جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تحولات سیاسی در عراق و چشم‌انداز تشکیل دولت

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق بابیان اینکه گروه‌های پیروز در انتخابات این دوره عراق، مبانی نظری و ایدئولوژیک ثابتی ندارند و تنها عامل وفاق میان آن‌ها منافع مشترک است، گفت: تحلیلگران نزدیک به دولت مصطفی الکاظمی اذعان کرده‌اند که دولت او درواقع دولت جریان صدر بود؛ بنابراین دولتی که در آینده نیز قرار است شکل بگیرد همسو با دولت الکاظمی خواهد بود.

محمدباقر صداقت در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحولات سیاسی در عراق، تغییر در قانون انتخابات را باعث تغییراتی در روند انتخابات زودهنگام پارلمانی و نتایج آن دانست و اظهار داشت: در این دوره نامزدهای مستقل هم توانستند در انتخابات شرکت کنند و هم به پیروزی برسند که درنتیجه آن 43 نفر از مستقلین به مجلس راه پیدا کردند.

وی ناکارآمدی زیاد احزاب حاضر در حاکمیت را از دیگر دلایل فاصله مردم از آن‌ها و ریزش آرای آن‌ها برشمرد و گفت: بااین‌حال مانند دوره گذشته، هیچ گروه و حزبی نتوانست نصف به‌علاوه یک کرسی‌های مجلس را به دست آورد؛ گرچه گروه صدر بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کردند.

این پژوهشگر اندیشکده مرصاد به رایزنی‌های میان گروه‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت اشاره کرد و افزود: جریان صدر اکنون منافع خود را در ائتلاف با ائتلاف تازه تأسیس «سیادت» تحت رهبری حلبوسی و خمیس الخنجر می‌بیند و از سوی دیگر حلبوسی نیز استمرار ریاست خود در مجلس را در همراهی با جریان صدر می‌داند. حزب دموکرات کردستان نیز در این دوره تصمیم گرفت مستقلاً کاندیدی برای ریاست جمهوری انتخاب و در ائتلاف با دیگر جریان‌های پیروز، ازجمله حلبوسی، خمیس الخنجر و جریان صدر، ریاست جمهوری را از آن خود کند. به همین خاطر است که شاهد حضور هوشیار زیباری هستیم.

صداقت ادامه داد: اکنون شاهد ائتلاف سه‌گانه‌ای هستیم که در یک سوی آن ائتلاف پیروز خمیس الخنجر و حلبوسی و دو سوی دیگر آن جریان صدر و حزب دموکرات کردستان عراق است. حزب دموکرات خواهان ریاست جمهوری است، جریان اهل سنت به دنبال ریاست مجلس و مقتدی صدر نیز در پی کنار زدن احزاب سابق و ایفای نقش حداکثری در این دوره از دولت جدید عراق هستند.

وی بابیان اینکه کمیته هماهنگی جریان‌های شیعی در نشست‌هایی که تاکنون با دیگر احزاب داشته موفقیتی کسب نکرده است و در دوره جدید به نظر می‌رسد به گروه منتقد دولت تبدیل شوند، گفت: طبیعتاً تأخیر در تشکیل دولت در عراق، پیامدهای مخربی دارد، اما به نظر می‌رسد رفته‌رفته و با توجه به پایان رایزنی‌ها، به تشکیل دولت جدید در عراق نزدیک شده‌ایم. در روزهای آینده فراکسیون اکثریت، توسط دادگاه عالی عراق اعلام و بعدازآن عراق وارد فرایند تعیین ریاست جمهوری و نخست‌وزیری خواهد شد.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: برخلاف دوره‌های قبل، در این دوره جریان منتقد دولت، از طریق سازوکارهای قانونی اعتراضات خود را اعلام خواهد کرد و نه به شکل اعتراضات خیابانی که باعث می‌شود گام‌های سیاسی در عراق با تأخیر یا با ناهنجاری‌ها و اعتراضات خیابانی مواجه نشود.

صداقت در خصوص سمت‌وسوی رویکردهای دولت آتی در عراق و تمایل گروه‌های پیروز در انتخابات برای رایزنی با همه جریان‌های سیاسی نیز گفت: تحلیلگران نزدیک به دولت مصطفی الکاظمی نیز اذعان کرده‌اند که دولت او درواقع دولت جریان صدر بود؛ بنابراین دولتی که در آینده نیز قرار است شکل بگیرد به لحاظ مسائل داخلی و مبارزه با گروه‌های مقاومت و همچنین موضوعات منطقه‌ای و روابط با ایران و گرایش بیشتر به کشورهای عربی، همسو با دولت الکاظمی خواهد بود.

وی درباره رویکرد دولت آتی نسبت به اجرای مصوبه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، اظهار داشت: شخص مقتدی صدر با حضور نیروهای آمریکا در عراق مخالف است، لیکن اینکه در عمل، این موضوع در چه مسیری قرارگیرد مشخص نیست.

این پژوهشگر اندیشکده مرصاد در خصوص امکان وفاق سیاسی در عراق نیز توضیح داد: در دوره‌های قبلی، جریان‌هایی که در انتخابات پیروز می‌شدند، مانند گروه‌های وابسته به حزب الدعوه یا حشد الشعبی زمینه ایدئولوژیک و مبانی نظری داشتند که به لحاظ ایجاد وفاق، راحت‌تر فضایی برای تعامل را فراهم می‌کرد و مرزبندی‌هایشان مشخص بود. در این دوره گروه‌های پیروز، مبانی نظری و ایدئولوژیک ثابتی ندارند و تنها عامل وفاق میان آن‌ها منافع مشترک است.

صداقت یادآور شد: منافع مشترک در شرایط مختلف، تعاریف مختلفی پیدا می‌کند، بنابراین نمی‌توان نسبت به وفاق مستمر میان گروه‌های پیروز در انتخابات چشم‌انداز روشنی متصور بود و تغییر شرایط در آینده می‌تواند باعث تغییر وفاق ایجاد شده میان آن‌ها شود؛ همان‌طور که در گذشته نیز جریان صدر سال 2008، زمانی که دولت نوری مالکی تصمیم گرفت با گروه‌های مسلح خارج از قانون برخورد کند درگیری‌هایی گسترده‌ای با دولت پیدا کردند و مشکلات امروز میان آن‌ها از آن موضوع ریشه می‌گیرد؛ اما دو سال بعد، در سال 2010 تحت ائتلافی واحد در انتخابات شرکت کردند و حکومت تشکیل دادند، گرچه مدتی بعد مقتدی صدر از آن ائتلاف خارج شد.

وی ادامه داد: مقتدی صدر سال 2018 از خمیس الخنجر با عنوان «خنجر الخیانه» یاد می‌کرد، اما در توئیت‌هایی که اکنون منتشر می‌کند، او را «شریک الوطن» توصیف می‌کند؛ بنابراین وفاقی که میان این گروه‌ها شکل می‌گیرد، پایدار و راهبردی نیستند و ممکن است بسته به شرایط تغییر کند. با توجه به این خصوصیت، در سایه احزاب موجود بعید به نظر می‌رسد شاهد آرامش و ثبات میان‌مدتی در بین گروه‌های سیاسی مسلط در عراق باشیم.

این تحلیلگر مسائل عراق تأکید کرد: این ویژگی برای بازیگران بیرونی در عراق نیز بسیار اهمیت دارد؛ چراکه می‌دانند طرف مقابل آن‌ها، صرفاً بر اساس منافع، موضع‌گیری‌های پوپولیستی می‌کند، بنابراین نمی‌توانند منافع بلندمدت و راهبردی را با آن‌ها طراحی کنند.

وی در خصوص روابط همسایگی ایران با دولت جدید عراق نیز اضافه کرد: طبیعتاً بایستی براساس منافع مشترک میان دو طرف، مناسبات فیمابین و با تکیه بیشتر بر بعد اقتصادی تجاری آن بازتعریف و تنظیم گردد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *