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق بابیان اینکه گروه‌های پیروز در انتخابات این دوره عراق، مبانی نظری و ایدئولوژیک ثابتی ندارند و تنها عامل وفاق میان آن‌ها منافع مشترک است، گفت: تحلیلگران نزدیک به دولت مصطفی الکاظمی اذعان کرده‌اند که دولت او درواقع دولت جریان صدر بود؛ بنابراین دولتی که در آینده نیز قرار است شکل بگیرد همسو با دولت الکاظمی خواهد بود.

محمدباقر صداقت در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحولات سیاسی در عراق، تغییر در قانون انتخابات را باعث تغییراتی در روند انتخابات زودهنگام پارلمانی و نتایج آن دانست و اظهار داشت: در این دوره نامزدهای مستقل هم توانستند در انتخابات شرکت کنند و هم به پیروزی برسند که درنتیجه آن 43 نفر از مستقلین به مجلس راه پیدا کردند.

وی ناکارآمدی زیاد احزاب حاضر در حاکمیت را از دیگر دلایل فاصله مردم از آن‌ها و ریزش آرای آن‌ها برشمرد و گفت: بااین‌حال مانند دوره گذشته، هیچ گروه و حزبی نتوانست نصف به‌علاوه یک کرسی‌های مجلس را به دست آورد؛ گرچه گروه صدر بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کردند.

این پژوهشگر اندیشکده مرصاد به رایزنی‌های میان گروه‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت اشاره کرد و افزود: جریان صدر اکنون منافع خود را در ائتلاف با ائتلاف تازه تأسیس «سیادت» تحت رهبری حلبوسی و خمیس الخنجر می‌بیند و از سوی دیگر حلبوسی نیز استمرار ریاست خود در مجلس را در همراهی با جریان صدر می‌داند. حزب دموکرات کردستان نیز در این دوره تصمیم گرفت مستقلاً کاندیدی برای ریاست جمهوری انتخاب و در ائتلاف با دیگر جریان‌های پیروز، ازجمله حلبوسی، خمیس الخنجر و جریان صدر، ریاست جمهوری را از آن خود کند. به همین خاطر است که شاهد حضور هوشیار زیباری هستیم.

صداقت ادامه داد: اکنون شاهد ائتلاف سه‌گانه‌ای هستیم که در یک سوی آن ائتلاف پیروز خمیس الخنجر و حلبوسی و دو سوی دیگر آن جریان صدر و حزب دموکرات کردستان عراق است. حزب دموکرات خواهان ریاست جمهوری است، جریان اهل سنت به دنبال ریاست مجلس و مقتدی صدر نیز در پی کنار زدن احزاب سابق و ایفای نقش حداکثری در این دوره از دولت جدید عراق هستند.

وی بابیان اینکه کمیته هماهنگی جریان‌های شیعی در نشست‌هایی که تاکنون با دیگر احزاب داشته موفقیتی کسب نکرده است و در دوره جدید به نظر می‌رسد به گروه منتقد دولت تبدیل شوند، گفت: طبیعتاً تأخیر در تشکیل دولت در عراق، پیامدهای مخربی دارد، اما به نظر می‌رسد رفته‌رفته و با توجه به پایان رایزنی‌ها، به تشکیل دولت جدید در عراق نزدیک شده‌ایم. در روزهای آینده فراکسیون اکثریت، توسط دادگاه عالی عراق اعلام و بعدازآن عراق وارد فرایند تعیین ریاست جمهوری و نخست‌وزیری خواهد شد.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: برخلاف دوره‌های قبل، در این دوره جریان منتقد دولت، از طریق سازوکارهای قانونی اعتراضات خود را اعلام خواهد کرد و نه به شکل اعتراضات خیابانی که باعث می‌شود گام‌های سیاسی در عراق با تأخیر یا با ناهنجاری‌ها و اعتراضات خیابانی مواجه نشود.

صداقت در خصوص سمت‌وسوی رویکردهای دولت آتی در عراق و تمایل گروه‌های پیروز در انتخابات برای رایزنی با همه جریان‌های سیاسی نیز گفت: تحلیلگران نزدیک به دولت مصطفی الکاظمی نیز اذعان کرده‌اند که دولت او درواقع دولت جریان صدر بود؛ بنابراین دولتی که در آینده نیز قرار است شکل بگیرد به لحاظ مسائل داخلی و مبارزه با گروه‌های مقاومت و همچنین موضوعات منطقه‌ای و روابط با ایران و گرایش بیشتر به کشورهای عربی، همسو با دولت الکاظمی خواهد بود.

وی درباره رویکرد دولت آتی نسبت به اجرای مصوبه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، اظهار داشت: شخص مقتدی صدر با حضور نیروهای آمریکا در عراق مخالف است، لیکن اینکه در عمل، این موضوع در چه مسیری قرارگیرد مشخص نیست.

این پژوهشگر اندیشکده مرصاد در خصوص امکان وفاق سیاسی در عراق نیز توضیح داد: در دوره‌های قبلی، جریان‌هایی که در انتخابات پیروز می‌شدند، مانند گروه‌های وابسته به حزب الدعوه یا حشد الشعبی زمینه ایدئولوژیک و مبانی نظری داشتند که به لحاظ ایجاد وفاق، راحت‌تر فضایی برای تعامل را فراهم می‌کرد و مرزبندی‌هایشان مشخص بود. در این دوره گروه‌های پیروز، مبانی نظری و ایدئولوژیک ثابتی ندارند و تنها عامل وفاق میان آن‌ها منافع مشترک است.

صداقت یادآور شد: منافع مشترک در شرایط مختلف، تعاریف مختلفی پیدا می‌کند، بنابراین نمی‌توان نسبت به وفاق مستمر میان گروه‌های پیروز در انتخابات چشم‌انداز روشنی متصور بود و تغییر شرایط در آینده می‌تواند باعث تغییر وفاق ایجاد شده میان آن‌ها شود؛ همان‌طور که در گذشته نیز جریان صدر سال 2008، زمانی که دولت نوری مالکی تصمیم گرفت با گروه‌های مسلح خارج از قانون برخورد کند درگیری‌هایی گسترده‌ای با دولت پیدا کردند و مشکلات امروز میان آن‌ها از آن موضوع ریشه می‌گیرد؛ اما دو سال بعد، در سال 2010 تحت ائتلافی واحد در انتخابات شرکت کردند و حکومت تشکیل دادند، گرچه مدتی بعد مقتدی صدر از آن ائتلاف خارج شد.

وی ادامه داد: مقتدی صدر سال 2018 از خمیس الخنجر با عنوان «خنجر الخیانه» یاد می‌کرد، اما در توئیت‌هایی که اکنون منتشر می‌کند، او را «شریک الوطن» توصیف می‌کند؛ بنابراین وفاقی که میان این گروه‌ها شکل می‌گیرد، پایدار و راهبردی نیستند و ممکن است بسته به شرایط تغییر کند. با توجه به این خصوصیت، در سایه احزاب موجود بعید به نظر می‌رسد شاهد آرامش و ثبات میان‌مدتی در بین گروه‌های سیاسی مسلط در عراق باشیم.

این تحلیلگر مسائل عراق تأکید کرد: این ویژگی برای بازیگران بیرونی در عراق نیز بسیار اهمیت دارد؛ چراکه می‌دانند طرف مقابل آن‌ها، صرفاً بر اساس منافع، موضع‌گیری‌های پوپولیستی می‌کند، بنابراین نمی‌توانند منافع بلندمدت و راهبردی را با آن‌ها طراحی کنند.

وی در خصوص روابط همسایگی ایران با دولت جدید عراق نیز اضافه کرد: طبیعتاً بایستی براساس منافع مشترک میان دو طرف، مناسبات فیمابین و با تکیه بیشتر بر بعد اقتصادی تجاری آن بازتعریف و تنظیم گردد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *