جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

اولویت‌های سیاست داخلی و خارجی از نگاه جو بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس‌ازآنکه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق، نامزدی دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری آمریکا را رسماً پذیرفت، یکی از مشاوران اصلی وی در سیاست خارجی اظهار داشت که سیاست خارجی بایدن باید بر احیای آمریکا در داخل، تقویت ائتلاف‌ها و ایجاد تیمی از دموکراسی‌ها برای حل مهم‌ترین چالش‌های جهانی متمرکز شود.

جیک سالیوان، مشاور سیاست خارجی جو بایدن در گفتگو با وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا به بررسی چگونگی تغییر سیاست آمریکا توسط دولت بایدن پرداخته و بر اهمیت بازسازی قدرت داخلی آمریکا و شبکه شرکای جهانی این کشور در مواجهه با رقابت فزاینده با چین و روسیه تأکید کرده است.

 

سیاست خارجی از خانه آغاز می‌شود

بدون قدرت داخلی هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد. ازنظر سالیوان، یکی از شالوده‌های اصلی رویکرد بایدن در سیاست خارجی این است که آمریکا «اگر در منابع قدرت داخلی خود ازجمله در زیرساخت‌ها، نوآوری، کارگران، سیستم مهاجرت و البته دموکراسی سرمایه‌گذاری نکند، در سیاست خارجی موفق نخواهد شد». اگرچه بسیاری از دولت‌های جدید در سیاست خارجی معمولاً به سراغ تعدیل سیاست‌های آمریکا در خارج می‌روند، اما سالیوان هشدار می‌دهد که «آمریکا باید کارهای زیادی در داخل انجام دهد» که مقابله با همه‌گیری کرونا ویروس و مبارزه با نژادپرستی سیستمی ازجمله‌ی آن‌هاست.

منافع زودگذر کافی نیست. سالیوان معتقد است که «در سال‌های آتی هر کس در سیاست خارجی آمریکا کار کند، نباید به منافع زودگذر رویدادهای داخلی اکتفا کند، زیرا این امر برای ظرفیت آمریکا به‌عنوان یک بازیگر فعال جهانی اساسی است». بازسازی قدرت داخلی آمریکا به توان‌بخشی موضع جهانی آمریکا کمک خواهد کرد. همچنین، حل‌وفصل بسیاری از مسائل داخلی جامعه آمریکا، اهمیت ارزش‌های دموکراتیک را به شرکای بین‌المللی گوشزد کرده و رقابت با چین را از موضع قدرت دنبال خواهد کرد.

 

تمرکز بر ائتلاف‌ها

سالیوان معتقد است یکی از تفاوت‌های مهم بین بایدن با ترامپ، دیدگاه آن‌ها نسبت به ائتلاف‌های آمریکاست. درحالی‌که رئیس‌جمهور فعلی «ائتلاف‌ها را یک دارایی تلقی نکرده و بیشتر به‌عنوان یک‌بار اضافی می‌بیند، اما قدرت آمریکا در زمان همکاری با متحدان دموکراتیک همفکر خود برای دست‌یابی به اهداف مشترک، بیشتر می‌شود».

تغییرات یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد. ازنظر سالیوان، انتخاب بایدن بلافاصله به تغییر عقیده شرکا نسبت به واشنگتن منجر نخواهد شد. بلکه، مقامات آمریکا باید «ضمن اذعان به کاستی‌ها و رفتارهای دم‌دمی‌مزاج، راهی بهتر برای آینده نشان دهند».

نهادها حائز اهمیت هستند. دولت بایدن بازتعامل با نهادهای بین‌المللی را در دستور کار قرار خواهد داد که تفاوت چشمگیری با تردیدگرایی دولت ترامپ در قبال سازمان‌هایی نظیر سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی خواهد داشت.

علاوه بر این، بایدن باید گامی فراتر نهاده و با ایجاد گروهی قدرتمند از شرکای دموکراتیک همفکر، جبهه دموکراتیک جدیدی ایجاد کند. چراکه اکنون وقت آن است که آمریکا دموکراسی‌های همفکر جهان را گرد هم بیاورد و اولویت‌های روشنی برای مسائلی نظیر ظهور چین، تغییرات اقلیمی، همه‌گیری کووید-19 و تجارت تنظیم کند.

 

اولویت‌های نخست

سالیوان اظهار کرد که پیوستن به توافق اقلیمی پاریس و تلاش برای تقویت آن، بازگشت به برجام و توافق هسته‌ای با ایران، سازمان‌دهی دموکراسی‌های جهان، تخلیه نیروهای آمریکا از افغانستان و بررسی مجدد روابط چین-آمریکا برخی از اولویت‌های نخست دولت بایدن خواهد بود. مقابله با پکن و مسکو در عین همکاری با آن‌ها ضروری است و تجربه قبلی بایدن برای جلوگیری از اقدامات تهاجمی رهبران روسیه و هم‌زمان، پیگیری حوزه‌های منافع متقابل، سودمند خواهد بود.

 

تعدیل ابزارها

سالیوان معتقد است که بسیاری از دارایی‌های بین‌المللی که آمریکا برای پیشبرد سیاست خارجی خود از آن‌ها بهره برده است، نیاز فوری به تقویت دارند. همچنین، تشکیلات سیاست خارجی آمریکا باید به تجدیدنظر در مورد روش‌های پیگیری اهداف خویش بپردازند. آمریکا باید ساختار امنیت ملی را طوری متوازن سازد که دیپلماسی و ابزار‌های غیرنظامی قدرت را بر کاربرد نیروی نظامی ترجیح دهد. سالیوان تأکید می‌کند که نیروی نظامی آمریکا در مناطقی نظیر خاورمیانه و جنوب آسیا به‌طورکلی کاهش یابد و به‌جای آن بر تعاملات اقتصادی و دیپلماتیک تأکید شود.

سالیوان همچنین معتقد است که بحث‌های اجرایی در حزب دموکرات بر لزوم دیدگاه‌های جدید در تصمیم‌گیری سیاست خارجی تأکید کرده و از مشارکت نمایندگان کارگری و فعالان زیست‌محیطی در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی خبر می‌دهد. اگرچه بسیاری از رسانه‌ها به شکاف بالقوه در داخل حزب دموکرات در مورد سیاست خارجی متمرکز هستند اما به نظر سالیوان، اتفاق‌نظر ترقی خواهان و میانه‌روها به‌ویژه در مسائلی نظیر پایان دادن به جنگ‌ها، تمرکز بر طبقه متوسط و طبقه کارگر در سیاست خارجی آمریکا و رهبری دموکراسی‌های جهان در برابر رهبران فاسد بیش از اختلافات آن‌هاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *