جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

Loading

راهبرد دولت بایدن در قبال سوریه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مارس 2021 دهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه است. جنگ داخلی سوریه و به‌تبع آن، سیل پناه‌جویان باعث شد که اروپا درنهایت سیاست‌های خود را طوری تغییر دهد که برای کرملین مسرت‌بخش باشد. همچنین، این جنگ باعث نابودی بخش اعظم زیرساخت‌های کشور سوریه شده است. واکنش سیاسی آمریکا به این جنگ صرفاً باعث تشدید بحران شده و به اعتبار آمریکا در داخل و خارج سوریه لطمه زده است. اکنون دولت جدید آمریکا باید با این مشکل دست‌وپنجه نرم کند.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: موضع اصلی رئیس‌جمهور بایدن و تیم وی احتمالاً در راستای تلاش برای مدیریت این بحران خواهد بود. بااین‌حال، میراث دولت ترامپ در سوریه به‌اندازه دولت اوباما مسموم نبوده است. اوباما برای اینکه با ایران به توافق هسته‌ای برسد، هیچ اقدامی برای مجازات یا مخالفت با اقدامات نظام سوریه انجام نداد، هرچند که برای مبارزه با داعش به سوریه و عراق نیرو اعزام کرده بود. طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، اوباما در نامه‌ای به ایران اطمینان خاطر داده بود که عملیات نظامی آمریکا در سوریه، متحدان ایران را هدف قرار نخواهد داد.

تصمیم اوباما به همکاری با پ ک ک‌های سوریه و استفاده از شبه‌نظامیان به‌جای سربازان حرفه‌ای آموزش‌دیده در برابر افراط‌گرایان مسلح، ازیک‌طرف باعث دلخوری ترکیه شده و از طرف دیگر جنگ علیه داعش را طولانی‌تر ساخت. سپس، ترامپ پس از گفتگو با رئیس‌جمهور ترکیه، ناگهان کردها را تنها گذاشت و مقامات دولت وی اظهار کردند که ساماندهی و تثبیت مناطق آزادشده از دست داعش از عهده آمریکا خارج است.

با توجه به همه‌گیری کرونا ویروس و پیامدهای اقتصادی آن، عملاً غیرممکن است که دولت بایدن عملیات در سوریه را در اولویت قرار دهد. طرفین ذی‌نفع در تداوم سیاسی اسد تلاش می‌کنند تا از مشغولیت دولت جدید آمریکا به مشکلات خود بهره‌برداری کنند. نظام سوریه بارها گفته است که تحریم‌های آمریکا عامل فروپاشی اقتصاد سوریه است. بی‌شک، دولت بایدن باید در تحریم‌های اعمال‌شده بر نظام سوریه بازبینی کند تا مسئولیتی متوجه آمریکا نگردد.

تا زمانی که روسیه یا دیگر حامیان نظام سوریه چالشی نظامی ایجاد نکرده‌اند، دولت بایدن در کوتاه‌مدت اولویتی برای سوریه قائل نخواهد شد و سعی خواهد کرد تا به تأمین کمک‌های بشردوستانه برای پناه‌جویان و سوری‌های ساکن مناطق خارج از کنترل نظام اسد، ادامه دهد. بااین‌حال، اقدامات و عملیات لازم در مناطق شمال که در آن نیروهای آمریکایی به همراه شرکای محلی به دنبال جلوگیری از باز ظهور داعش هستند، موضوعی است که نیازمند بررسی داخلی است.

آیا کشوری که ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم را به ثبات رسانده است، فاقد مهارتی است که با همکاری سوری‌ها و شرکای بین‌المللی یک دولت محلی مشروع در شمال شرق [سوریه] ایجاد کند تا جایگزینی برای اسد باشد؟ گذار سیاسی منجر به دولت مشروع همچنان یک هدف کلی در سوریه است. چنین امری یک‌شبه تحقق نخواهد یافت اما سوریه تحت حکومت اسد همواره تهدیدی برای سیاست‌های موردنظر آمریکا خواهد بود.

هیچ راه‌حل کوتاه‌مدتی برای سوریه به چشم نمی‌خورد. پیروزی اسد و پذیرش وی مهم‌ترین آسیب را به منافع آمریکا وارد خواهد کرد. برای حمایت از تصمیم گذار سیاسی جامعه بین‌المللی که در بیانیه نهایی 2012 گروه اقدام در سوریه و قطعنامه 2254 شورای امنیت آمده است، تداوم حمایت از نماینده ویژه سازمان ملل ضروری است. تلاش‌ها در حمایت از پاسخگو ساختن اسد و وابسته‌های وی باید دوچندان شود و تحقیقاتی در مورد اقدامات جنگی روسیه در سوریه انجام گیرد.

مقامات ارشد دولت بایدن آشکارا از سیاست‌های دولت اوباما اظهار پشیمانی کرده‌اند. درستی این پشیمانی‌ها و تأثیر عملی آن‌ها زمانی محک خواهد خورد که نظام اسد به قتل‌عام عمومی، خواه با سلاح شیمیایی خواه بمب‌های بشکه‌ای یا هر نوع ابزار دیگر مبادرت کند.

اقدام و عدم اقدام آمریکا در سوریه دستورالعملی در اختیار رقبای آمریکا برای پیشروی در اوکراین و مناطق دیگر گذاشت. اسد قصد ندارد قدرت را با دیگران تقسیم کند. بلکه، نظام این کشور صبورانه منتظر خواهند ماند و به حامیان آن اطمینان خاطر خواهند داد که غرب بالاخره تسلیم خواهد شد. دولت بایدن ضمن اجتناب از تغییر خشونت‌آمیز نظام در سوریه، هرگز نباید با نظام اسد سازگاری پیدا کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *