جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

توافق آشتی ملی در لیبی و واکنش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با اشاره به توافق صلح و آشتی ملی در لیبی گفت: متأسفانه به دلیل اینکه وزن و سهم گروه‌ها در توافقات به‌درستی مشخص نشده، شرایط توافق صلح در لیبی شکننده است و این موارد در دوران پسا انتخابات در این کشور اثرگذار خواهد بود.

دکتر احمد بخشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به توافقات برای تشکیل دولت انتقالی در لیبی، خاطرنشان کرد: بحث صلح در لیبی مسئله‌ای بسیار پیچیده و زمان‌بر شده است. با توجه به فرسایشی شدن جنگ، شرایط داخلی و منطقه‌ای و زورآزمایی بی‌نتیجه رقبا در عرصه، طرف‌ها به این نتیجه رسیدند که فرآیند صلحی را در نظر بگیرند. درواقع این تصمیم از سوی گروه‌های داخلی و حامیان خارجی، روسیه از یک‌سو و ترکیه از سوی دیگر بوده است و سازمان ملل هم فعالیت‌های زیادی را داشت.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا هم به این نتیجه رسیده بودند که می‌بایست توافقی در این کشور حاصل شود، گفت: مذاکرات صلح روندی طولانی داشت، اما مهم‌تر از مذاکرات، ایجاد این برداشت بود که جامعه لیبی می‌تواند به آرامش برسد یا خواهد توانست شرایط را برای رسیدن به آن هموار کند.

این کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به اعلام فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی مبنی بر اعلام آمادگی برای استعفا در صورت دستیابی به صلح با گروه‌های مختلف، افزود: بااینکه سراج دست برتر را در صحنه نبرد داشت، اما چنین تصمیمی مذاکرات صلح را تسریع کرد.

بخشی به مذاکرات متعدد صورت گرفته درباره دستیابی به توافق صلح در لیبی اشاره کرد و گفت: طرف‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که صلح بدون همکاری و مشارکت گروه‌های دیگر امکان‌پذیر نیست، خصوصاً کشوری که دچار چند پارگی است و در طول 10 سال گذشته دوران پسا قذافی هم این مشکل شدت گرفته است.

 

خلیفه حفتر امتیاز بیشتری به دست آورد

وی با بیان اینکه برای شرایط پیش‌بینی‌شده برای انتقال قدرت که یک کمیته مشترک نظامی 5+5 شکل بگیرد و به حفظ یکپارچگی ملی و نهادهای ملی پرداخته شود، ادامه داد: قرار شده که تولید و صادرات نفت با نظارت سازمان ملل و شرکت ملی نفت لیبی صورت بگیرد و اولین شرطی هم که گذاشتند سهم مساوی از فروش صادرات نفت است. البته با توجه به حضور پرشمار جمعیت در غرب، به نسبت شرق لیبی، اگر خواسته باشیم در عرصه جنگ نگاه کنیم می‌بینیم که خلیفه حفتر پیروز نشده بود و با مشکلاتی مواجه شده بود، ولی دراین‌بین امتیاز بیشتری را به دست آورد که قطعاً به دلیل اقدامی بوده که السراج در راستای منافع ملی کرد.

بخشی در همین حال گفت: به‌هرحال این یک مرحله‌ی گذار است و برای مرحله گذار ممکن است تمام این نهادها، کشورها و عوامل داخلی و گروه‌های داخلی و خارجی به این نتیجه برسند که کار انجام شود.

وی با اشاره به شرایط لازم برای برگزاری انتخابات دموکراتیک و موردحمایت سازمان ملل تأکید کرد: به نظر می‌رسد اراده‌ای که در این مسیر وجود دارد ممکن است منجر به برگزاری انتخابات در این کشور شود، اما همچنان این مشکل وجود خواهد داشت و با توجه به بحث سهم و سهم‌خواهی که طرفین خواهند داشت و تصمیم برای تغییر در قانون اساسی، همچنان مشکلات خاصی وجود خواهد داشت.

 

ضرورت طولانی بودن دوره انتقالی

بخشی ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است هیچ‌کدام از گروه‌ها پیروز انتخابات نشود، به نظر می‌رسد یک سال نمی‌تواند مهلت خوبی برای برگزاری انتخابات باشد. ممکن است یک گروه بیش از 50 به‌علاوه یک درصد آرا را به دست آورد، اما نتواند رضایت طرفین را جلب کند، مگر این‌که بعد از انتخابات به این نتیجه برسند که دولت ائتلافی از همه گروه‌ها تشکیل دهند که این امر هم ممکن است شکنندگی دولت را به همراه داشته باشد.

این استاد روابط بین‌الملل با تأکید بر اینکه پرداختن به موضوعات مرتبط با صلح، خود نویدی برای جامعه لیبی و البته جامعه بین‌الملل است، اضافه کرد: البته باید شکنندگی این صلح و شکنندگی شرایط پسا انتخابات را هم مدنظر داشت که در آینده جامعه لیبی نقش داشته باشد.

 

وزن و سهم گروه‌ها در توافق صلح روشن نیست

وی ادامه داد: البته پس‌ازاین امنیت که صوری یا با قرارداد ایجاد می‌شود، متأسفانه به دلیل اینکه وزن و سهم گروه‌ها به‌درستی مشخص نشده و بعضی از گروه‌ها که از دوران قذافی و یا دوره قبل و بعد او نقش بیشتری را دارند و حتی بعضی از گروه‌ها هم مثل کشورهای عرب محافظه‌کار حوزه خلیج‌فارس، خیلی علاقه‌مند نیستند که یک گروه اخوانی سر کار بیاید، این‌ها در فردای انتخابات اثرگذار خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه بحران در لیبی بحرانی ساختاری و میراث دوره قذافی است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط اگر سازمان ملل یا سازمان‌های مربوطه مدت دوره انتقالی را بیشتر می‌کردند تا بتوانند زمینه را برای انتقال قدرت فراهم کنند، امید بیشتری به موفقیت تلاش‌ها ایجاد می‌شد.

 

فضای انتخابات شکنندگی صلح در لیبی را تشدید می‌کند

این تحلیل‌گر مسائل آفریقا با بیان اینکه فضای انتخابات می‌تواند شکنندگی جامعه لیبی را بدتر کند، گفت: تا قبل از انتخابات هر طرف خود را پیروز انتخابات می‌داند، اما فردای انتخابات اگر قرار باشد که به دموکراسی تکیه کنیم، خیلی از این گروه‌ها به آن احترام نخواهند گذاشت و همچنین بحث‌های منافع کشورهای منطقه هم پیش کشیده خواهد شد.

بخشی تأکید کرد: بنابراین فراز و نشیب‌های زیادی در پیش است و از فردای انتخابات باز این دغدغه وجود دارد که سازمان ملل یک سلسله میانجی‌گری‌هایی داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: اگر با گفتگوهای منسجم، شکاف ساختاری جامعه لیبی پر نشود، باید منتظر تداوم بحران در بعد از انتخابات بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *