جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چرایی غیبت موضوعات سیاست خارجی در نطق آغازبه‌کار بایدن

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه اگر شعار ترامپ این بود که «اول آمریکا» شعار بایدن «متحد شویم» بود، گفت: نطق آغاز به کار بایدن نشان داد با گذشت چهار سال، از 2017 تا 2021، مباحث داخلی در آمریکا اهمیت بیشتری پیدا کرده است و سیاست خارجی تا حدودی به حاشیه رانده شده؛ چرا که آمریکایی‌ها با تهدیدهای هویتی در درون خودشان مواجه هستند.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با مقایسه تطبیقی نطق آغاز به کار جو بایدن با دونالد ترامپ، خاطرنشان کرد: ترامپ در سال 2017 در نطقی که برای آغاز به کار داشت، شعار «اول آمریکا» را مطرح کرد و بر اساس همان شعارهایی که داده بود که باید آمریکا را دوباره شکوهمند و بزرگ بسازیم، وعده‌هایی را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه ترامپ در نطق آغاز به کارش بر مشکلات و معضلات داخلی به خصوص در حوزه اقتصادی تمرکز و تأکید داشت که آمریکا باید به مسائل داخلی خود بپردازد و مشکلات داخلی خود را حل کند، افزود: ترامپ در حوزه سیاست خارجی آمریکا عنوان کرده بود که سواری مجانی به کسی نمی‌دهد و متحدانش باید هزینه‌ها را پرداخت کنند. در آن زمان برای اولین بار رئیس جمهور آمریکا از واژه «تروریسم اسلامی» استفاده کرد که برای کشورهای اسلامی و مسلمانان حائز اهمیت بود.

این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: بیشترین تمرکز ترامپ این بود که باید درون را ساخت و از جنگ‌افروزی‌های فرامرزی چشم پوشی و میهن پرستی را تقویت کرد. او تأکید داشت که آمریکا باید بر مباحث ملی‌گرایانه متمرکز شود.

 

تمرکز نطق بایدن بر مسائل داخلی

ابوالفتح با اشاره به رئوس نطق آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، گفت: نطق بایدن به‌طور مشخص بر دو موضوع متمرکز بود. موضوع اول؛ درباره تقویت دموکراسی و تأکید بر اینکه دموکراسی آمریکا طی انتخابات پرچالش مورد تهدید قرار گرفته و به مخاطره کشیده شده است و باید از ارزش‌های دموکراتیک پاسداری کرد. مسئله دوم که اهمیت بیشتری داشت، بحث «وحدت» بود.

وی اضافه کرد: بایدن به این مسئله پرداخت که باید در جامعه از اختلافات و شکاف‌ها جلوگیری کرد. آمریکا باید به وحدت برسد و اختلافات کنار گذاشته شود. اگر شعار ترامپ این بود که «اول آمریکا» شعار بایدن «متحد شویم» بود و اولویت را به وحدت داد.

ابوالفتح با بیان اینکه جو بایدن در عرصه سیاست خارجی صحبتی نداشت و بسیار گذرا از کنار آن رد شد، در رابطه با علل چنین رویکردی توضیح داد: این سیاست نشان می‌دهد با گذشت چهار سال از 2017 تا 2021 مباحث داخلی در آمریکا اهمیت بیشتری پیدا کرده است و دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و معضلات داخلی و تمرکز برای پیدا کردن راه حل‌هایی برای این مشکلات در داخل آمریکا مورد توجه است و سیاست خارجی تا حدودی به حاشیه رانده شده؛ چراکه آمریکایی‌ها با تهدیدهای هویتی در درون جامعه خودشان مواجه هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به توجه سیاستمداران و افکار عمومی مردم سایر کشورها به نطق آغاز به کار روسای جمهور آمریکا، افزود: گر چه کشورهای دیگر هم این نطق‌ها را پیگیری می‌کنند، اما موضوعات داخلی برای شهروندان این کشور حائز اهمیت است و آن‌ها بیشتر به معیشت، کسب و کارشان، اشتغال، بیمه‌ها، امنیت و کارآمدی نظام می‌پردازند. سیاست خارجی هیچ گاه در اولویت نبوده است، مگر اینکه موضوعی نشات گرفته از سیاست خارجی بر زندگی روزمره مردم آمریکا اثر بگذارد.

ابوالفتح موضوعاتی با تأکید بر اینکه فی‌نفسه سیاست خارجی برای مردم آمریکا اهمیت ندارد، ادامه داد: یکی از انتقادات عمده‌‌ای که به دولت‌های پیشین آمریکا مثلا دولت‌هایی که در دهه 1980 و یا 90 بوده‌اند، می‌شود، این است که در آن دوره بیش از اندازه انرژی کشور صرف مسائل سیاست خارجی می‌شده؛ روسای جمهور نقش بزرگی را برعهده می‌گرفتند و انرژی کشورشان را معطوف به تامین هزینه‌های سیاست خارجی می‌کردند.

 

محدودیت‌های داخلی آمریکا

وی با بیان اینکه ترامپ به شکل آشکار و رادیکال به این خواسته برای کاستن از هزینه سیاست خارجی پرداخت، گفت: از آنجا که رگه‌هایی از بین‌المللی‌گرایی و جهانی شدن در داخل دولت بایدن وجود دارد، او می‌خواهد تا حدودی این دیدگاه را تعدیل کند. او نمی‌خواهد به اندازه دولت ترامپ با جهانی شدن ضدیت داشته باشد؛ اما به هر حال به دلیل محدودیت‌هایی که در درون کشور وجود دارد و خطرات بسیار جدی که در داخل کشور ایجاد شده است، تمرکزش بر مسائل داخلی نسبت به مسائل خارجی بیشتر است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه همیشه سهم بسیار بزرگی از نطق‌های رسمی روسای جمهور آمریکا به مسائل داخلی اختصاص دارد، افزود: البته نطق ریاست جمهوری جرج بوش در سال 2005 در فضای پس از 11 سپتامبر بود و مباحث امنیت ملی و تروریسم و جنگ علیه آن بحث روز بود. بنابراین بخش عمده‌ای از نطق دور دومش به این مسائل اختصاص یافت که آن هم یک استثنا به حساب می‌آید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *