جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اهداف تحرکات نظامی اخیر آمریکا در سوریه

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شوراي راهبردي آنلاين-گفتگو: يك كارشناس مسائل خاورميانه درباره تلاش‌های آمریکا برای افزایش حضور نظامی در سوریه و به‌ویژه تحرکات واشنگتن در شمال این کشور گفت: جو بایدن در خصوص سوریه ظاهراً قصد دارد همان سیاست‌های دونالد ترامپ را ادامه دهد.

داود احمدزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی تأکید کرد: «با روی کار آمدن جو بایدن و سیاست‌های اعلانی وی در منطقه خاورمیانه تصور می‌رفت با تغییرات بنیادین در غرب آسیا به‌ویژه در مناطق بحران‌زده مانند سوریه و عراق روبرو شویم، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که سیاست آمریکا همچنان ادامه حضور در مناطق اشغالی سوریه و تقویت لجستیکی و نظامی با هدف مهار نفوذ ایران و ائتلاف‌سازی در سطح گسترده منطقه‌ای برای رویارویی با چالش‌های نظامی به دلیل حضور نیروهای روسی در سوریه است.»

احمدزاده با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی سیاست‌های منطقه‌ای جو بایدن مقابله با نفوذ روس‌ها در سوریه به‌عنوان کشور استراتژیک و هم‌پیمان راهبردی روس‌ها اعلام‌شده است، ادامه داد: «لذا به نظر می‌رسد به‌رغم آنکه تصور می‌رفت باروی کار آمدن دمکرات‌ها به رهبری بایدن در کاخ سفید گزینه محتمل، کاهش نیروهای نظامی و نیز حل‌وفصل بحران از طریق دیپلماسی و گفتگوهای سیاسی باشد، اما آنچه در عمل در همین ابتدای حضور وی در کاخ سفید مشاهده می‌کنیم این است که آمریکا نه‌تنها تمایلی به خروج نیروهای نظامی خود از سوریه ندارد بلکه با افزایش حضور نظامی و حتی حمایت از کردهای سوری و تقویت برخی از گروه‌های تکفیری به دنبال تقویت نفوذ خود در سوریه و مقابله هم‌زمان با ایران و روسیه در این کشور و منطقه غرب آسیا برآمده است.»

وی تأکید کرد: «در این مسیر به نظر می‌رسد که جو بایدن حاضر است باهدف کاهش نفوذ ایران در سوریه و ایجاد یک موازنه راهبردی با روس‌ها حتی باسیاست‌های ترکیه نیز به‌نوعی هماهنگی و همراهی داشته باشد.

این کارشناس با بیان اینکه بعدازاین بلوک‌بندی‌های جدید در منطقه و شکل‌گیری یک نوع رقابت پنهان و آشکار میان کنشگران منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای بر سر موضوع سوریه و نیز عراق محتمل‌تر به نظر می‌رسد، تأکید کرد: «سیاست بایدن ادامه سیاست ترامپ در منطقه به‌ویژه در سوریه خواهد بود. ازاین‌رو امکان افزایش تنش و نیز برخورد بین نیروهای محور مقاومت و محور عربی- عبری با حمایت آمریکا به شکل کنترل شده در سوریه و حتی عراق وجود دارد.»

احمد‌زاده توضیح داد که سیاست دونالد ترامپ در قبال سوریه، حمایت از نیروهای اسرائیلی و ائتلاف عربی و همچنین نیروهای تکفیری و در مقطعی گروهک تروریستی داعش بود.

این کارشناس درباره سناریوهای آینده سوریه با روی کار آمدن بایدن گفت: «احتمال می‌رود که تنش‌ها به شکل مقطعی و کنترل‌شده بر سر مسائل سوریه و عراق ایجاد شود؛ اما گزینه محتمل آن است که از سوی دو محور اصلی یعنی محور مقاومت از یک طرف و روسیه از طرف دیگر با محور عربی به رهبری عربستان با حمایت آمریکا همین وضعیت تداوم داشته باشد. به این معنا که احتمالاً شاهد ادامه درگیری‌های نظامی در شرق سوریه از یک‌سو و تقویت نیروهای کردی و برخی معاندان ضد نظام بشار اسد از سوی آمریکایی‌ها و حتی ترکیه از سوی دیگر باشیم.»

البته احمدزاده تأکید کرد که سناریوی محتمل تداوم وضعیت موجود در سوریه و در خصوص نظام بشار اسد باشد.

وی افزود: «چراکه پشتیبانی ایران و روسیه از نظام بشار اسد و عدم اجماع میان نیروهای درگیر در بحران برای حل مسئله از طریق گفتگوهای سیاسی باعث می‌شود که وضعیت به همین منوال تداوم داشته باشد.»

این کارشناس تأکید کرد: «در این بین هر نوع چرخش مجدد ترکیه به‌سوی نیروهای غربی به‌ویژه آمریکا برای برهم زدن موازنه و تشدید فشارهای سیاسی و نظامی در سوریه می‌تواند شرایط را در این منطقه بغرنج‌تر کند.»

احمدزاده با تأکید بر اینکه متغیر تأثیرگذار دیگر در این سناریو، نوع مداخلات و تجاوز رژیم صهیونیستی به نفع نیروهای ضد سوری و ضد محور مقاومت است، توضیح داد: «تداوم این حملات ممکن است به یک رویارویی مستقیم بین ایران و رژیم صهیونیستی در سوریه و جغرافیای محور مقاومت بیانجامد.»

این کارشناس همچنین به اهمیت سوریه برای روسیه و تأثیر آن بر پافشاری روس‌ها بر سیاست‌هایشان در این خصوص اشاره کرد و گفت: «روسیه منافع راهبردی و استراتژیک در سوریه دارد و به‌عنوان یک لنگرگاه امن به این کشور نگاه می‌کند. حضور روس‌ها در سوریه باهدف مقابله با افزایش نفوذ غرب در محور شرق و جلوگیری از نفوذ بیشتر در مناطق استراتژیک و متحدان سنتی این کشور در خاورمیانه صورت می‌گیرد.»

وی همچنین به تداوم حمایت ایران از سوریه اشاره کرد و افزود: «در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران نیز همچنان به حمایت از نظام بشار اسد تأکید دارد. در کنار این موضوع باوجود تضعیف پایگاه‌های گروه‌های تکفیری و داعشی در سوریه و افزایش توانمندی‌های نظامی دولت اسد احتمال سرنگونی این نظام حداقل در آینده نزدیک غیرمحتمل است.»

وی درنهایت درباره چشم‌انداز بحران سوریه گفت: «بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و حل این بحران فقط با توافق گروه‌های مختلف سوری از یک‌سو و نیز همکاری‌های منطقه‌ای ‌و بین‌المللی از سوی دیگر امکان‌پذیر است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *